  • 1. Data: 2011-09-05 11:05:02
    Temat: Nie wywiązanie się z umowy.
    Od: Piotr Kowalski <m...@g...com>

    Chciałbym poprosić o pomoc w następującej sprawie.
    Jestem fotografem i zawarłem ze swoimi klientami pisemna umowę na
    wykonanie zdjęć. Niestety z powodu nagłego wyjazdu nie moglem się z
    tej umowy wywiązać. (w umowie miałem zapis, że wszelkie zmiany umowy
    muszą być potwierdzone na piśmie). Z barku innej możliwości podczas
    rozmowy telefonicznej umówiłem się z klientami, że zdjęcia wykona kto
    inny a cena za zlecenie będzie pomniejszona o dwu krotność zadatku.

    Po wykonaniu zlecenia przez kolegę który przekazał mi zdjęcia umówiłem
    się z klientami na ich odbiór. Klienci obejrzeli zdjęcia i zapłacili
    mi kwotę niższą o te dwu krotność zadatku (tak jak się umawialiśmy
    telefonicznie).

    Po około dwóch miesiącach od przekazania zdjęć dostałem od klientów
    pismo o treści:

    "W związku z nienależytym wywiązaniem się przez Pana z umowy na
    wykonie fotografii zawartej w dniu XX.XX.XX nieniejszym wzywam do
    dobrowolnego zwrotu otrzymanej kwoty XXXX zł W terminie 7 dni pod
    rygorem skierowania sprawy na drogę postępowania sądowego na niżej
    wskazane konto:
    XXXX.XXXX,XXXX.XXXX

    Nadmieniam, iż zgodnie z par. 4 umowy z dnia XX.XX nie miał Pan prawa
    powierzyć wykonania umowy osobie trzeciej. Natomiast osoba, której Pan
    powierzył wykonanie zdjęć, wykonała tą czynność w sposób wadliwy i
    nieprofesjonalny.

    Mam pytanie czy istnieje jakakolwiek podstawa prawna żądań klientów. I
    proszę o pomoc jak powinienem się zachować w tej sytuacji.

  • 2. Data: 2011-09-05 11:26:49
    Temat: Re: Nie wywiązanie się z umowy.
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-09-05 13:05, Piotr Kowalski pisze:
    > Mam pytanie czy istnieje jakakolwiek podstawa prawna żądań klientów. I
    > proszę o pomoc jak powinienem się zachować w tej sytuacji.

    Nie wiem skąd brałeś wzorce umów, ale zastrzeżenie o pisemnym obowiązku
    zmian wcale nie jest czymś dobrym, jak się "Firmom" wydaje. To jest tak,
    jak się chce, aby umowa "wyglądała profesjonalnie", tyle że w
    przeciwieństwie do bełkotu typu "umowę sporządzono w dwóch
    jednobrzmiących..." zastrzeżenie pisemności coś jednak zmienia w
    warunkach umowy - i to nawet ogranicza możliwości stron, niczego nie
    dając w zamian, ale co kto lubi.

    Miałeś wykonać dzieło samodzielnie i żadne ustne/mailowe ustalenia tego
    nie zmienią.

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2011-09-05 11:36:06
    Od: Piotr Kowalski <m...@g...com>

    On 5 Wrz, 13:26, Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:

    > Nie wiem sk d bra e wzorce um w, ale zastrze enie o pisemnym obowi zku
    > zmian wcale nie jest czym dobrym, jak si "Firmom" wydaje. To jest tak,
    > jak si chce, aby umowa "wygl da a profesjonalnie", tyle e w
    > przeciwie stwie do be kotu typu "umow sporz dzono w dw ch
    > jednobrzmi cych..." zastrze enie pisemno ci co jednak zmienia w
    > warunkach umowy - i to nawet ogranicza mo liwo ci stron, niczego nie
    > daj c w zamian, ale co kto lubi.
    >
    > Mia e wykona dzie o samodzielnie i adne ustne/mailowe ustalenia tego
> [...]

    Zdaję sobie z tego sprawę, tylko czy istnieje podstawa prawna żądania
    zwrotu wynagrodzenia które otrzymałem już po wykonaniu zdjęć i
    obejrzeniu ich przez klientów.

  • 4. Data: 2011-09-05 11:56:24
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (05.09.2011 13:36), Piotr Kowalski wrote:

    > Zdaję sobie z tego sprawę, tylko czy istnieje podstawa prawna żądania
    > zwrotu wynagrodzenia które otrzymałem już po wykonaniu zdjęć i
    > obejrzeniu ich przez klientów.

    A co klient podpisał przy odbiorze zdjęć i zapłacie?

    p. m.

  • 5. Data: 2011-09-05 11:58:27
    Od: Piotr Kowalski <m...@g...com>

    On 5 Wrz, 13:56, mvoicem <m...@g...com> wrote:

    > A co klient podpisał przy odbiorze zdjęć i zapłacie?
    >
    > p. m.

    Nic nie podpisał, obejrzał zdjęcia i dał mi pieniądze.

  • 6. Data: 2011-09-05 12:16:44
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-09-05 13:36, Piotr Kowalski pisze:

    > Zdaję sobie z tego sprawę, tylko czy istnieje podstawa prawna żądania
    > zwrotu wynagrodzenia które otrzymałem już po wykonaniu zdjęć i
    > obejrzeniu ich przez klientów.

    A czy zastrzeżenie formy pisemnej było "pod rygorem nieważności"?

    --
    Liwiusz

  • 7. Data: 2011-09-05 12:23:08
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (05.09.2011 13:58), Piotr Kowalski wrote:

    > Nic nie podpisał, obejrzał zdjęcia i dał mi pieniądze.

    No to trochę kiepsko, powinieneś im podsunąć pod nos protokół odbioru
    dzieła do podpisania. Byłbyś teraz kryty.

    p. m.

  • 8. Data: 2011-09-05 13:22:03
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    W dniu 2011-09-05 13:26, Liwiusz pisze:

    > Miałeś wykonać dzieło samodzielnie i żadne ustne/mailowe ustalenia tego
    > nie zmienią.

    Bez przesady. Strony takie postanowienie mogą zmienić.

    --
    @2011 Johnson
    http://db.tt/JzsPUMU

  • 9. Data: 2011-09-05 13:50:01
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-09-05 15:22, Johnson pisze:

    > Bez przesady. Strony takie postanowienie mogą zmienić.

    Jednakże pisemnie, nieprawdaż?

    --
    Liwiusz

  • 10. Data: 2011-09-05 14:10:57
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    W dniu 2011-09-05 15:50, Liwiusz pisze:

    > Jednakże pisemnie, nieprawdaż?

    Jeśli był rygor w umowie, jak nie to w dowolnej formie.