  • 1. Data: 2004-08-09 14:26:36
    Temat: Czynniki rakotwórcze, a odszkodowanie za nowotwór
    Od: "Luka" <s...@s...pl>

    Czy osoba, która pracowała w środowisku pracy w którym miała wieloletni
    kontakt z czynnikami rakotwórczymi (apteka), zachorowała na nowotwór
    złośliwy może wystąpić o odszkodowanie od pracodawcy (od ZUSu)?
    Jeżeli tak to pewno problematyczne może być udowodnienie związku pomiedzy
    powstaniem nowotworu, a warunkami pracy? A może się mylę?
    Będę wdzięczy za wszelkie uwagi.

    --
    Luka

  • 2. Data: 2004-08-09 16:01:48
    Od: "Andrzej R." <a...@n...pl>

    Użytkownik "Luka" <s...@s...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Jeżeli tak to pewno problematyczne może być udowodnienie związku pomiedzy
    > powstaniem nowotworu, a warunkami pracy? A może się mylę?

    Re : Ależ oczywiście ! Uczeni amerykańscy udowodnili, że jednym z głównych
    czynników rakotwórczych ( 99,9 % zachorowań) jest kontakt ze znajdującymi
    się w aptekach lekami. W związku z tym polski sejm w najbliższym czasie
    uchwalić ma ustawę dot. likwidacji aptek
    AR

  • 3. Data: 2004-08-09 16:13:34
    Od: "Luka" <s...@s...pl>

    "Andrzej R." <a...@n...pl> wrote in message

    > Re : Ależ oczywiście ! Uczeni amerykańscy udowodnili, że jednym z głównych
    > czynników rakotwórczych ( 99,9 % zachorowań) jest kontakt ze znajdującymi
    > się w aptekach lekami.

    W aptece ma sie kontakt nie tylko z lekami w pudełkach i opakowaniach, ale
    także z innymi substancjami (także rakotwórczymi). Zapewniam Cię, że
    zorientowani mogą to potwierdzić. Zresztą jeżeli by tak nie było to w
    aptekach nie byłyby prowadzone rejestry czasu i rodzaju substancji z którą
    pracownik miał styczność. Żart Ci więc nie wyszedł.
    pzdr

    Luk

  • 4. Data: 2004-08-09 21:12:01
    Od: Elżbieta Tekieli <e...@w...pl>

> [...]
    >
    > --
    > Luka
    >
    > problematyczne w naszym prawie, co innego gdybysmy mieli precedensy, jak
    Amerykanie...

  • 5. Data: 2004-08-10 05:05:23
    Od: m...@t...pl.nojunk (Witek Mozga)

    >Czy osoba, która pracowała w środowisku pracy w którym miała wieloletni
    >kontakt z czynnikami rakotwórczymi (apteka),

    Wymien kilka rakotworczych czynników, z ktorymi ma sie kontakt w
    aptece. Rozumiem w laboratorium chemicznym, ale w aptece? Bardzo
    jestem ciekaw, bardzo.

    Warto sobie przypomniec, ze jednym z najpowszechniejszych czynnikow
    rakotworczych jest dym papierosowy. Sadze wiec, ze ta osoba powinna w
    pierwszym rzedzie skarzyc palaczy ze swego otoczenia, ewentualnie
    producentów papierosów, ze przyczynili sie do jej biernego palenia.

    --
    Witek
    http://www.trimen.pl/witek/

  • 6. Data: 2004-08-10 08:26:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 10 Aug 2004, Witek Mozga wrote:
    [...]
    >+ Warto sobie przypomniec, ze jednym z najpowszechniejszych czynnikow
    >+ rakotworczych jest dym papierosowy.

    Y... od dymu *na ogół* można się *jakoś* chronić.
    Istnieją poważne powody żeby uważać że w samej czołówce jest brak
    wody pitnej odpowiedniej jakości - sprawa bywa tylko cichcem
    poruszana jak gdzieś ktoś myślący w ozonowanie wody zainwestuje...

    >+ Sadze wiec, ze ta osoba powinna w
    >+ pierwszym rzedzie skarzyc palaczy ze swego otoczenia

    ...i siebie ? Że wody "właściwej" nie sprowadzała ? :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 7. Data: 2004-08-10 09:14:03
    Od: m...@t...pl.nojunk (Witek Mozga)

    > jak gdzieś ktoś myślący w ozonowanie wody zainwestuje...

    Ozonowanie? Hmm, ozon to jedna najsilniejszych trucizn wsrod prostych
    zwiazkow chemicznych, dlatego, ze jest bardziej reaktywna odmiana
    tlenu. Juz w poprzednim poscie mialem to napisac, ale sie wstrzymalem.
    Skoro jednak Ty o wodzie, to ja osmiele sie postawic calkiem poważnie
    teze, ze najczestsza przyczyna raka jest oddychanie tlenem, gdyz tlen
    jest wolnym dwurodnikiem i w procesie metabolizmu powoduje powstawanie
    innych wolnych rodnikow i uszkodzenia DNA, co moze prowadzic do raka.

    --
    Witek
    http://www.trimen.pl/witek/

  • 8. Data: 2004-08-10 10:41:59
    Od: "Andrzej R." <a...@n...pl>

    Użytkownik "Luka" <s...@s...pl> napisał > W aptece ma sie kontakt nie tylko
> [...]
    > aptekach nie byłyby prowadzone rejestry czasu i rodzaju substancji z którą
    > pracownik miał styczność. Żart Ci więc nie wyszedł.

    Re : Rzeczywiście nie wyszedł. Tym bardziej, że przespałem nowelizację nie
    tylko Ustawy Prawo Farmaceutyczne, ale także całego (jakże obfitego) pakietu
    ustaw towarzyszących i rozporządzeń wykonawczych stanowiących o nowatorskim
    i przełomowym w farmacji aptecznej wymogu rejestracji czasu kontaktu
    farmaceuty lub technika (a może i sprzątaczki/fasowaczki - wszak do jej
    obowiązków zwykle należy zmywanie naczyń recepturowych i tejże receptury
    sprzątanie) z poszczególnymi składnikami receptury w aptece. A tak z
    ciekawości : sejm i minister Balicki znowelizowali to wszystko ostatniej
    nocy, czy przedostatniej ? A może przy okazji (też nocą) wyszła nowa
    Farmakopea Polska ?
    Nie bądź taki ! Podziel się swoją przeogromną wiedzą tym bardziej, że ponoć
    zaglądają tu farmaceuci ( czasem z II stopniem specjalizacji aptecznej ) i
    nie chcą czekać na wiadomości z biuletynu NIA lub na informacje przekazane
    podczas tzw. szkoleń ustawicznych.
    Poważnie zmartwiony swoją niewiedzą AR :-((
    Ps. Nie śmiem podejrzewać Wielce Szanownego Przedpiścy, iż pomylił Mu się
    rejestr wykonywania leków recepturowych z czymś, co uczenie nazwać raczył
    "..rejestrem czasu i rodzaju substancji z którą pracownik miał styczność..
    ". Bo jeśli pomylił, to proponuję Mu dyskusję np o miesiączkowaniu pingwinów
    i wpływie tejże fizjologicznej czynności na fazy księżyca.

  • 9. Data: 2004-08-10 11:16:16
    Od: "Luka" <s...@s...pl>

    > ". Bo jeśli pomylił, to proponuję Mu dyskusję np o miesiączkowaniu
    pingwinów
    > i wpływie tejże fizjologicznej czynności na fazy księżyca.

    Znowu Szanownemu Panu dowcip nie wyszedł. Pingwiny nie miesiączkują, a
    miesiączka sama w sobie jest akurat ściśle związana z fazami księżyca.
    Cytat:"Długość cyklu menstruacji jest taka sama jak czas obiegu Księżyca
    wokół Ziemi. W wielu starożytnych kalendarzach miesiąc też był równy temu
    okresowi i z tego wzięła się nazwa miesiączka. Nauka nie zna żadnego
    wyjaśnienia tej zbieżności.".
    Źródło: http://tinyurl.com/6328l

    --
    Luka

  • 10. Data: 2004-08-10 11:49:54
    Od: "Luka" <s...@s...pl>

> [...]
    > "..rejestrem czasu i rodzaju substancji z którą pracownik miał styczność..

    Ehhh, ta ignorancja...
    Polecam treść niniejszego rozporządzenia :

    ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJz dnia 11 września 1996
    r.w sprawie czynników rakotwórczych w środowisku pracy oraz nadzoru nad
    stanem zdrowia pracowników zawodowo narażonych na te czynniki

    a szczególnie załącznik nr 1 cz. II, tam jest wykaz substancji
    prawdopodobnie rakotwórczych, z którymi bez wątpienia ma się do czynienia w
    aptece

    Luka