  • 11. Data: 2011-09-21 15:29:33
    Temat: Re: Czy można wynająć lokal nieodpłatnie?
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 9/21/2011 10:27 AM, Ikselka wrote:

    > 5 lat z rzędu zupełnie bezinteresownie użyczałam lokalu mieszkalnego
    > znajomej - osobie z Ukrainy, zatrudnionej w Polsce legalnie od lat,
    > starającej się o kartę stałego pobytu. Umowa użyczenia zgłoszona w US -
    > żadnych naliczeń podatku dla nikogo nie było.

    ale to niczego nie dowodzi.
    10 razy przeszedlem na czerwonym swietle i mandatu nie dostalem.

  • 12. Data: 2011-09-21 15:30:03
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 9/21/2011 10:29 AM, Piotr wrote:

    > dlaczego?

    bo babcia tez tak robila. Stare nawyki.

  • 13. Data: 2011-09-21 15:55:09
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Wed, 21 Sep 2011 10:30:03 -0500, witek napisał(a):

    > bo babcia tez tak robila. Stare nawyki.

    Nie - zgłoszenie jest konieczne.
    --
    XL

  • 14. Data: 2011-09-21 16:15:07
    Od: "Piotr" <p...@w...pl>

    >Nie - zgłoszenie jest konieczne.

    bo?

    jk

  • 15. Data: 2011-09-21 17:44:23
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 9/21/2011 10:55 AM, Ikselka wrote:

    > Nie - zgłoszenie jest konieczne.

    to znaczy co zgłaszałaś?

  • 16. Data: 2011-09-21 18:03:53
    Od: "Piotr" <p...@w...pl>

    >to znaczy co zgłaszałaś?

    swojo głupote....

    jk

  • 17. Data: 2011-09-21 20:18:13
    Od: "wieslav" <w...@w...pl>

    Jak widze zadania lekko podzielone...
    Juz sam nie wiem co teraz zrobić?
    W sumie to chodzi głównie o przepisanie licznika na mnie w zakładzie
    energetycznym. Ciekawe czy taka umowa którą mam podpisaną u nich przejdzie
    czy też powiedzą, że trzeba ją najpierw zarejestrować w US?
    Pozdr
    Vieslav

  • 18. Data: 2011-09-21 20:54:00
    Od: "wieslav" <w...@w...pl>

    A może rzeczywiście Ikselka ma rację:
    http://wiadomosci.ngo.pl/wiadomosci/437706.html

    ".....Od 1 stycznia 2009 r. weszły w życie nowe przepisy, które wyjaśniają
    tę skomplikowaną sytuację. Usunięto zapisy, mówiące o opodatkowaniu
    przychodu, którego w rzeczywistości nie było. Obecnie takiego przychodu już
    się nie ustala (uchylono art. 16 ustawy o podatku dochodowym osób fizycznych
    i art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Od 2009 r. można
    więc bezpłatnie udostępniać nieruchomości (lokale, domy itd.) każdemu, na
    podstawie umowy użyczenia czy też bez takiej umowy zawartej na piśmie, i nie
    wiąże się to z obowiązkiem zapłacenia przez użyczającego podatku dochodowego
    od osób fizycznych.
    Obowiązek podatkowy nadal dotyczy jednak tego, kto otrzyma lokal do
    nieodpłatnego używania. Jeśli jednak jest to organizacja, która wykorzystuje
    użyczony lokal na cele statutowe (określone w art. 17 ustawy o podatku
    dochodowym od osób prawnych), to jest ona zwolniona z płacenia podatku
    dochodowego.
    Może się też zmienić wysokość podatku od nieruchomości, który płaci
    użyczający, jeżeli np. organizacja przeznaczy ten lokal na działalność
    gospodarczą....."

    Tylko nie rozumiem tego zdania: Obowiązek podatkowy nadal dotyczy jednak
    tego, kto otrzyma lokal do nieodpłatnego używania.
    O jaki obowiązek tu chodzi?
    Pozdr
    Vieslav

  • 19. Data: 2011-09-21 21:26:30
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Wed, 21 Sep 2011 22:54:00 +0200, wieslav napisał(a):

> [...]
    > wiąże się to z obowiązkiem zapłacenia przez użyczającego podatku dochodowego

    Użyczałam przed 2009 rokiem - wtedy widocznie był obowiązek, skoro musiałam
    zgłosić=zarejestrować w US.
    Użyczenie może być płatne lub bezpłatne - moje było bezpłatne, więc dochodu
    nie było, ale musiałam zgłosić umowę w US.

> [...]
    >
    > Tylko nie rozumiem tego zdania: Obowiązek podatkowy nadal dotyczy jednak
    > tego, kto otrzyma lokal do nieodpłatnego używania.

    Pewnie podatek od lokalu przeznaczonego na działalność gosp? - moja znajoma
    nie prowadziła działalności, więc nie płaciła...

    --
    XL

  • 20. Data: 2011-09-22 02:20:28
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 9/21/2011 3:54 PM, wieslav wrote:
> [...]
    > Tylko nie rozumiem tego zdania: Obowiązek podatkowy nadal dotyczy jednak
    > tego, kto otrzyma lokal do nieodpłatnego używania.

    kiedys opodatkowane byly dwie strony
    ten dajacy za to ze mogl zarobic ale dobrowolnie zrezygnowal i ten
    bioracy za to ze musialby wydac ale nie wydal.

    teraz jest juz tylko jedna strona ten bioracy (z wyjatakami).
    I wlasnie o ten obowiazek podatkowy chodzi.
    Czyli jak cos dostajesz za darmo (w konteksice o ktorym rozmawiamy, bo
    zaraz ktos sie do darowizn przywali) to masz obowiazek wykazac to jako
    dochod o rzeczywistej wartosci.

    Pamietasz sprawe z darmowym linuksem, ktory US chcial opodatkowac po
    cenie windowsa?