  • 1. Data: 2009-11-05 16:57:30
    Temat: Darowizna Jak sie broni w sądzie?
    Od: "Wojtek" <w...@p...onet.pl>

    Witam serdecznie nie bardzo wiem do kogo się zwróci i w sumie nawet nie wiem od
    czego zacząc. Ale może po kolei. w 2005 roku otrzymałem w darowiźnie od swoich
    dziadków mieszkanie i garaż. W tym samym roku zmarł mój dziadek i od tego czasu
    zaczęły się dziać dziwne rzeczy z moja babcia. Nie pozwalała sobie na robienie
    zakupów sprzątania ciągle kłótnie o dziwne rzeczy. W między czasie babka moja
    już po darowiźnie wynajmowała garaż za który brała wynagrodzenie . Myślałem, ze
    ja nie mam samochodu to jej się przyda każdy grosz. Dodatkowo w mieszkaniu
    które mi przekazali mieszkała sama ja natomiast z żoną i małym dzieckiem
    wynajmowałem mieszkanie. Gdy oznajmiłem babci ze zamierzam się wprowadzić do
    mieszkania zrobiła mi straszną wojnę że&#8221; po jej śmierci się wprowadzę że nigdy
    moja żona wraz z moim dzieckiem nigdy nie zamieszkają w JEJ mieszkaniu które
    już było przepisane na mnie&#8221;. Po pewnym czasie babka zażądała ode mnie abym co
    miesiąc płacił jej 1000 zł gdyż ona nie ma pieniędzy na lekarstwa. Nadmienię,
    że po dziadku ma emeryturę w kwocie 900 zł. Ja opłacam jej mieszkanie tak że
    ona nie ponosi żadnych kosztów związanych z mieszkaniem. Spoglądam do aktu
    notarialnego i jest tam napisane &#8222; Wojciech czyli ja oświadcza że w wykonaniu
    polecenia na nabytym spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu mieszkalnego
    w miejscowości &#8230; przy ulicy &#8230; ustanawia na rzecz zbywców Bodgana&#8230; i
    Krystyny &#8230;.
    Prawo dożywotniego nieodpłatnego użytkowania z prawem do korzystania z lokalu i
    wszystkich jego urządzeń niezbędnych do prawidłowego wykonywania tego prawa&#8221;
    Moja babka domaga się odwołania darowizny i mówi, że powinienem jej płacić
    1000zł co miesiąc że powinienem ją odwiedza codziennie itp. Choć w umowie
    notarialnej jest tylko w/w zapis o użyczeniu. Mam pytanie na koniec jakie są
    moje szanse w sadzie i jak się mam przyjąć linie obrony. Za pomoc dziękuje .

  • 2. Data: 2009-11-05 21:25:10
    Temat: Re: Darowizna Jak sie broni w sądzie?
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Wojtek wrote:
> [...]

    > moje szanse w sadzie i jak się mam przyjąć linie obrony. Za pomoc dziękuje .

    po pierwsze nie uzyczeniu tylko uzytkowaniu czyli ma prawo tam mieszkac
    bezplatnym czyli nie mozesz brac za to kasy, ze ona mieszka tam mimo, ze
    to jest twoje
    dozywotnim, czyli jak dlugo zyje ma prawo za darmo tam mieszkac.

    I nie masz sie narazie do czego wprowadzac, bo mieszka tam ona i ma to
    zapisane w akcie notarialnym. Twoja proba wejscia tam skonczy sie dla
    ciebie sprawa w sadzie o naruszenie miru domowego i jeszcze pojdziesz
    siedziec. Wiec narazie mieszkaj tam gdzie mieszkasz, a swoim bedziesz
    sie mogl rozporzadzac po jej smierci.

    Co do tych 1000 zl, to raczej nie ma szans, bo nie masz obowiazku jej za
    nic płacic. W ubóstwie nie jest.
    W zasadzie czynsz powinna sobie opłacać sama, bezplatne uzytkowanie
    oznacza, ze nie mozesz ty od niej brac kasy. przy czym jak ona nie
    bedzie płacic, to domagac beda sie od ciebie jako wlasciciela.

    Odwołanie darowizny nie jest takie proste. wiec narazie po prostu bądz
    grzeczny i nie podskakuj to nie bedzie miała argumentow.
    W sumie dostałeś to chatę za darmo wiec troche przyzwoitosci nalezałoby
    okazac.

  • 3. Data: 2009-11-06 05:17:42
    Od: "Wojciech" <w...@p...onet.pl>

> [...]
    > ciebie sprawa w sadzie o naruszenie miru domowego i jeszcze pojdziesz
    > siedziec. Wiec narazie mieszkaj tam gdzie mieszkasz, a swoim bedziesz

    Czyli rozumiem że opłacam jej mieszkanie 60m2 i ona tam ma prawo mieszkać sama.
    Ja natomiast mam mieszkać tzn wynajmować mieszkanie bo swojego nie mam. To jest
    takie błedne koło bo niby mam jej nie opłacać czynszu ale jak co to
    Spółdzielnia mieszkaniowa będzie ode mnie domagać się uregulowania czynszu bo
    ja widniejsze na spisie lokatorów jako właściciel mieszkania.

    > W zasadzie czynsz powinna sobie opłacać sama, bezplatne uzytkowanie
    > oznacza, ze  nie mozesz ty od niej brac kasy. przy czym jak ona nie
    > bedzie płacic, to domagac beda sie od ciebie jako wlasciciela.

    Błędne koło.

> [...]
    > grzeczny i nie podskakuj to nie bedzie miała argumentow.
    > W sumie dostałeś to chatę za darmo wiec troche przyzwoitosci nalezałoby

    Ale ja jestem grzeczny i to jak na moje nerwy aż za bardzo. Przychodzę do niej
    pukam do drzwi niestety nie wpuszcza mnie, dzwonię do niej co zresztą mam
    nagrane na telefonie jak tylko usłyszy mój głos od razu kończy rozmowę. Mam
    klucze do mieszkania niestety nie mogę ich otworzyć bo od środka w zamek ma
    włożone swoje klucze. Mam nawet świadka sąsiadkę która po mnie zadzwoniła bo
    podczas rozmowy z nią sąsiadce wydawało sie że zemdlała a ona po prostu
    najspokojniej zasnęła. Na koniec mam pytanie czy w przypadku tak spisanej
    darowizny gdzie jest napisane że oboje dziadkowie mogą tam mieszkać do końca
    swoich dni Czy ja mam jakieś inne obowiązki które muszę wykonywać choć nie ma
    nic napisane w akcie notarialnym o tym np 3 razy w tyg sprzątać robić zakupy
    myć okna kupować drogie leki ubrania itd itp. Na koniec chciałem Ci serdecznie
    podziękować za udzieloną odpowiedz. Pozdrawiam

  • 4. Data: 2009-11-06 06:36:37
    Od: "coolina" <c...@w...ppl>

    > Czyli rozumiem że opłacam jej mieszkanie 60m2 i ona tam ma prawo mieszkać
    > sama.

    Przede wszystkim idz do prawnika, bo już poprzedni post "mecenasa" wprowada
    całkowicie w błąd. Naprwdę zapłata za poradę opłaci ci się.

    Oczywistości:
    - musisz opłacać czynsz i INNE OPŁATY (np prąd)
    - możesz tam mieszkać wraz z babcią

    Jeno zastanów się co sensu mieszkania z osobą starą, która tak zachowuje
    się.
    Najczęściej takie zmiany psychiczne u osób starych związane są z
    organicznymi i nic na to nie poradzisz.

    Dbaj bys nie mógł być posądzony o "razoncą niewdziećzność" . Odwiedzaj ja,
    zadbaj by pogadać z sąsiadką, poprosić o doglądanie za pare groszy itp. Mieć
    coś na pismie (np coś babci kupiłeś) itp. NIe płać jej żadnych pieniędzy.

    Janina

  • 5. Data: 2009-11-06 13:19:41
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    coolina wrote:

    > Oczywisto?ci:
    > - mo?esz tam mieszkaae wraz z babci?

    równie dobrze może spróbować wprowadzić się do ciebie.

  • 6. Data: 2009-11-06 16:01:59
    Od: w...@p...onet.pl

> [...]
    > coś na pismie (np coś babci kupiłeś) itp. NIe płać jej żadnych pieniędzy.

    W akcie notarialnym nie mam nic zapisane że np mam sie opiekować tą osobą , że
    mam kupować jej leki, że mam dawać jej jakąś kwotę na życie że mam wynosić
    śmieci itd itp w takim razie o jakiej "rażącej niewdzięczności" piszemy.
    Właśnie tego nie rozumiem czy jeśli w akcie notarialnym darowizny nie ma tego
    ujętego to mogę być posądzony o rażącą niewdzięczności?

  • 7. Data: 2009-11-06 16:23:04
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    w...@p...onet.pl wrote:

> [...]
    > Właśnie tego nie rozumiem czy jeśli w akcie notarialnym darowizny nie ma tego
    > ujętego to mogę być posądzony o rażącą niewdzięczności?

    Czemu nie pogooglasz?

    http://forumprawne.org/prawo-cywilne/18720-razaca-ni
    ewdziecznosc.html

    Nie masz jej kupowac. Masz byc wdzieczny, a raczej nie masz byc
    niewdzieczny, za to ze ci dała chatę za darmo. Co do formy opieki i jej
    zakresu to nie da sie odpowiedzieć jednoznacznie. Po prostu ogólnie
    przyjęte normy społeczne. Olanie totalne na pewno jest jakąś tam formą
    niewdzięczności. Z drugiej strony wdzieczność nei ma polegac na tym, ze
    ty jej cos kupujesz lib płacisz. Zwykła opieka na starszą osobą jest jak
    najbardziej wystarczająca. Pamietaj, ze zamiast ci dac tą chatę mogła ją
    sprzedać za pół ceny z taką samą umową dożywocia i wowczas kase by miała
    i prosić by się nie musiała.

    umowa dożywocia to oddzielna sprawa równa własciwe temu, ze ma prawo tam
    mieszkac az do śmierci tak jakby była na swoim.

  • 8. Data: 2009-11-06 17:05:07
    Od: "Wojtek" <w...@p...onet.pl>

    > umowa dożywocia to oddzielna sprawa równa własciwe temu, ze ma prawo tam
    > mieszkac az do śmierci tak jakby była na swoim.

    A mam jeszcze jedno pytanko jeśli przedmiotem darowizny było mieszkanie plus
    garaż to czy miałem prawo sprzedać garaż? W akcie notarialnym nie ma nic o tym
    że ona ma prawo do korzystania z garażu jest tylko mowa o mieszkaniu.
    Otrzymałem ustną zgodę na sprzedaż garażu ale przed sądem może przecież
    powiedzieć że sobie to wymyśliłem. Z drugiej strony przedstawiłem notariuszowi
    akt darowizny i on nie widział przeciwwskazań do sprzedaży. A jeśli w sądzie
    przegram i przykładowo darowizna będzie mi odebrana cokolwiek to znaczy mam
    nadzieje że nie będę musiał odkupywać garażu. Sorry ale powoli sam się
    zagłębiam w bagno. Pozdrawiam

  • 9. Data: 2009-11-06 18:21:29
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Wojtek wrote:

> [...]
    > nadzieje że nie będę musiał odkupywać garażu. Sorry ale powoli sam się

    Zwolnij.
    Mieszkanie też masz prawo sprzedać. I babci zgoda nie jest na to potrzebna.
    Z tym, że umowa dożywocia przejdzie na kupującego i to on bedzie musiał
    czekać aż babcia zejdzie z tego świata.
    Umowa dozywocia jest przypisana do lokalu, nie do osoby.
    Po prostu nowy właściciel nie bedzie mógł wiele zrobić z mieszkaniem
    dopoki babcia zyje. tak samo jak ty niewiele mozesz zrobic teraz.
    Raczej nie sądzę, zeby umowa dożywocia obejmowala garaz. Przeczytaj
    dokładnie co jest w akcie notarialnym.
    nawet jeśli obejmuje to nowy wlasciciel kupil co kupil. Jak to sie mowi
    widzialy galy co braly. Babacia mialaby dalej prawo korzystania z
    garazu, a nowy wlasciciel bedzie musial sobie "odrobinkę" poczekac.
    Ale nie sądzę, aby tak bylo.
    Jak sam piszesz w akcie notarialnym jest o korzytaniu z mieszkania, wiec
    garaz jako twoj mogles sprzedac.
    Odebranie darowizny nie jest taka prosta sprawą.
    Na potrzeby bujnej fantazji babci staraj sie dokumentowac, ze jednak sie
    o nia troszczysz. Moze jej sasiadki cie jednak czesto widuja jak do
    niej przychodzisz, robisz zakupy, pomagasz, cieknacy kran naprawisz...

  • 10. Data: 2009-11-06 18:39:14
    Od: w...@p...onet.pl

> [...]
    > o nia troszczysz. Moze jej sasiadki cie jednak czesto widuja jak do
    > niej przychodzisz, robisz zakupy, pomagasz, cieknacy kran naprawisz...

    Dzięki serdeczne za pomoc i uświadomienie pewnych spraw. Oczywiście jak tylko
    odbędzie się rozprawa napiszę na forum co i jak. Póki co dostałem postanowienie
    że sprawa została skierowana po niejawnej naradzie??? z sądu rejonowego do sądu
    okręgowego. Pozdrawiam