  • 1. Data: 2011-09-21 07:46:06
    Temat: Czy można wynająć lokal nieodpłatnie?
    Od: "wieslav" <w...@w...pl>

    Witam.
    W umowie jest zapis: " Wynajmujący udostępnia nieodpłatnie w zamian za
    nadzór nad niżej wymienionym lokalem..."
    Czy taka umowa jest według prawa ważna? Chodzi oczywiście o ten zapis:
    nieodpłatnie.
    Pozdrawiam
    Vieslav

  • 2. Data: 2011-09-21 07:48:39
    Temat: Re: Czy można wynająć lokal nieodpłatnie?
    Od: "Piotr" <p...@w...pl>

    >Czy taka umowa jest według prawa ważna? Chodzi oczywiście o ten zapis:

    raczej pytaj na podatki.
    Można, ale pamintaj że ciężar dowodu że świadczenia sa tyle samo warte lezy
    na Tobie.
    No i wat trza odprowadzić (jesli nie mieszkanie)

    jk

  • 3. Data: 2011-09-21 07:58:36
    Temat: Re: Czy mo?na wynaj?? lokal nieodp?atnie?
    Od: adamw2 <a...@w...pl>

    Teoretycznie jest to możliwe, tylko że jeśli Ty udostępniasz lokal
    nieodpłatnie, to korzystający z niego osiąga z tego korzyści takie że ma
    go za darmo i musi od tego odprowadzić podatek dochodowy, a może i VAT.
    Również i w drugą stronę - Ty masz za darmo nadzór, więc też musisz
    odprowadzić podatek.

    Dużo prościej i bez narażania się na zarzuty ze strony US jest żebyście
    sobie wystawiali wzajemnie faktury (rachunki), ale po cenie rynkowej,
    żeby z kolei nie narazić się na zarzut współpracy podmiotów powiązanych.

    Adam

  • 4. Data: 2011-09-21 10:35:08
    Od: "wieslav" <w...@w...pl>

    Może doprecyzuję. Jest to lokal mieszkalny położony tuż obok mojego.
    Właściciel tego lokalu mieszka zupełnie gdzie indziej. Ja też nie zamierzam
    w nim mieszkać. Ma to byc ot taki sobie składzik na mało potrzebne rzeczy. A
    chodzi głównie o kawałek trawnika przed tym lokalem który mi najbardziej się
    przyda. W zamian za utrzymanie tego lokalu typu: konserwacja dachu, okien,
    drzwi, itp. właściciel chce mi go w ten sposób wynająć. Wiem, że muszę
    przepisać licznik energii elektrycznej na siebie a do tego potrzebna jest
    umowa najmu. Czy ktoś z jakiegoś urzędu może się do takiej umowy
    "przyczepić"?
    Pozdr
    Vieslav

  • 5. Data: 2011-09-21 12:51:33
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 9/21/2011 5:35 AM, wieslav wrote:
> [...]
    > przepisać licznik energii elektrycznej na siebie a do tego potrzebna jest
    > umowa najmu. Czy ktoś z jakiegoś urzędu może się do takiej umowy

    tak
    US sie przyczepi i to do obu stron.
    Ty dostajesz cos za co "komercyjnie" musialbys zaplacic.
    Skoro dostajesz to jest to twoj dochod do opodatkowania.

    Druga strona, gdyby wynajela to komerycjnie to tez mialaby dochod.
    Dlatego US na uszczuplenie podatku przez zaniezenie wartosciu umowy do
    zera sobie nie pozwoli i podatek nalezy sie od komercyjnej wartosci najmu.

    Za darmo, nawet w formie najmu czy uzyczenia moze byc, ale podatek sie
    nalezy i koniec.

  • 6. Data: 2011-09-21 14:00:18
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Wed, 21 Sep 2011 09:46:06 +0200, wieslav napisał(a):

> [...]
    > nadzór nad niżej wymienionym lokalem..."
    > Czy taka umowa jest według prawa ważna? Chodzi oczywiście o ten zapis:

    To nie lepiej podpisać umowę użyczenia?
    --
    XL

  • 7. Data: 2011-09-21 14:01:38
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Wed, 21 Sep 2011 16:00:18 +0200, Ikselka napisał(a):

    > To nie lepiej podpisać umowę użyczenia?

    Oczywiście też trzeba ją zarejestrować w US.
    --
    XL

  • 8. Data: 2011-09-21 14:40:39
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 9/21/2011 9:00 AM, Ikselka wrote:

    > To nie lepiej podpisać umowę użyczenia?

    taki sam skutek podatkowy, a nawet gorzej, bo wowczas US sam sobie ceny
    ustali z sufitu.
    Lepiej juz umowe najmu po kosztach czynszu.

  • 9. Data: 2011-09-21 15:27:14
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Wed, 21 Sep 2011 09:40:39 -0500, witek napisał(a):

> [...]
    >>> Pozdrawiam

    > taki sam skutek podatkowy, a nawet gorzej, bo wowczas US sam sobie ceny
    > ustali z sufitu.
    > Lepiej juz umowe najmu po kosztach czynszu.

    5 lat z rzędu zupełnie bezinteresownie użyczałam lokalu mieszkalnego
    znajomej - osobie z Ukrainy, zatrudnionej w Polsce legalnie od lat,
    starającej się o kartę stałego pobytu. Umowa użyczenia zgłoszona w US -
    żadnych naliczeń podatku dla nikogo nie było.
    --
    XL

  • 10. Data: 2011-09-21 15:29:11
    Od: "Piotr" <p...@w...pl>

    >Oczywiście też trzeba ją zarejestrować w US.

    dlaczego?

    jk