  • 61. Data: 2011-09-06 18:59:17
    Temat: Re: Do SO wpłynął pozew przeciwko Grupie Allegro
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 6 Sep 2011, Olgierd wrote:

    > Aha, czyli przedsiębiorca nabywający usługę w celu prowadzenia
    > działalności też może być konsumentem? ;-)

    Czy Twój czytnik słowo "cel" w cytacie z mojego postu w jakiś sposób
    ukrył przed Twoimi oczyma?
    Bo jeśli nie, to chyba się zapętliłeś :]

    > Nabywasz usługę pośrednictwa w sprzedaży w celu uzyskania przychodu ze
    > sprzedaży.

    Uzyskanie przychodu nie jest wyznacznikiem działalności, poza Ordynacją,
    przypominam że definicji DG jest ponad 6 (co najmniej 7) i nie ma
    podstaw aby przyjąć że akurat ta z Ordynacji dotyczy przypadku
    sprzedaży własnych, używanych rzeczy.
    Taka transakcja nie stanowi DG w rozumieniu ustawy o swobodzie
    DG, ustawy o VAT, ustawy o SUS, ustawy o PDoOF, ustawy o statystyce
    publicznej i - co chyba ma znaczenie - rozumienia DG w kontekście
    ustawy Kodeks cywilny.

    > IMHO zamyka to temat.

    Y tam.
    Zwyczajnie nigdy nie próbowałeś rozwikłać przypadku kiedy ktoś
    prowadzący DG sprzedaje "pod firmą" własnoręcznie napisany
    program.
    W rozumieniu kilku ww ustaw takie cóś *nie* jest DG...

    pzdr, Gotfryd

  • 62. Data: 2011-09-06 19:03:44
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (06.09.2011 16:13), Pendrive wrote:
> [...]

    Czy działalność zarobkowa jest gdzieś zdefiniowana? Bo jeżeli nie, to
    zdajemy się na językowe znaczenie tego pojęcia i wg mnie sprzedaż
    pamiątki po kimś nijak nie przystaje do działalności zarobkowej.

    Poza tym, w przytoczonym przez Ciebie przepisie, nie ma nic o
    działalności zarobkowej, a gospodarczej.

    p. m.

  • 63. Data: 2011-09-06 19:04:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > Działalność zarobkowa, co na gruncie kodeksu cywilnego wyklucza
    > traktowanie danej osoby fizycznej jako konsumenta.

    Nie widzę podstaw.
    W poprzek stoi ratio legis: skoro istnieje "działalność zarobkowa",
    to znaczy iż "działalność gospodarcza" stanowi inne określenie.
    Zbiory mogą być w sobie zawarte (ale nie wzajemnie, bo to
    oznacza tożsamość), rozłączne lub dowolnie skrzyżowane,
    ale jedna definicja nie wyczerpuje drugiej.

    BTW: powiadasz że sprzedaż swoich uzywanych rzeczy odbywa się
    "pod firmą"?

    pzdr, Gotfryd

  • 64. Data: 2011-09-06 19:06:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 6 Sep 2011, Pendrive wrote:

    > o to to to, dlatego tez uwazam ze allegro nie do konca jest bezkarne
    > w dowolnym ustalaniu warunkow

    No ja się nie zgadzam o tyle, o ile problem widzę nie
    w "konsumenckości", ale w tym iż allegro jest faktycznym
    monopolistą na rynku.
    Nie pamiętam granic ustawowych, ale na pewno je przekracza
    (monopol w rozumieniu ustawy nie oznacza "100% monopolu").

    pzdr, Gotfryd

  • 65. Data: 2011-09-06 19:09:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 6 Sep 2011, _ąćę wrote:

    > Przy płatności przez złodziejskie PayU kupujacy gówno ma, a nie gwarancję
    > portalu.

    A czytać umiesz?
    Odpisujesz na post w którym pisałem o Escrow!
    Przytoczenie cytatu:
    "Klient wymaga, klient płaci, klient ma gwarancję portalu"
    to jest z Twojej strony ordynarna manipulacja (co w niczym
    nie dotyczy faktu słuszności Twoich zarzutów :>, tyle
    że nie mają one NIC wspólnego z tym o czym pisałem!)

    pzdr, Gotfryd

  • 66. Data: 2011-09-06 19:19:23
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    On Tue, 06 Sep 2011 21:04:12 +0200, Gotfryd Smolik news wrote:

    > BTW: powiadasz że sprzedaż swoich uzywanych rzeczy odbywa się "pod
    > firmą"?

    Nie, bo nie musi. Konsument to niekoniecznie ten, kto nie jest
    przedsiębiorcą.

    --
    pozdrawiam, Olgierd
    || Lege Artis == http://olgierd.bblog.pl ||

  • 67. Data: 2011-09-06 19:23:02
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    On Tue, 06 Sep 2011 21:06:12 +0200, Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > Nie pamiętam granic ustawowych, ale na pewno je przekracza
    > (monopol w rozumieniu ustawy nie oznacza "100% monopolu").

    Ale w Polsce akurat nie przeprowadza się działań antytrustowych tego
    rodzaju. Jakby Allegro chciało kupić jakiegoś Merlina, to może i owszem.
    Ale tylko to, że ktoś uzyskał przewagę rynkową nie jest podstawą do
    podejmowania jakichkolwiek kroków prawnych.

  • 68. Data: 2011-09-06 19:37:07
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    On Tue, 06 Sep 2011 21:03:44 +0200, mvoicem wrote:

    > Poza tym, w przytoczonym przez Ciebie przepisie, nie ma nic o
    > działalności zarobkowej, a gospodarczej.

    "W zakresie czynności wyznaczającej pojęcie konsumenta, ustawa stanowi o
    jej niezwiązaniu bezpośrednim z działalnością gospodarczą bądź zawodową
    osoby jej dokonującej. W porównaniu do definicji zawartej w art. 384 § 3
    k.c. przedmiotowe powiązanie dotyczy czynności, nie zaś jej celu, a
    oprócz działalności gospodarczej ustawa odwołuje się także do
    działalności zawodowej, pozostając przy związku bezpośrednim. Zgodna z
    powyższym punktem odniesienia ma być działalność gospodarcza bądź
    zawodowa. Należy podkreślić, że *działalność gospodarcza na gruncie
    komentowanego przepisu nie może być utożsamiana z pojęciem tej
    działalności określonym w przepisach ustawy z dnia 19 listopada 1999 r. -
    Prawo o działalności gospodarczej* (Dz. U. Nr 101, poz. 1178 ze zm.),
    która definiuje je na potrzeby związane z publicznoprawnym aspektem jej
    wykonywania i to ze względu na podmiot ją wykonujący. (...)
    W takim ujęciu działalnością gospodarczą będzie ta prowadzona w celach
    zarobkowych i na własny rachunek, natomiast nie będzie konieczny (chociaż
    zwykle występujący) jej ciągły charakter."

    (Marlena Pecyna, komentarz do kc, Lex, stan prawny na 5 sierpnia 2003 r.)

  • 69. Data: 2011-09-06 19:39:57
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    On Tue, 06 Sep 2011 19:37:07 +0000, Olgierd wrote:

> [...]
    > komentowanego przepisu nie może być utożsamiana z pojęciem tej
    > działalności określonym w przepisach ustawy z dnia 19 listopada 1999 r.

    I jeszcze o definicjach:

    "Definicja konsumenta z art. 22(1) k.c. nie jest zgodna ze wszystkimi
    definicjami tego pojęcia występującymi w ustawach szczególnych (ale
    bardziej zbliżona do nich niż definicja zawarta w uchylonym art. 384 § 3
    k.c.). Takie rozbieżności są dopuszczalne, gdyż rozstrzyga się je według
    zasady, że przepis szczególny uchyla przepis ogólny.
    W ustawie z dnia 20 lipca 2001 r. o kredycie konsumenckim konsumentem
    jest osoba fizyczna, która zawiera umowę z przedsiębiorcą w celu
    bezpośrednio niezwiązanym z działalnością gospodarczą (art. 2 ust. 4
    u.k.k.). Ta definicja rodzi pewne problemy wobec brzmienia art. 22(1)
    k.c. i art. 43(1) k.c. Powstaje pytanie, czy jeśli osoba fizyczna
    wskazana w art. 2 ust. 4 u.k.k. zawiera umowę w związku ze swoją
    działalnością zawodową, to jest konsumentem w rozumieniu ustawy o
    kredycie konsumenckim czy nie. Wykładnia literalna prowadzi do wniosku,
    że jest, ale wykładnia funkcjonalna, dokonana w duchu prawa
    wspólnotowego, zakazuje przyznać takiej osobie status konsumenta.
    Definicja konsumenta zawarta w art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2002
    r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie
    Kodeksu cywilnego odbiega od definicji kodeksowej choćby z tego powodu,
    że osoba fizyczna posiada wówczas status konsumenta, gdy nabywa towar w
    celu niezwiązanym (a więc także pośrednio) z działalnością zawodową lub
    gospodarczą.
    Wedle art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 13 lipca 2000 r. o ochronie nabywców
    prawa korzystania z budynku lub pomieszczenia mieszkalnego w oznaczonym
    czasie w każdym roku oraz o zmianie ustaw Kodeks cywilny, Kodeks
    wykroczeń i ustawy o księgach wieczystych i hipotece przez nabywcę
    rozumie się osobę fizyczną, która zawiera umowę poza zakresem prowadzonej
    działalności gospodarczej. I tu pojawia się problem, czy pod pojęciem
    działalności gospodarczej należy rozumieć także działalność zawodową.
    Ponieważ jest to przepis szczególny wobec art. 22(1) k.c., wykładnia
    funkcjonalna pozwala na udzielenie twierdzącej odpowiedzi."

    (Bogusława Gnela, Ochrona konsumenta usług finansowych. Wybrane
    zagadnienia prawne, Oficyna 2007)

  • 70. Data: 2011-09-06 19:47:11
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (06.09.2011 21:37), Olgierd wrote:

> [...]
    > zwykle występujący) jej ciągły charakter."
    >
    > (Marlena Pecyna, komentarz do kc, Lex, stan prawny na 5 sierpnia 2003 r.)

    No właśnie. Żeby cel był zarobkowy, to musi być zarobek.

    Jeżeli kupię książkę po to żeby ją sprzedać z zyskiem, licząc na wzrost
    jej wartości po latach, to nawet jak to jest jednokrotna czynność -
    jest to niewątpliwe działalność zarobkowa.

    Jeżeli jednak tą samą książkę kupię, przeczytam, a potem zamiast
    wyrzucić - sprzedam za złotówkę żeby się nie zmarnowała, to żaden to
    zarobek (ani w zamiarze ani w efekcie) ani też nie jest to działalnośc
    zarobkowa.

    Tak żeby douściślić, przez porównanie: jeżeli sprzedaję butelki w skupie
    butelek - jest to działalność zarobkowa? A może jestem konsumentem wobec
    skupu?

    Albo jak sprzedam dolary które mi zostały po podróży do USA w kantorze,
    jest to działalność zarobkowa? Jestem konsumentem wobec kantoru?

    p. m.