  • 1. Data: 2008-05-26 19:17:20
    Temat: Pełnomocnictwo
    Od: Buster <r...@w...p.lodz.pl>

    Witam.
    Mam takie pytanko. Czy pełnomocnictwo dla osoby A, wystawione przez
    osobę B wygasa po śmierci osoby B, czy nie?? I prosiłbym podstawę prawną.

    --
    Pozdrowienia
    Radek Dobrowolski

  • 2. Data: 2008-05-26 19:25:53
    Temat: Re: Pełnomocnictwo
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@z...pl>

    Dnia Mon, 26 May 2008 21:17:20 +0200, Buster napisał(a):

    > Witam.
    > Mam takie pytanko. Czy pełnomocnictwo dla osoby A, wystawione przez
    > osobę B wygasa po śmierci osoby B, czy nie?? I prosiłbym podstawę prawną.

    art. 101 kc

    Krzysztof 'kw1618' Warszawa - Ursynow
    Foto Nowy Dwór Mazowiecki: http://tiny.pl/nvb4

  • 3. Data: 2008-05-26 19:29:52
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Buster napisał(a):

    > Mam takie pytanko. Czy pełnomocnictwo dla osoby A, wystawione przez
    > osobę B wygasa po śmierci osoby B, czy nie?? I prosiłbym podstawę prawną.

    Sugerujesz, że prawo dopuszcza sytuację bycia pełnomocnikiem kogoś kto
    nie żyje? ;P

    j.

  • 4. Data: 2008-05-26 21:41:07
    Od: Buster <r...@w...p.lodz.pl>

    januszek pisze:
    > Sugerujesz, że prawo dopuszcza sytuację bycia pełnomocnikiem kogoś kto
    > nie żyje? ;P

    A skąd. Chciałem się tylko upewnić.

    --
    Pozdrowienia
    Radek Dobrowolski

  • 5. Data: 2008-05-26 22:31:12
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Buster wrote:
    > Witam.
    > Mam takie pytanko. Czy pełnomocnictwo dla osoby A, wystawione przez
    > osobę B wygasa po śmierci osoby B, czy nie?? I prosiłbym podstawę prawną.

    wygasa z chwilą śmierci

  • 6. Data: 2008-05-27 07:49:49
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    witek pisze:
    > wygasa z chwilą śmierci

    skąd ta pewność?

    KG

  • 7. Data: 2008-05-27 07:57:10
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    kam pisze:

    > skąd ta pewność?

    Przecież już podano podstawę prawną. Art 101 KC

    Dla leni co nie czytają wątków tylko podpinają się pod ostatni post cytat:

    Art. 101. par 1. Pełnomocnictwo może być w każdym czasie odwołane, chyba
    że mocodawca zrzekł się odwołania pełnomocnictwa z przyczyn
    uzasadnionych treścią stosunku prawnego będącego podstawą pełnomocnictwa.

    § 2. Umocowanie wygasa ze śmiercią mocodawcy lub pełnomocnika, chyba że
    w pełnomocnictwie inaczej zastrzeżono z przyczyn uzasadnionych treścią
    stosunku prawnego będącego podstawą pełnomocnictwa.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 8. Data: 2008-05-27 08:11:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 26 May 2008, januszek wrote:

    > Sugerujesz, że prawo dopuszcza sytuację bycia pełnomocnikiem kogoś kto
    > nie żyje? ;P

    Najwyraźniej tak.
    Przeczytaj ten 101 KC :>
    "chyba że w pełnomocnictwie inaczej zastrzeżono z przyczyn uzasadnionych
    treœciš stosunku prawnego będšcego podstawš pełnomocnictwa"

    IMO oczywiście owo umocowanie musi mieć "uzasadnienie prawne", czyli musi
    dotyczyć przypadków, kiedy rozporządzanie mieniem ma miejce *mimo* śmierci
    mocodawcy - oczywiście (bez pełnomocnictwa) on by już nie zarządzał :>,
    ale *ktoś* by zarządzał.
    Na myśl przychodzi mi np. podejmowanie czynności w spółce cywilnej,
    dokładnie taki stan: umowa *może* przewidywać działanie SC "z wejściem
    spadkobieców" (872 KC).
    Przypuszczam (zastrzegam: przypuszczam), że w takim układzie pełnomocnik
    (jeśliby na pełnomocnictwie było wyraźne zastrzeżenie że obowiązuje
    również po śmierci mocodawcy) mógłby działać w imieniu byłego
    (nieżyjącego) wspólnika, a to z tego powodu, iż spadkobiercy mają
    prawo go odwołać (i w ogóle występować gdziekolwiek z żądaniami,
    poleceniami i innymi dyspozycjami) dopiero po otrzymaniu postanowienia
    o spadku (art. 1027 KC)
    Ciekawie może być, jeśliby miało dojść do kolizji takiego pełnomocnika
    z wykonawcą testamentu (988 KC: "powinien zarządzać majątkiem spadkowym")

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2008-05-27 08:14:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 27 May 2008, kam wrote:

    > skąd ta pewność?

    Też stoję w kolejce po wyjaśnienie :)

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2008-05-27 10:45:57
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Maddy pisze:

> [...]
    > w pełnomocnictwie inaczej zastrzeżono z przyczyn uzasadnionych treścią
    > stosunku prawnego będącego podstawą pełnomocnictwa.

    To jeszcze przeczytaj ze zrozumieniem. Skąd pewność, skoro mowa, że
    można zastrzec inaczej w pełnomocnictwie?

    --
    @2008 Johnson
    "Jest coraz gorzej..."