  • 1. Data: 2002-11-06 18:03:28
    Temat: Ceny netto są nielegalne? [Re: Ile place - ?]
    Od: " Nicek" <n...@g...pl>

    Waldemar Godel <a...@n...poczta.onet.pl> napisał(a):

    > Podalem Ci wlaciwy przepis. Jest obowiazek podawac ceny DETALICZNE.

    Gdzie podałeś, bo nie zauważyłem?

> [...]
    > uwzglednieniem
    > wszelkich podatkow, rowniez vat.
    >
    > Jakos nie podawano wczesniej podatku obrotowego w cenie. A jak chca
    > tak wyraznie zaznaczac podatki, to niech jeszcze dochodowy odlicza.
    >
    > Aha... to samo rozporzadzenie mowi, ze sprzedawca ma obowiazek sprzedac
    > towar/usluge za cene NIE WYZSZA niz uwidoczniona na towarze/cenniku.
    >
    > Jezeli nie ma wyraznej adnotacji NA TOWARZE ze jest to netto, jest podstawa
    > zadania sprzedazy za ta cene. I podejscie marketowe, ze moga co najwyzej
    > oddac pieniazki jest NIELEGALNE. Maja obowiazek SPRZEDAC w tej cenie,

    Nie wiem o jaki przepis Ci chodzi, ale ja sprawdziłem rozporządzenie, na które
    powołała się konsultantka Ery. I oto co mi wyszło:

    ROZPORZąDZENIE MINISTRA FINANSÓW z dnia 10 czerwca 2002 r.
    w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu
    oznaczania cen towarów przeznaczonych do sprzedaży.
    (Dz. U. z dnia 4 lipca 2002 r.)

    Na podstawie art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. Nr
    97, poz. 1050) zarządza się, co następuje:

    § 10.
    1. Ceny za usługi podaje się wraz z dokładnym określeniem rodzaju i zakresu
    usługi. Jeżeli jest to zgodne z praktyką obrotu, ze względu na rodzaj
    świadczonej usługi, zamiast cen za usługę można podawać cenŁ jednostkową za
    jednostkę usługi.
    2. Przy określaniu cen za usługi mogą być podawane stawki godzinowe, stawki
    procentowe, ceny za kilometr i inne stawki przeliczeniowe, które powinny
    zawierać wszystkie elementy składowe ceny. Do stawek przeliczeniowych mogą być
    włączone także koszty materiałowe.

    § 14. W terminie trzech miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia
    przedsi?biorcy dostosują dotychczasowe sposoby informowania o cenach towarów i
    usług oferowanych kupującym do wymagań wynikających z rozporządzenia.

    § 15. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

    A więc wygląda na to, że od dnia 19 października 2002 roku można podawać tylko
    "stawki godzinowe, stawki procentowe, ceny za kilometr i inne stawki
    przeliczeniowe, które powinny zawierać wszystkie elementy składowe ceny".
    Czyli wszystko wskazuje na to, że operatorzy GSM podając ceny netto od 2
    tygodni zwyczanie łamią prawo. Dziękuję uprzejmie Erze za podłożenie się.

  • 2. Data: 2002-11-06 20:28:33
    Temat: Re: Ceny netto są nielegalne? [Re: Ile place - ?]
    Od: "Łukasz J." <l...@i...pl>

    Operatorzy nie łamią prawa.
    Podają ceny rzeczywiste za swoje usługi (i to są pieniądze, które do nich
    faktycznie wpływają). Nie wszyscy klienci są płatnikami VATu (więc podawanie
    cen "brutto" byłoby dla nich wielce niewygodne - trudniej jest odliczyć 22%
    niż doliczyć do ceny netto...).

    Praktyka ta jest całkowicie zgodna z Ustawą o Rachunkowości (proszę sobie
    poszukać noweli np. na stronach kancelarii sejmu).

    Pozdrawiam szanownych niedoszłych prawników,
    Ł. ;-)

    http://www.gazeta.pl/usenet/

  • 3. Data: 2002-11-06 22:34:03
    Od: Rafał 'R4v' Błachnio <r...@p...fm>

    Łukasz J. wrote:
    > Nie wszyscy klienci są płatnikami VATu (więc podawanie
    > cen "brutto" byłoby dla nich wielce niewygodne - trudniej jest odliczyć 22%
    > niż doliczyć do ceny netto...).

    Tia. Zwoje mózgowe się im przegrzeją. Tak ciężko z faktury wyczytać? A
    tak BTW, to odpowiada się *pod* *przyciętym* cytatem.

    --
    Raf
    r...@p...fm

  • 4. Data: 2002-11-07 09:29:15
    Od: "Waldemar Godel" <a...@n...poczta.onet.pl>

> [...]

    > tygodni zwyczanie łamią prawo. Dziękuję uprzejmie Erze za podłożenie się.

    Ustawa o Telekomunikacji jest lamana przez Ere i Centertela od dnia jej
    wprowadzenia,
    wkrotce bedzie juz dwa lata. Tyle ze nikt nie jest zainteresowany
    wyegzekwowaniem
    tego. Nikt, to znaczy zaden urzad, nawet te, ktore z definicji maja taki
    obowiazek.

    --
    Pozdrowienia, Waldek Godel
    a...@o...info, a...@t...org

  • 5. Data: 2002-11-07 09:31:39
    Od: "Waldemar Godel" <a...@n...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Łukasz J." <l...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Operatorzy nie łami? prawa.
    > Podaj? ceny rzeczywiste za swoje usługi (i to s? pieni?dze, które do nich
    > faktycznie wpływaj?). Nie wszyscy klienci s? płatnikami VATu (więc
    podawanie
    > cen "brutto" byłoby dla nich wielce niewygodne - trudniej jest odliczyć
    22%
    > niż doliczyć do ceny netto...).

    ZUS prawda... nikogo to nie interesuje ze sa TEZ firmy... moze w taryfach
    biznesowych OD BIEDY by to przeszlo... ale "normalne" taryfy sa przeznaczone
    dla osob fizycznych i powinny zawierac ceny PLACONE przez nie.

    > Pozdrawiam szanownych niedoszłych prawników,

    jak dla mnie, to wolalbym zebys zaczal kulturalnie pisac POD SKROCONYM
    cytatem.

  • 6. Data: 2002-11-07 10:16:36
    Od: c...@p...onet.pl

> [...]

    > tygodni zwyczanie łamią prawo. Dziękuję uprzejmie Erze za podłożenie się.

    Z powyższych przepisów z cała pewnością nie wynika wniosek, który wysnułeś.
    Zwróć uwagę na magiczne słowo "mogą". Czyli jest to uprawnienie, a nie obowiązek.

    Ciacho

  • 7. Data: 2002-11-07 13:30:34
    Od: " Nicek" <n...@g...pl>

    Łukasz J. <l...@i...pl> napisał(a):

> [...]
    > cen "brutto" byłoby dla nich wielce niewygodne - trudniej jest odliczyć 22%

    Wygoda/niewygoda nie ma tu nic do rzeczy. Dla mnie niewygodne jest przeliczanie ceny
    podawanej w cenniku, na tą którą będę płacił. Ale mówimy obecnie o
    legalności, a nie wygodzie.

    > Praktyka ta jest całkowicie zgodna z Ustawą o Rachunkowości (proszę sobie
    > poszukać noweli np. na stronach kancelarii sejmu).

    Niestety wypowiedź kolegi należy odrzucić jako niezorganizowaną.
    1. brak uzasadnienia - jaka "Ustawa o rachunkowości"? LEX nie znajduje przeopisu o
    trakim tytule. Proszę o podanie nr Dziennika Ustaw, poz. data.
    2. dlaczego uważasz, że "Ustawa o rachunkowości" reguluje kwestie związane z
    cennikiem usług telekomunikacyjnych podawanym do wiadomości publicznej?
    Proszę o uzasadnienie poprzez zacytowanie konkretnych przepisów z podaniem źródła.
    3. problematykę cen reguluje rozporządzenie ministra finansów, które cytowałem, a nie
    ustawa o rachunkowości. Jeżeli kolega uważa inaczej, proszę o
    uzasadnienie przepisami z podaniem źródła, bo narazie na moje cytaty z konkretnych
    przepisów podałeś co Ci się wydaje...

    > Pozdrawiam szanownych niedoszłych prawników,
    > Ł. ;-)

    Pozdrawiam "doszłego" prawnika i oczekuję na merytoryczną dyskusję.

  • 8. Data: 2002-11-07 13:37:51
    Od: "TomekS" <t...@d...com.pl>

> [...]
    > uzasadnienie przepisami z podaniem źródła, bo narazie na moje cytaty z
    konkretnych przepisów podałeś co Ci się wydaje...(...)

    Czyżby Expert??

  • 9. Data: 2002-11-07 14:04:22
    Od: "Przemek Wrzesinski" <p...@g...pl>

    Łukasz J. <l...@i...pl> napisał(a):
> [...]
    > podawanie cen "brutto" byłoby dla nich wielce niewygodne - trudniej jest
    > odliczyć 22% niż doliczyć do ceny netto...).

    Raczej na odwrot, chce widziec brutto ceny a nie przeliczac sobie ile
    wynosi i szukac jaka jest stawka VAT-u na dana usluge/produkt

    Przemek

    --
    Pomyliłeś mnie chyba z panią Dunin. Ja rozmawiam, bo lubię rozmawiać.
    Nie płacą mi za sensację. (c) zula

  • 10. Data: 2002-11-07 14:15:51
    Od: "Slawek Sidor" <s...@g...com.pl>

    > Podaj? ceny rzeczywiste za swoje us?ugi (i to s? pieni?dze, które do
    > nich faktycznie wp?ywaj?). Nie wszyscy klienci s? p?atnikami VATu (wi?c
    > podawanie cen "brutto" by?oby dla nich wielce niewygodne - trudniej jest
    > odliczyae 22% ni? doliczyae do ceny netto...).

    Po pierwsze to klienci KTORZY sa platnikami moga sobie odliczyc a nie
    odwrotnie. Po drugie specu od rachunkowosci nie odejmuje sie 22%.
    Po trzecie to nie ma znaczenia czy sie dodaje czy odejmuje jesli chodzi o
    wygode. Po kolejne: platnik VATu TEZ MUSI ZAPLACIC CENNE BRUTTO a to, ze
    moze sobie to kiedys odliczyc (o ile moze) to inna sprawa.
    Po przedostatnie to platnikami sa firmy ktore maja ksiegowa (nawet jak
    ktos sam dla siebie jest ksiegowa). Po ostatnie to Ustawa mowi wyraznie
    jak cena ma byc podana i wszystkie wczesniejsze punkty nie sa wazne.

    > Praktyka ta jest ca?kowicie zgodna z Ustaw? o Rachunkowo?ci (prosz?
    > sobie poszukaae noweli np. na stronach kancelarii sejmu).

    Noweli to Sejm nie pisze. Chyba ze masz na mysli slynnego
    poete Alojzego Sejma ;))

    PS: Jako doszly prawnik to moglbys netykiete przeczytac,
    albo jakas nowele o netykietach.

    --
    Slawomir Sidor (601 ALEKSA) N 51 58.1385 E020 09.1966