  • 1. Data: 2007-02-03 15:27:41
    Temat: Kwalifikacje do pracy przy RTG
    Od: "Ślicznotka" <b...@w...ciach.cut.interia.pl>

    Witam

    Pokrótce opiszę moją sytuację.
    Pracuję w prywatnej przychodni stomatologicznej jako rejestratorka. Niebawem
    oprzychdnia wzbogaci się o aparat RTG do robienia zdjęć TELE i
    Pantomogaficznych .Właściciele przychodni, jednocześnie lekarze w niej
    przyjmujący wymyślili, że obsługą RTG będą się zajmować asystentki i
    rejestratorki.
    W związku z powyższym moje pytanie. Czy do obsługi takiego aparatu trzeba
    mieć jakieś przeszkolenie, czy może to robić każdy po przeczytaniu instukcji
    obsługi takiego aparatu tak jak po przeczytaniu instrukcji obsługuje się np
    mikrofalówkę?
    Czy obsługującego obowiązują jakieś specjalne procedury tzn czy musi być
    gdzieś zgłoszony jako osoba obsługująca RTG, czy musi mieć dozymetr, czy w
    związku z pracą przy RTG zmienia się ilość godzin, które powinnam
    przepracwać?
    Krótko mówiąc proszę o pomoc i podpowiedź, czy powinnam się zgodzić na
    obsługiwanie takiego aparatu nie mając o tym pojęcia? Czy szkolenie a raczej
    informacja, który guzik nacisnąć udzielona przez szefa powinna być
    wystarczająca do wykonywania czynności związanych z wykonywaniem
    prześwietleń pacjentom?
    Gdzie znajdę podstawy prawne, które ewentualnie regulują opisane przezemnie
    zagadnianie.

    Pzdr
    Beata

  • 2. Data: 2007-02-03 15:58:48
    Temat: Re: Kwalifikacje do pracy przy RTG
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Ślicznotka" <b...@w...ciach.cut.interia.pl> napisał w wiadomości

    Ja bym zapytał w Państwowej Inspekcji Pracy. Na pewno obsługa ma krótszy dzień
    pracy, a i to jeszcze jest ograniczenie pracy przy samym urządzeniu. Powinniście
    mieć dozymetry, ale na Allegro najprostszy oparty o kolorymetr kosztuje 5 zł,
    więc nawet jak Wam nie dadzą, to bym sobie dla siebie sam kupił na Twoim
    miejscu. Poza tym nie wyobrażam sobie obsługi tego bez przeszkolenia. To juz
    nawet nie chodzi o BHP, ale o pacjentów. Tym można komuś krzywdę zrobić. Ale
    szkolenie pewnie przeprowadzi firma montująca to urządzenie.

  • 3. Data: 2007-02-03 16:13:20
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    Dnia 03.02.2007 Robert Tomasik <r...@g...pl> napisał/a:
> [...]
    > nawet nie chodzi o BHP, ale o pacjentów. Tym można komuś krzywdę zrobić. Ale
    > szkolenie pewnie przeprowadzi firma montująca to urządzenie.

    Akurat takim stomatologicznym RTG to nie można zrobić krzywdy :)
    --
    Samotnik
    http://www.zagle.org.pl/

  • 4. Data: 2007-02-03 19:07:13
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    .

    > Akurat takim stomatologicznym RTG to nie można zrobić krzywdy :)

    Boję się, że nie masz racji. Co najwyżej trudniej jest nim zrobić komuś krzywdę,
    niż tym do zdjęć chirurgicznych, bo chyba wystarczy mu mniejsza moc.

  • 5. Data: 2007-02-03 20:29:11
    Od: "maf" <n...@n...tpi.pl>

    > Boję się, że nie masz racji. Co najwyżej trudniej jest nim zrobić komuś
    krzywdę,
    > niż tym do zdjęć chirurgicznych, bo chyba wystarczy mu mniejsza moc.

    Z tego co slyszalem, to te do zebow maja wieksza moc.
    Kiedys, kazdy pracownik ktory pracowal przy promieniowaniu jonizujacym
    /takze RTG/ musial miec specjane badania dopuszczajace do pracy. Mial takze
    tzw dozymetr osobisty /tzw blone/ ktora mierzyla przyjmowana dawke.
    Prawo atomowe sie zmienilo, ale nie sadze, zeby rejestratorka bez badan
    dopuszczajacych mogla obslugiwac rentgen. Wiaze sie to takze z dodatkiem do
    pracy w warunkach szkodliwych itd.
    Pozdrawiam
    MarekF