  • 1. Data: 2010-06-27 11:22:06
    Temat: Czy ustawodawca przewidział zwrot pieniążków?
    Od: "Okoń" <s...@n...pl>

    Pytanie do "ZUS dla Ciebie"

    Czy to iż zatrudniony byłem jako chałupnik może stanowić przeszkodę w
    ponownym przeliczeniu mojej emerytury?
    Miejscowy oddział ZUS poinformował mnie, że ustawa z 04-09-2008 nie zezwala
    na powtórne przeliczenie. ( mam zaświadczenie od likwidatora zakładu iż
    pensja moja stanowiła ponad 50% średniej krajowej i w tym czasie była
    odprowadzana przez mój zakład moja składka emerytalna) Proszę o podanie
    konkretnego przepisu zabraniającego przeprowadzenia tej czynności)

    Pozdrawiam
    Tadeusz N

    Szanowny Panie,

    Ustawa z dnia 4 września 2008r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z
    Funduszu Ubezpieczeń Społecznych w ustawie z dnia 17 grudnia 1998r. o
    emeryturach i rentach z FUS dodała w art. 15 ust. 2a w brzmieniu:

    "Jeżeli nie można ustalić podstawy wymiaru składek w okresie pozostawania w
    stosunku pracy wskazanym do ustalenia podstawy wymiaru emerytury i renty, za
    podstawę wymiaru składek przyjmuje się kwotę obowiązującego w tym okresie
    minimalnego wynagrodzenia pracowników, proporcjonalnie do okresu podlegania
    ubezpieczeniu i wymiaru czasu pracy."

    Ustawodawca nie dopuścił możliwości przyjmowania minimalnego wynagrodzenia
    za okresy, w których wnioskodawca podlegał ubezpieczeniu - ubezpieczeniom
    społecznym z innego tytułu niż ubezpieczenie pracownicze. Pan był
    zatrudniony jako chałupnik, nie można więc przeliczyć emerytury z
    zastosowaniem w/w przepisu.

    Z poważaniem
    Biuro Prasowe ZUS

    Czy istnieje zatem możliwość odzyskania od ZUS mojej składki emerytalnej
    wraz z należnymi odsetkami ?
    ( jako chałupnik byłem zatrudniony przed 2008 rokiem i pracowałem w
    zakładzie spółdzielczym przez wiele lat)

    Pozdrawiam!
    Tadeusz N