  • 1. Data: 2004-08-09 11:53:18
    Temat: Praca i okres próbny
    Od: MaREK <m...@o...pl>

    Witam Grupowiczów

    Mam pytanie dotyczące okresu próbnego w pracy.
    Jestem tegorocznym absolwentem i jutro mam iść pierwszy raz do pracy,
    jest to praca w handlu (stanowisko przedst. handl.). Pracodawca
    powiedział podczas rozmowy kwalifikacyjnej, że podpisana zostanie ze mną
    umowa na czas 3 miesięcy, to jest oczywiście normalna procedura.
    Powiedział również ze przez tydzień, dwa, będę się uczył z obecnym
    pracownikiem, czyli bedę z nim jezdził do klientów itp.

    Moje pytanie jest następujące.
    Czy na ten okres 1-2 tygodni powinna zostać podpisana ze mną jakakolwiek
    umowa?
    Jest to dla mnie dość niejasne, ponieważ ostatnio w prasie przeczytałem
    artykuł o tym ze pracodawcy naciągają przyszłych pracowników w ten
    sposób, że nie podpisują z nimi umów o pracę, ci przez dzień, dwa dla
    nich pracują, poczym zostają poinformowani, że się nie nadają.

    Ja, jak już pisałem, miałem jasno powiedziane, że 1-2 tygodnie będę się
    szkolił pod okiem obecnego pracownika. Ale czy nie powinienem najpierw
    poprosić o podpisanie tej umowy na 3 miesiące.

    Proszę o poradę, ponieważ sam nie wiem co powinienem zrobić w tej
    ssytuacji, a z racji tego że będzi to moja pierwsza praca, jestem trochę
    "zielony" w temacie podstaw prawnych.

    Pozdrawiam i czekam na odpowiedź.
    --
    MaREK
    GaduGadu: 4086323

  • 2. Data: 2004-08-09 12:11:26
    Temat: Odp: Praca i okres próbny
    Od: "brett" <b...@i...com.pl>

    Czy na ten okres 1-2 tygodni powinna zostać podpisana ze mną jakakolwiek
    umowa?

    każda umowa o pracę powinna być zawarta w formie pisemnej

    > nich pracują, poczym zostają poinformowani, że się nie nadają.

    ano tak bywa. Jak nie zechcą podpisać umowy niech to będzie sygnał
    ostrzegawczy dla ciebie

    Ale czy nie powinienem najpierw poprosić o podpisanie tej umowy na 3
    miesiące.

    Sami z siebie powinni podpisać. Nie musisz się prosić.

    brett

  • 3. Data: 2004-08-09 12:31:59
    Temat: Re: Praca i okres próbny
    Od: el@<e...@i...pl>

> [...]
    >
    > Moje pytanie jest następujące.
    > Czy na ten okres 1-2 tygodni powinna zostać podpisana ze mną

    Tak.

> [...]
    dla
    > nich pracują, poczym zostają poinformowani, że się nie nadają.

    Tak oczywiście też się zdarza.

> [...]
    > szkolił pod okiem obecnego pracownika. Ale czy nie powinienem
    najpierw
    > poprosić o podpisanie tej umowy na 3 miesiące.

    powinieneś poprosić a pracodawca powinien ( ma obowiązek) zawrzec z
    Tobą umowę.
    Umowę o prace można zawrzeć "ustnie" nie mniej jednak to na
    pracodawcy ciąży obowiązek pisemnego potwierdzenia tej umowy
    najpoźniej do 7 dni od podjęcia przez Ciebie pracy.
    Umowa na okres próbny winna być więc zawarta z Tobą od razu, zanim
    podejmiesz owo"szkolenie", i może w niej być zawarty zapis, że przez
    najbliższe dwa tygodnie takie szkolenie bedzie się odbywało, o ile nic
    poza szkoleniem nie będziesz robił.
    Z punktu widzenie pracodawcy: chce sprawdzić, czy wogóle nadajesz
    się do "tej" roboty, gdyż jesteś młodym "narybkiem" bez
    doświadczenia, inny, wskazany przez niego pracownik będzie Cię
    obserwował przez ten okres szkolenia, jak sobie radzisz, w jaki sposób
    rozwiązujesz problemy, jak rozmawiasz z klientami. To jest dla
    Twojego przyszłego pracodawcy bardzo ważne, dlatego ZANIM
    podpisze z Tobą umowę, chce być PEWNY, że jesteś tą osobą, której
    szuka. Jeśli nie sprawdzisz się przez ten okres, to Ci podziekuje.
    I: 1. możesz wówczas nie dostać wynagrodzenia za okres "szkolenia"
    2. Nigdzie w ewidencji nie bedziesz "istniał" jako pracownik
    3. Nikt nawet nie poświadczy, że TAM pracowałeś.

    lub: 1. Możesz dostać na odczepne kilka stów bez umowy,
    pokwitowania i sladu po Twojej bytności u tego pracodawcy

    w najlepszym przypadku:
    1. podpiszą ci umowę po 7 dniach
    2. za okres "szkolenia" dostaniesz wynagrodzenie
    3. dostaniesz TĘ pracę

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 4. Data: 2004-08-09 12:37:22
    Od: "Paragraf148" <p...@v...pl>

    Przypadek, który opisujesz to nic innego jak potencjalne oszustwo. Jeżeli
    chcesz być pewny to zapytaj się go o dokładny termin podpisania umowy.
    Jeżeli tego nie określi to Cie robi w balona.

    Tak czy inaczej 2 tygodnie bedziesz pracował za darmo. No chyba, że planuje
    dać Ci więcej pod stołem. Funkcjonuje tak 27% gospodarki.

  • 5. Data: 2004-08-09 13:09:48
    Od: MaREK <m...@o...pl>

    el@ wrote:

    > powinieneś poprosić a pracodawca powinien ( ma obowiązek) zawrzec z
    > Tobą umowę [...]

    Dziękuję za odpowiedź.

    Chciałbym się jeszcze raz upewnić czy dobrze rozumię, ponieważ on powiedział
    mi, że na początek to będzie coś jak szkolenie pod okiem "starszego"
    pracownika. Więc czy pomimo tego będę mógł się upierać że ja chcę umowę na
    te 2 tygodnie! :-)
    Z tego co wiem to właśnie na taki okres można podpisać najkrótszą umowę.
    A jeśli powie mi że podpiszą na 3 miesiące ale po 2 tygodniach - to czy nie
    lepiej zrezygnować i nie zostać oszukanym (z drugiej strony wiadomo jaka
    jest obecnie sytuacja na rynku pracy). W sumie to nie będę się mógł wtedy
    niczym bronić, przecież pewnie nikt nie poświadczy że umowa była ze mną
    zawarta (nawet umowa ustna).

  • 6. Data: 2004-08-09 15:12:06
    Od: "Paragraf148" <p...@v...pl>

    Każde świadczenie pracy powinno być na umowę. Powiedz, żeby podpisał z Tobą
    umowę zlecenia i wystaw rachunek.

    Nie tłumacz oszustwa pracodawcy trudną systuacją na rynku pracy. Jeżeli mu
    na takie coś pozwolisz to będzie Cię doił dalej. Muszisz twardo negocjować.

  • 7. Data: 2004-08-09 15:23:07
    Od: MaREK <m...@o...pl>

    Użytkownik Paragraf148 napisał:
> [...]
    > na takie coś pozwolisz to będzie Cię doił dalej. Muszisz twardo negocjować.

    OK, dzięki za odpowiedź, pierwsze co zrobię to bede sie starał podpisać
    umowę, nawet na 14 dni.

    Dzięki wszystkim za odpowiedzi.
    --
    MaREK
    GaduGadu: 4086323

  • 8. Data: 2004-08-09 19:30:56
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "el@" <e...@i...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > pracodawcy ciąży obowiązek pisemnego potwierdzenia tej umowy
    > najpoźniej do 7 dni od podjęcia przez Ciebie pracy.

    Już nie ma 7 dni. Nie potwierdzenie od razu jest wykroczeniem.

  • 9. Data: 2004-08-10 12:48:45
    Od: el@<e...@i...pl>

    a dzisiaj już wiem!, że płaca "pod stolem" jest wykroczeniem
    skarbowym, w dodatku popełnianym przez pracodawcę, bo to na
    pracodawcy leży obowiązek odprowadzenia podatku od wynagrodzenia
    pracownika.

    -> http://usenet.pomocprawna.info