  • 1. Data: 2007-02-03 18:28:51
    Temat: Czy komornik ma prawo pobrać zaliczkę?
    Od: Rex <w...@z...spamem>

    Witam,
    Kilka dni temu dostałem od komornika "wezwanie do uzupełnienia wniosku".
    Chodzi o zapłacenie zaliczki 180 zł.
    Tu
    http://www.ubezpieczyciel.pl/news_u.php3?id=1513
    jest napisane, że komornik nie powinien od wierzyciela pobierać żadnych
    środków za wszęcie egzekucji. Jak to właściwie jest z tą zaliczką?
    Proszę o opinie i podpowiedzi związane z tematem.

    Z góry dziękuję
    Pozdrawiam
    Rex

  • 2. Data: 2007-02-03 20:50:18
    Temat: Re: Czy komornik ma prawo pobrać zaliczkę?
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Rex wrote:
    > Witam,
    > Kilka dni temu dostałem od komornika "wezwanie do uzupełnienia wniosku".
    > Chodzi o zapłacenie zaliczki 180 zł.

    Płacisz komornikowi "z góry" zaliczkę "za fatygę", a potem on ci to
    zwraca z kieszeni dłużnika. Normalna procedura.

  • 3. Data: 2007-02-03 21:26:38
    Od: Goomich <g...@u...to.wp.pl>

    You have one message from: Rex <w...@z...spamem>

    > jest napisane, że komornik nie powinien od wierzyciela pobierać
    > żadnych środków za wszęcie egzekucji. Jak to właściwie jest z tą
    > zaliczką? Proszę o opinie i podpowiedzi związane z tematem.

    To nie jest zaliczka za egzekucję, tylko na pokrycie wydatków za jakąś
    czynność. W piśmie powinieś miec napisane z jakiego artykułu jest ta
    oplata.

    Krzysztof Ferenc
    g...@w...pl UIN: 6750153

  • 4. Data: 2007-02-03 23:11:41
    Od: Rex <w...@z...spamem>

    Goomich napisał(a):
> [...]
    >

    > To nie jest zaliczka za egzekucję, tylko na pokrycie wydatków za jakąś
    > czynność. W piśmie powinieś miec napisane z jakiego artykułu jest ta

    "(...) na podstawie Art. 45.3 oraz 45.4 w związku z Art. 43 Ustawy o
    komornikach sądowych i egzekucji (...)"
    "Zaliczkę należy wpłacić na konto..."
    ----
    Art. 45.3 (po poprawkach z 2004)
    Wszczęcie postępowania o dokonanie zabezpieczenia roszczenia pieniężnego
    uzależnione jest od uiszczenia przez wierzyciela opłaty stosunkowej w
    wysokości 2 % wartości roszczenia, nie mniej jednak niż 3 % przeciętnego
    wynagrodzenia miesięcznego, i nie więcej niż pięciokrotność tego
    wynagrodzenia.

    Art 45.4.
    Przepis ust. 3 stosuje się także do zabezpieczenia roszczeń pieniężnych
    Skarbu Państwa i jednostek samorządu terytorialnego, nie wyłączając
    egzekucji prowadzonej na polecenie sądu albo prokuratora.

    Art. 43.
    Za prowadzenie egzekucji i inne czynności wymienione w ustawie komornik
    pobiera opłaty egzekucyjne.
    --------

    W powyższych artykułach, nie ma słowa o zaliczce. Chyba, że zaliczką
    jest opłata stosunkowa w wysokości 2 % wartości roszczenia o której mowa
    w Art. 45.3.

    Rex

  • 5. Data: 2007-02-03 23:44:56
    Od: Goomich <g...@u...to.wp.pl>

> [...]

    > W powyższych artykułach, nie ma słowa o zaliczce. Chyba, że zaliczką
    > jest opłata stosunkowa w wysokości 2 % wartości roszczenia o której

    No to właśnie jest zaliczka.

    Krzysztof Ferenc
    g...@w...pl UIN: 6750153

  • 6. Data: 2007-02-05 08:42:19
    Od: Rex <w...@z...spamem>

    Andrzej Lawa napisał(a):

    > Płacisz komornikowi "z góry" zaliczkę "za fatygę", a potem on ci to
    > zwraca z kieszeni dłużnika. Normalna procedura.

    Jeśli komornik nie będzie w stanie wyegzekwować od dłużnika pieniędzy,
    czy wówczas zwróci mi zaliczkę?

    Pozdrawiam
    Rex

  • 7. Data: 2007-02-05 12:16:10
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Rex napisał(a):

    > Jeśli komornik nie będzie w stanie wyegzekwować od dłużnika pieniędzy,
    > czy wówczas zwróci mi zaliczkę?

    Ten, kto ci zwróci resztę należności.

  • 8. Data: 2007-02-05 19:44:34
    Od: Rex <w...@z...spamem>

    Goomich napisał(a):
    > You have one message from: Rex <w...@z...spamem>

    > No to właśnie jest zaliczka.

    Tutaj
    http://www.ubezpieczyciel.pl/news_u.php3?id=1513
    wyczytałem coś takiego:
    Jeszcze kilka lat temu wierzyciel składając do komornika wniosek o
    wszczęcie egzekucji musiał mu w formie zaliczki uiścić część tej opłaty.
    Obecnie wierzyciel za samo wszczęcie egzekucji nie musi płacić
    komornikowi ani złotówki. Należną opłatę komornik musi bowiem ściągnąć
    od dłużnika. Mówi o tym art. 59 ust. 1 ustawy o komornikach sądowych i
    egzekucji. Zgodnie z nim opłatę stosunkową (15%) komornik ściąga od
    dłużnika, obliczając ją proporcjonalnie do wyegzekwowanych kwot.

    Art. 59.1 brzmi:
    Opłatę stosunkową komornik ściąga od dłużnika, obliczając ją
    proporcjonalnie do wyegzekwowanych kwot.

    Wygląda więc na to, że zaliczka, którą komornicy pobierają na poczet
    pokrycia swoich wydatków nie jest do końca zgodna z prawem.
    Czy się mylę?

    Rex

  • 9. Data: 2007-02-06 13:31:23
    Od: Goomich <g...@u...to.wp.pl>

> [...]

    > wyczytałem coś takiego:
    > - Jeszcze kilka lat temu wierzyciel składając do komornika wniosek o

    Nie masz egzekucji, masz zabezpieczenie.

    > Wygląda więc na to, że zaliczka, którą komornicy pobierają na poczet
    > pokrycia swoich wydatków nie jest do końca zgodna z prawem.

    A ten artykuł 45 psaragraf 3, to tylko tak dla jaj tam jest?

    > Czy się mylę?

    Mylisz się.

    Krzysztof Ferenc
    g...@w...pl UIN: 6750153

  • 10. Data: 2007-02-11 23:02:51
    Od: wombi <w...@n...pl>

    Rex napisał(a):
    > Witam,
    > Kilka dni temu dostałem od komornika "wezwanie do uzupełnienia wniosku".
    > Chodzi o zapłacenie zaliczki 180 zł.

    O zaliczce stanowią przepisy artykułów 39,40 i 41 ustawy o komornikach
    sądowych i egzekucji.