    From: Ikselka <i...@g...pl>
    Subject: Re: Czy można wynająć lokal nieodpłatnie?
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Wed, 21 Sep 2011 23:26:30 +0200

    Dnia Wed, 21 Sep 2011 22:54:00 +0200, wieslav napisał(a):

> [...]
    > tę skomplikowaną sytuację. Usunięto zapisy, mówiące o opodatkowaniu
    > przychodu, którego w rzeczywistości nie było. Obecnie takiego przychodu już
    > się nie ustala (uchylono art. 16 ustawy o podatku dochodowym osób fizycznych
    > i art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Od 2009 r. można
    > więc bezpłatnie udostępniać nieruchomości (lokale, domy itd.) każdemu, na
    > podstawie umowy użyczenia czy też bez takiej umowy zawartej na piśmie, i nie
    > wiąże się to z obowiązkiem zapłacenia przez użyczającego podatku dochodowego

    Użyczałam przed 2009 rokiem - wtedy widocznie był obowiązek, skoro musiałam
    zgłosić=zarejestrować w US.
    Użyczenie może być płatne lub bezpłatne - moje było bezpłatne, więc dochodu
    nie było, ale musiałam zgłosić umowę w US.

> [...]
    > nieodpłatnego używania. Jeśli jednak jest to organizacja, która wykorzystuje
    > użyczony lokal na cele statutowe (określone w art. 17 ustawy o podatku
    > dochodowym od osób prawnych), to jest ona zwolniona z płacenia podatku
    > dochodowego.
    > Może się też zmienić wysokość podatku od nieruchomości, który płaci
    > użyczający, jeżeli np. organizacja przeznaczy ten lokal na działalność
    > gospodarczą....."
    >
    > Tylko nie rozumiem tego zdania: Obowiązek podatkowy nadal dotyczy jednak
    > tego, kto otrzyma lokal do nieodpłatnego używania.

    Pewnie podatek od lokalu przeznaczonego na działalność gosp? - moja znajoma
    nie prowadziła działalności, więc nie płaciła...

    --
    XL