  • 1. Data: 2008-05-27 09:22:48
    Temat: Firma windykacyjna
    Od: Norbert <n...@U...com>

    Ojciec dostał pismo z Intrum Justitia.
    Podobno nie zaplacil za dwie ksiazki ktore przyslalo mu wydawnictwo
    readers digest.
    Za jedna placil ratami i przestal , za druga wcale nie placil.
    Ojciec nie pamieta bo jest po udarze i jest inwalidą niezdolnym do
    samodzilnej egzystencji od 3 lat.
    Ja nie przypominam sobie w domu w ogole takich ksiazek i to im
    powiedzialem. Ze skoro ojciec zaplacil kilka rat to moze sie pomylil,
    nie mam pojecia bo byl zabieganym czlowiekiem i czasem placil rachunki
    dwa razy z roztargnienia ale nie pamietam bysmy przyjmowali takie
    ksiazki. Oni na to ze wydawnictwo wysyla katalog i dopiero odeslanie
    koperty zwrotnej ze slowem TAK skutkuje przyslaniem ksiazki. A sam
    pamietam jak czesto przysylali cos czego nie zamawialismy i niby trzeba
    bylo im to na nasz koszt odeslac jesli nie cchemy zatrzymac i placic za to.
    Pikanterii dodaje fakt ze data wymagalnosci to rok 99.
    Dzownilem do firmy windykacyjnej i powiedzieli ze umorza odsetki ale
    pozostala kwote za czesc jednej i calą druga ksiazke musze zaplacic.
    prawie 200zł. Odpowiedzialem ze nie mam zamiaru placic jesli nie znajde
    w domu tych tytulow. Rozmawialem ja a nie ojciec , powiedzialem ze jest
    chory i nie moze rozmawiac.
    Czy na takie coś nie ma przedawnienia?
    Minelo ponad 9 lat.
    Windykator powiedzial ze jak widze skoro pismo przyslali to nie ulega
    przedawnieniu.
    Co robic. Doradzcie jak ich poslac na drzewo. Nie stac mnie na wydanie
    na nich takiej kwoty.

    Na samym dole kartki widnieje:
    UWAGA:
    Podstawa prawna w przypadku przedawnienia sprawy:
    Uchwała sądu najwyzszego z 10 listopada 1995 (III CZP 156/95 OSNC
    1996/3/31):
    "...roszczenie przedawnione nadal istnieje , a tylko zmienia swoj
    harakter, mianowicie z roszczenia cywilnego staje się roszczeniem
    niezupełnym (naturalnym)"
    Art 117 $2 kodeksu cywilnego " Po upływie terminu przedawnienia ten ,
    przeciwko komu przysługuje roszczenie, może uchylić się od jego
    zaspokojenia (...)".

    Nie jestem prawnikiem wiec nie rozumiem jakie to ma skutki dla ojca.
    Z gory dziekuje za pomoc

  • 2. Data: 2008-05-27 09:25:25
    Temat: Re: Firma windykacyjna
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Norbert pisze:

    > harakter,

    Naprawdę tak było napisane? ;)

> [...]
    > zaspokojenia (...)".
    >
    > Nie jestem prawnikiem wiec nie rozumiem jakie to ma skutki dla ojca.

    Skutki są takie, że należy pilnować poczty z sądu, bo jeśli przyjdzie
    nakaz zapłaty, a ojciec się nie odwoła, to dług będzie można egzekwować
    poprzez komornika.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 3. Data: 2008-05-27 09:36:14
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Norbert wrote:
> [...]
    > zaspokojenia (...)".
    >
    > Nie jestem prawnikiem wiec nie rozumiem jakie to ma skutki dla ojca.

    takie, że ktoś komu dłużnik jest winny zawsze może dochodzić zapłaty.
    Nawet przez lat dwiescie.
    Z tym, że po upływie określonego czasu (a w tym przypadku lat trzech)
    dłużnik zapłacić nie musi.

    Krótko.
    Nie rozmawiac więcej z kretynami. Nie dzownić, nie pisać i nie słuchac
    głupot, że się nie przedawniło. Przedawniło się.
    Z tym, że zarzut przedawnienia trzeba podnieść samemu. Nie ma tego z
    automatu.
    Więc jak się Justysia pofatyguje do sądu i przyjdzie pismo z sądu to
    jest to jedyny papierek, którego olać nie można.
    Należy do sądu pójść powiedzieć głośno przedawniło się, podziękować i wyjść.
    Do czasu pisma z sądu nie zawracać sobie tym głowy.

  • 4. Data: 2008-05-27 09:36:27
    Od: Kuba <c...@o...pl>

    Witam

    Termin przedawnienia już faktycznie minął. Upływ terminu przedawnienia
    ma ten skutek, że wierzyciel (tutaj firma windykacyjna) nie może
    dochodzić roszczenia sądownie. Precyzując: może wytoczyć powództwo o
    zapłatę, ale jeżeli Twój ojciec podniesie zarzut upływu terminu
    przedawnienia to sąd umorzy postępowanie. To jest skutek procesowy. Nie
    oznacza to, że roszczenie wygasło. Ono istnieje nadal (ma charakter
    naturalny), tyle tylko, że wierzyciel nie może domagać się jego
    wyegzekwowania na drodze sądowej.

    Podsumowując, nie musicie płacić, a firmie windykacyjnej nie przysługują
    środki prawne przeciwko ojcu.

    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2008-05-27 09:37:55
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Kuba wrote:
> [...]
    > oznacza to, że roszczenie wygasło. Ono istnieje nadal (ma charakter
    > naturalny), tyle tylko, że wierzyciel nie może domagać się jego

    Skąd się urwałeś?

  • 6. Data: 2008-05-27 12:35:27
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Użytkownik "Norbert" <n...@U...com> napisał
> [...]
    > zaspokojenia (...)".
    >
    > Nie jestem prawnikiem wiec nie rozumiem jakie to ma skutki dla ojca.

    Po prostu. Roszczenie przedawnione nadal istnieje. Tyle, że w razie sprawy
    sądowej dłuznik może powołać się na przedawnienie i koniec sprawy, płacić
    już nie musi. Aczkolwiek jak ma ochotę splacić to spłaci albo jak nie
    podniesie zarzutu przedawnienia w sądzie to spłacić musi. Więc, trzeba
    pilnować i w razie czego podnieść zarzut przedawnienia i załatwione.

  • 7. Data: 2008-05-27 15:39:41
    Od: Heming <n...@n...pl>

    Norbert pisze:

    > Nie jestem prawnikiem wiec nie rozumiem jakie to ma skutki dla ojca.
    > Z gory dziekuje za pomoc

    Skutki ma takie, ze mozesz to olac. Nalezy jednak za rada Liwiusza
    pilnowac co przychodzi z sadu i w razie nakazu zaplaty trzeba wniesc
    sprzeciw z zarzutem przedawnienia.

  • 8. Data: 2008-05-27 15:54:09
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Norbert pisze:

> [...]
    > "...roszczenie przedawnione nadal istnieje , a tylko zmienia swoj
    > harakter, mianowicie z roszczenia cywilnego staje się roszczeniem

    Sąd Najwyższy i takie błędy ortograficzne :) ?

    --
    @2008 Johnson
    "Jest coraz gorzej..."

  • 9. Data: 2008-05-27 16:17:35
    Od: "m...@g...com" <m...@g...com>

    On 27 Maj, 11:37, witek <w...@g...pl.invalid> wrote:

    > Skąd się urwałeś?

    Sugerujesz, że się pomylił? Roszczenie przedawnione faktycznie nadal
    istnieje (wierzyciel może domagać się zapłaty) a jedynie podniesienie
    zarzutu przedawnienia powoduje oddalenie powództwa.

  • 10. Data: 2008-05-27 16:25:48
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    m...@g...com pisze:

    > Sugerujesz, że się pomylił? Roszczenie przedawnione faktycznie nadal
    > istnieje (wierzyciel może domagać się zapłaty) a jedynie podniesienie
    > zarzutu przedawnienia powoduje oddalenie powództwa.

    Ściśle mówiąc lekko się pomylił, rzeczywiście oddalenie powództwa, a nie
    umorzenie sprawy.

    --
    @2008 Johnson
    "Jest coraz gorzej..."