  • 1. Data: 2005-02-17 00:27:35
    Temat: Błąd urzędnika w dowodzie os.
    Od: "Arek" <a...@o...pl>

    Witam i proszę o opinię.
    W moim, wydanym w 1981, w mojej miejscowości "A" urzędnik wpisał z błędem
    imię mojej matki (Wiesława). W metryce urodzenia jest oczywiście poprawnie
    (Wisława). Podobno mam prawo do bezpłatnej wymiany dowodu z powodu błędu
    urzędnika.
    Ale: Do wniosku o wydanie dowodu muszę załączyć Odpis aktu małżeństwa
    (zaw.1986) sporządzony w miejscowości "B", który również zawiera ten sam
    błąd. Ten akt małżeństwa został sporządzony na podstawie również błędnego
    Odpisu aktu urodzenia (z miejscowości "A").

    Rozumiem, moja w tym wina, że w 1981 roku, kiedy odbierałem dowód nie
    zauważyłem błędu, a później gdy odbierałem Odpis aktu urodzenia i Odpis aktu
    małżeństwa.
    Wg urzędników muszę teraz:
    1. Zapłacić za wydanie Odpisu aktu urodzenia w miejscowości A.
    2. Jechać z tym do miejscowości B, by tam poprawili Akt małżeństwa. Tam też
    zapłacić za wydanie nowego Aktu małżeństwa.
    3. Złożyć wniosek w mojej miejscowości A wraz z poprawnym Odpisem aktu
    małżeństwa. Oczywiście również uiścić opłatę.

    Czy rzeczywiście powinienem ponieśc wszystkie koszty?
    Pozdrawiam
    Arek

  • 2. Data: 2005-02-17 17:05:39
    Temat: Re: Błąd urzędnika w dowodzie os.
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Arek" <a...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Czy rzeczywiście powinienem ponieśc wszystkie koszty?

    Wydaje mi się, ze prościej będzie po postu dokonać wymiany dowodu osobistego
    nikomu nic nie mówiąc i wpisując we wniosek właściwe dane. obecnie dane do
    dowodu są pobierane z bazy PESEL, więc będą poprawne. A starym dowodem nikt
    się nie będzie przejmował zbytnio. Sprostowanie aktu małżeństwa jest z tego
    co pamiętam nie takie proste.

  • 3. Data: 2005-02-17 20:18:16
    Od: "Arek" <a...@o...pl>

    Dziękuję za odpowiedź. Tak bym zrobił, ale urzędnicy chcą abym do wniosku o
    dowód załączył Odpis skrócony aktu małżeństwa. A tam jest błąd..
    Arek

  • 4. Data: 2005-02-17 20:49:23
    Od: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>

    Dnia 17/02/2005 21:18, Arek wrote :
    > Dziękuję za odpowiedź. Tak bym zrobił, ale urzędnicy chcą abym do wniosku o
    > dowód załączył Odpis skrócony aktu małżeństwa. A tam jest błąd..

    No to co? Niech więc dostaną odpis aktu małżeństwa z błędem. W końcu to
    nie Twój problem.

    Urzędniczka nie ma prawa odmówić przyjęcia wniosku bo się imiona nie
    zgadzają. Potem z kolei, jak już przyjęła to musi pisemnie uzasadnić
    dlaczego wniosek jest źle złożony wraz z podstawą prawną -- nie będzie
    się jej chciało -- udadzą że nic nie zauważyli i poślą do Warszawy ;-).

    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    I'm smarter than the average bear! (Yogi Bear)