  • 1. Data: 2006-03-15 21:07:04
    Temat: EGZAMIN z PRAWA cywilnego - feralne pytanie
    Od: "Piotr Kowalski" <n...@g...pl>

    Witajcie, jest kwestia, ktora moze zawazyc na moim egzaminie z prawa.

    DOstalem 14/25 punktow, jednak 15 zalicza :[

    W jedym pytaniu mam jednak watpliwosci. Bardzo prosze o pomoc.

    Pytanie brzmialo:

    Umowa przedwstepna zostala zawarta w formie aktu notarialnego. Jedna ze stron
    jednak odmowila zawarcia umowy przyrzeczonej. Druga strona:

    a) nic nie moze zrobic
    b) moze dochodzic zawarcia umowy przyrzeczonej
    c) moze ubiegac sie o odszkodowanie.

    jest to test wielokrotnego wyboru, czyli moga byc 3,2,1,0 poprawnych...

    Prosze o pomoc, odpowiedz prawidlowa wg mojego prowadzacego podam pozniej :]
    Rozchodzi sie w moim mniemaniu o art. 390 KC - moze po prostu ja go zle
    interpretuje...

    pomozcie...

    z gory dziekuje
    p.s. egzamin byl na wydziale zarzadzania UW

    --
    Piotr

  • 2. Data: 2006-03-15 21:49:30
    Temat: Re: EGZAMIN z PRAWA cywilnego - feralne pytanie
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Świat wstrzymał oddech bo osoba znana jako *Piotr Kowalski*
    wypowiedziała te słowa:

    > b) moze dochodzic zawarcia umowy przyrzeczonej
    > c) moze ubiegac sie o odszkodowanie.

    Może zarówno domagać się zawarcia umowy przyrzeczonej, może także
    domagać się wyłącznie odszkodowania (z większego na mniejsze).
    Z przepisu wprost to nie wynika i jeśli pytania przygotowywał ktoś
    średnio się orientujący, mógł uznawać odpowiedź c) jako nieprawidłową.

    --
    pozdrawiam, Olgierd
    ||| gsm: +48502defunk ||| JID: o...@j...org |||

  • 3. Data: 2006-03-15 22:29:01
    Od: "Piotr Kowalski" <n...@g...pl>

    Olgierd <n...@n...problem> napisał(a):

> [...]
    > Z przepisu wprost to nie wynika i jeśli pytania przygotowywał ktoś
    > średnio się orientujący, mógł uznawać odpowiedź c) jako nieprawidłową.

    nie wiem czy jest Pan prawnikiem, ale mam nadzieje, ze tak, bo w tej chwili
    ratuje mi Pan skore; wlasnie takie dwie odpowiedzi zaznaczylem na egzaminie i
    MAM ZLE !!!! dzis pani doktor powiedziala ze tylko b) jest prawdziwe, co teraz
    robic ???

    z gory dziekuje za dalsza pomoc !!!! Przeciez nie pokaze grup dyskusyjnych !!! :]

    --
    Piotr

  • 4. Data: 2006-03-15 23:27:57
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Piotr Kowalski [###n...@g...pl.###] napisał:
> [...]
    jest
    > prawdziwe, co teraz robic ???
    > z gory dziekuje za dalsza pomoc !!!! Przeciez nie pokaze grup

    Ja bym rzeczonej doktor prawa pokazał art. 471 kc. Co więcej zwrócił
    jej uwagę na fakt, że o ile prawdziwość odpowiedzi "C" nie pozostawia
    żadnych wątpliwości w świetle tego przepisu, to z odpowiedzią "B" jest
    ten szkopuł, że będzie prawdziwa tylko o tyle, o ile umowa
    przedwstępna czyni zadość wymaganiom, od których zależy ważność umowy
    przyrzeczonej, w szczególności wymaganiom co do formy. Z formą kłopotu
    być nie powinno, bo w zasadzie nie przychodzi mi do głowy przypadek, w
    którym zawarcie umowy notarialnej było by niedopuszczalne. Ale
    wystarczy, że umowa nie będzie określać innych istotnych parametrów, a
    już nie będzie można dochodzić roszczeń (art. 390§2 kc).

  • 5. Data: 2006-03-16 00:40:38
    Od: "Chris" <b...@c...pl>

    Użytkownik "Piotr Kowalski" <n...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > jednak odmowila zawarcia umowy przyrzeczonej. Druga strona:
    >
    > a) nic nie moze zrobic
    > b) moze dochodzic zawarcia umowy przyrzeczonej

    Witaj

    Na posrednictwie i wycenie nieruchomosci bylo to pytanie prawidlowa
    odpowiedz to b,c

    Spojrzyj na pytania "na posrednika" pytanie nr 342 i 343.

    Wynikające z umowy przedwstępnej roszczenie o zawarcie umowy
    przyrzeczonej przedawnia się:

    q z upływem roku;

    q z upływem pięciu lat;

    q z upływem dziesięciu lat.

    Roszczenia o naprawienie szkody z tytułu nie zawarcia umowy
    przyrzeczonej przedawniają się z upływem:

    q 1 roku, licząc od dnia zawarcia umowy przyrzeczonej;

    q 2 lat, licząc od dnia zawarcia umowy przyrzeczonej;

    q 1 roku, licząc od dnia, w którym umowa przyrzeczona miała
    być zawarta.

    Czyli juz w tych pytaniach, masz odpowiedz na Twoje pytanie. Warunek ze
    przedwstepna musi byc w fomie aktu not.:)

    Pozdrawiam i wytrwalosci zycze
    CHris

  • 6. Data: 2006-03-16 06:07:06
    Od: "Piotr Kowalski" <n...@g...pl>

    Chris <b...@c...pl> napisał(a):

    > Czyli juz w tych pytaniach, masz odpowiedz na Twoje pytanie. Warunek ze
    > przedwstepna musi byc w fomie aktu not.:)
    >

    > Pozdrawiam i wytrwalosci zycze

    dzieki wielkie !! to juz cos :] tylko jak teraz to udowodnic? pojde,
    przedstawie swoje argumenty, a Pani mi wyskoczy z innym artykulem... albo cos
    innego... mam do tej Pani/ Pana isc z prawnikiem?

    chce miec zdany ten egzamin i nie ukrywam, ze inni tez by wtedy zdali, co
    najmniej 3 osoby wiecej !!! tak jeszcze raz dzieki za pomoc, bede wytrwale
    walczyl o swoje !!

    pozdrowienia

    --
    Piotr

  • 7. Data: 2006-03-16 07:24:33
    Od: "Lookasik" <l...@p...o2.pl>

    > a) nic nie moze zrobic
    > b) moze dochodzic zawarcia umowy przyrzeczonej
    > c) moze ubiegac sie o odszkodowanie.

    odp b,c

    na poparcie poniżej WYTOK sn, Z KTOREGO JASNO TO WYNIKA

    ponadto zerknij do jakiegokolwiek komentarza

    Wyrok Sądu Najwyższego - Izba Cywilna z dnia 9 maja 2001 r.iI CKN 440/2000
    Biuletyn Sądu Najwyższego 2001/7 str. 10

    Monitor Prawniczy 2001/17 str. 861

    Jurysta 2001/10 str. 34

    OSNC 2001/12 poz. 185

    Radca Prawny 2001/6 str. 118

    Prawo Gospodarcze 2002/1 str. 8

    Prawo Gospodarcze 2002/1 str. 15

    Rejent 2001/12 str. 166

    Glosa 2002/3 str. 46

    Zrzeczenie się roszczenia o zawarcie umowy przyrzeczonej nie pozbawia
    możliwości dochodzenia przez stronę uprawnioną roszczenia odszkodowawczego
    (art. 390 § 3 kc).

  • 8. Data: 2006-03-16 07:31:26
    Od: "mecenas" <m...@o...pl>

> [...]
    > najmniej 3 osoby wiecej !!! tak jeszcze raz dzieki za pomoc, bede wytrwale

    Moim zdaniem trudno udzielić poprawnej odpowiedzi bo nie znam treści
    pytania. ( dokładnej).
    Jeżeli bowiem weżmie się pod uwagę przepis par. 2 art. 390 k.c. to racę ma
    Pani doktor, jeżeli nie to można dochodzić odszkodowania - par. 1 art.390
    k.c.
    Pozdrawiam
    Michał

  • 9. Data: 2006-03-16 07:50:31
    Od: "jip" <j...@o...pl>

    Zgadzam sie ze wszystkimi powyzej, oprócz "mecenasa" - prawidlowe
    sa odpowiedzi b) i c), bez dwóch zdan. Wystarczy spojrzec na art.
    471 KC (i 415 KC) - jasno wynika, ze to roszczenie (tj.
    odszkodowawcze) zawsze bedzie przyslugiwalo jezeli druga strona z
    jakiejkolwiek swojej winy (umyslnej czy nie) nie wykona zobowiazania.
    Zajrzyj i skseruj komentarze w czytelni do KC - tam bedziesz mial
    wyklad na kilka stron poparty jeszcze orzecznictwem. Przepisów KC nie
    mozna rozpatrywac w oderwaniu od siebie i skupiac sie wylacznie
    na 390 KC, prawo cywilne to system a nie zbiór kazusów.

  • 10. Data: 2006-03-16 08:21:30
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

> [...]

    > chwili ratuje mi Pan skore; wlasnie takie dwie odpowiedzi zaznaczylem
    > na egzaminie i MAM ZLE !!!! dzis pani doktor powiedziala ze tylko b)

    Widzisz, z tymi doktorkami już tak czasem bywa. Patrzą tylko na początek
    sprawy a przecież nie od dziś wiadomo, że prawdziwego mężczyznę poznaje
    się nie po tym jak zaczyna ale jak kończy.
    Twoja odpowiedź jest prawidłowa, orzekło o tym (jednogłośnie?) konsylium
    na pl.soc.prawo. Drukuj i nieś Pani Doktórce ;-)

    --
    pozdrawiam, Olgierd
    ||| gsm: +48502defunk ||| JID: o...@j...org |||