  • 481. Data: 2023-10-10 12:39:06
    Temat: Re: Czy kierowca kijanki przyczynił się do wypadku
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 9 Oct 2023 23:40:41 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > Tyle, że została pchnięta przez BMW.

    > Należałoby wykorzystać prawo pędu. Przy równych masach pojazdów prędkość
    > po uderzeniu będzie równa średniej prędkości pojazdów, co by akurat
    > mniej więcej się zgadzało z szacunkami (140 / 250 km/h).

    Pod warunkiem ze zderzenie całkowicie niesprężyste.

    A ono tu jakies takie wielokierunkowe..

    > Z tego nagrania też nie wynika, jak się to dokładnie odbyło. Może BMW
    > miało kamerę i zabezpieczono nagranie.

    Jak mial troche rozumu, to schował.
    BMW co prawda ma kamerę wbudowaną, albo i kilka, ale chyba bez
    rejestratora.

    Jeszcze Kia mogła miec kamerę. Ale spłonęłą. Moze jednak da sie
    odzyskać.

    J.

  • 482. Data: 2023-10-10 12:50:33
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 10.10.2023 o 12:35, J.F pisze:
    > zaraz ... a jaki tam mają limit predkosci na autostradach ?

    Czyli Niemcy by nie wydali, bo u nich nie ma ograniczenia?
    W ZEA AI mówi, że 140-160.

    Robert

  • 483. Data: 2023-10-10 12:51:15
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 9 Oct 2023 22:25:08 +0200, Robert Tomasik wrote:

> [...]
    > siły hamowania, a przy pulsacyjnym 100% w chwili odhamowania.
    >
    > Teraz wyobraź sobie, że nie każde koło ma tę samą siłę hamowania. Po
    > pierwsze koła nie są równo obciążone, a siła hamowania jaką możesz
    > osiągnąć na przednim dociążanym kole jest znacznie większa, niż na
    > tylnym odciążanym. W czasach przez ABS bardzo ważnym elementem samochodu
    > był regulator siły hamowania, który zmniejszał siłę hamowania osi tylnej
    > w oparciu o pomiar pochylenia się nadwozia (taka wajcha przypięta do
    > zaworu pomiędzy nadwoziem, a tylnym mostem). Reasumując, to droga

    Sierra miała "bezwladnosciowy". Jakas taka gruba rura, zamocowana z
    przodu, pod kątem 45 stopni od poziomu.

    > hamowania z ABS-em jest dłuższa, niż bez. Tyle, że nie tracisz panowania
    > nad pojazdem i możesz nim manewrować.

    Nie zakladałbym sie z tą dłuższą drogą.
    ABS trzyma gdzies w poblizu optimum. Czlowiek ... jak potrafi.
    W dodatku ABS ponoć strojony, i niekoniecznie na suchy asfalt.

    Tak czy inaczej - z ABS trudno o slady hamowania.
    Ale tu przydzwonił w kia (chyba), urwalo mu prawe koło,
    z lewego zdarlo opone i zeszlifowało felgę - powinny być jakies slady
    na jezdni.

    > I cały ten wywód ma znaczenie na odcinku zanim BMW uderzyło w KIA. Bo
    > jak straciło koło, to rozerwaniu uległ system przewodów hamulcowych. Już
    > za czasów, jak ja się tym zajmowałem stosowano dwa obiegi po skosie, że
    > w razie rozerwana jednego drugi jeszcze hamował.

    Mam wątpliwosci co do tego hamowania.
    Jakos tak przy odpowietrzaniu pedal "wpada w podłogę" i nie bardzo
    wydaje sie hamować.

    > Po takiej klepie na
    > pewno nie było tego od prawego przedniego koła (i zarazem lewego
    > tylnego), a i nie zdziwił bym się, jakby i lewe przednie zostało
    > rozerwane. Jeśli tak, to hamulec zasadniczy w ogóle nie działał. Jeśli
    > kierowca przytomny, to powinny zadziałać zapasowe, bo one na tylną oś
    > działają niezależnie od zasadniczego. Nie wiadomo co i jak tam po takim
    > uderzeniu działało, ale na pewno nie ma co stosować wzorów dla hamowania
    > w normalnych warunkach.

    No ale cały przód trze. Tylko to jest metal-asfalt, to nie wiem ile
    przewiduje tabelka dla biegłych.

    > Współczynnik tarcia dla toczącej się opony po asfalcie wynosi od 0,7 do
    > 0,9. Wartość ta zależy od wielu czynników, w tym od rodzaju opon, stanu
    > nawierzchni, prędkości jazdy i temperatury. Współczynnik tarcia dla
    > metalowej kostki po asfalcie wynosi od 0,2 do 0,6. Wartość ta jest

    A tam mogło cos wystawać.

> [...]
    > niż dla opon. Oznacza to, że metalowa kostka zapewnia gorszą
    > przyczepność, co może zwiększać ryzyko poślizgu.
    >
    > Tak na bardzo okrągło współczynnik tarcia metalu jest połowę niższy od
    > opon. No to i późnienie bedzie połowę mniejsze. Jak był snop iskier, to
    > raczej blachą, a nie oponą hamował. Reasumując, to po prostu trzeba
    > poczekać na opinię biegłego., który tam to wszystko pomierzył i ocenił,
    > a nie wymądrzać się na podstawie jakiejś szczątkowej wiedzy.

    > Z którego dokładnie nic nie wynika, jeśli chodzi o stronę merytoryczną.

    J.

  • 484. Data: 2023-10-10 12:53:20
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 9 Oct 2023 19:45:09 +0200, Shrek wrote:

    > Co do prędkości BMW się dało. Przynajmniej z ogromnym prawdopodobieństwem.

    > Na miejscu nie. Tego samego dnia - tak.

    Ktos sie zatrzymal i policjantom wręczył?
    Wysłał e-mailem?

    J.

  • 485. Data: 2023-10-10 13:06:09
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 10 Oct 2023 12:50:33 +0200, Robert Wańkowski wrote:

    > Czyli Niemcy by nie wydali, bo u nich nie ma ograniczenia?
    > W ZEA AI mówi, że 140-160.

    Niemcy by mogli nie wydac/utrudniac z innych przyczyn.

    https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/um
    owa-o-wspolpracy-prawnej-w-sprawach-karnych-abu-dhab
    i-2022-09-22-21847699

    1.
    Wydanie następuje w związku z przestępstwem popełnionym na terytorium
    Strony wzywającej, które stanowi także przestępstwo zgodnie z prawem
    Strony wezwanej albo które stanowiłoby przestępstwo, gdyby zostało
    popełnione na jej terytorium, zagrożone według prawa każdej ze Stron
    karą pozbawienia wolności o maksymalnym wymiarze co najmniej roku albo
    karą surowszą.

    Wydanie następuje także w związku z przestępstwem popełnionym poza
    terytorium Strony wzywającej, o ile prawo Strony wezwanej pozwala na
    ściganie takiego przestępstwa, gdyby zostało ono popełnione poza jej
    terytorium.

    podejrzewam, ze spowodowanie wypadku jest karalne we wszytkich trzech
    krajach, ale gdyby wina miała polegac na jezdzie z predkoscią 253km/h
    ... to w Niemczech zakazu nie ma.
    Ale limity predkosci znają, mają, i rozumieją, to moze by uznali,
    ze to przekroczenie limitu o 113km/h ...

    J.

  • 486. Data: 2023-10-10 14:24:33
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 10 Oct 2023 10:35:19 GMT, Marcin Debowski wrote:

    > Zdecydowanie nie. Aluminium momentalnie się momentalnie pasywuje trwałą
    > warstewką tlenku odcinając góly metal od tlenu. Spróbuj pociąć coś
    > aluminiowego szlifirką, a spróbuj stalowego. Nawet chyba nierdzewna może
    > odrobinę zaiskrzyć.

    Przy 250km/h tez nie ?

    https://aviationforaviators.com/2022/09/21/whats-the
    -story-behind-jetblues-nose-gear-incident/

    Stal, aluminium, magnez ?

    > Tarcze powinny iskrzyć.

    Tarcze mogą byc "ceramiczne" - czyli węglik krzemu ?

    > Blacha pewnie tez. Podłużnice, jakieś drązki,
    > również chyba stalowe.

    Wahacze tez potrafią byc aluminiowe, choc bwm moze miec nietypowe

    > Nb. te iskry widoczne na wideo jakieś duże. Może to nie są iskry a
    > jakieś rozchlapywane paliwo? Ta kia nie była hydbryda?

    Chyba nie, raczej "zwykła".

    J.

  • 487. Data: 2023-10-10 16:02:09
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Nb. tu jest analiza wypadku:
    > https://youtu.be/6Ygh1KVAhq8

    Przede wszystkim z tego wynika, że nie jest jak pisze Shrek, że 500
    metrów przed KIA były ślady hamowania. Przy czym to jest nadal dyskusja
    akademicka, bo nie ważne, czy BMW jechało 350 km/h, czy 160 km/h nie
    powinno najechać na KIA.

    Nie umiem teraz znaleźć, ale w dzień gdzieś GOOGLE wyświetliło mi jakiś
    artykuł, z którego wynika, że ten sam kierujący BMW miał już kilka lat
    temu bardzo podobny wypadek, Tam nikt nei zginął. Uznano, ze wina jest
    po stronie zmieniającego pas, w którego on nadjeżdżając z tyłu uderzył.

    --
    (~) Robert Tomasik

  • 488. Data: 2023-10-10 16:04:00
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Tylko po co ZEA miałyby mu azyl dawać ?
    Bo uzna, ze w Polsce nie może liczyć na uczciwy proces.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 489. Data: 2023-10-10 16:05:52
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Czyli Niemcy by nie wydali, bo u nich nie ma ograniczenia?
    > W ZEA AI mówi, że 140-160.

    To tak nie działa. Masz jechać zgodnie z przepisami kraju, w którym
    jedziesz. Po za tym, my go nie ścigamy za przekroczenie prędkości, tylko
    spowodowanie śmiertelnego wypadku. Słyszałem o pomyśle ścigania go za
    zabójstwo i to może akurat spowodować, że ZEA nie wydadzą go nam.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 490. Data: 2023-10-10 16:06:58
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 10.10.2023 o 13:06, J.F pisze:
    > Niemcy by mogli nie wydac/utrudniac z innych przyczyn.
    Przede wszystkim nei wydaje się swojego obywatela, a on ma obywatelstwo
    niemieckie.
    --
    (~) Robert Tomasik