  • 31. Data: 2008-07-24 22:46:34
    Temat: Re: Babcia - szal finansowy (dlugie)
    Od: Animka <a...@t...nie.ja.wp.pl>

    W dniu 2008-07-25 00:08 Marian napisał/a:

    > teoretycznie tak.
    >
    > obecnie parcie na kredyty jest taka,z e nawet nie patrza. a jeszcze jak
    > ktos jest emerytem (ma emeryture) z zabezpieczniem typu mieszkanie (a
    > wiadomo, emeryt dlugo nie pozyje, a jakby co to ma spadkobiercow, ktorzy
    > lasi na spadek po babci moga lyknac tez i jej dlugi...)/

    Emeryt dostaje kredyt zabezpieczony na wypadek śmierci-ubezpieczenie, za
    które musi bulić razem z ratami kredytu. Jak emeryt kipnie, to długu nie
    ma, bo Towarzystwo Ubezpieczeniowe zwraca Bankowi dług.

    Parę dni temu oglądałam na TVN-ie (po wiadomościach) reportaż o
    staruszeńce, która zostala zawieziona do jakiegoś prywatnego domu
    starców a z tamtąd zaraz do szpitala, bo raptem bardzo pogorszył jej się
    stan zdrowia. Pan prezes-właściciel tego domu starców już na drugi dzień
    wystawił jej mieszkanie na sprzedaź. Zainteresowała sie tym sąsiadka, bo
    nic tu nie pasowało i TVN zajął się sprawą.

    --
    animka

  • 32. Data: 2008-07-24 23:15:56
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 24.07.2008 edo.z <e...@o...pl> napisał/a:
> [...]
    > lat). Nasza bohaterka w tajemnicy przed rodziną w okresie od września
    > 2007 do kwietnia 2008 zaciąga w sumie 18 pożyczek gotówkowych w 6-ciu
    > instytucjach finansowych: Lukasbank (7), AIG (6), Żagiel (2), Eurobank
    > (1), Skok (1), Cetelem Bank (1). Łączna kwota w/w pożyczek do spłaty
    > wynosi ~108000 PLN. Suma miesięcznych rat wynosi ~4500 PLN. Wysokość
    [..]
    > Starsza Pani wpadła w taki wir pożyczek jak okazuje się z błahego powodu
    > - brała kolejne pożyczki, aby spłacać _raty_ z poprzednich. W pewnym

    Dobrze, ale jak to rzeczywiście wygląda, bo obraz który przedstawiłeś jest
    dość apokaliptyczny ale skoro część kredytów jest na spłatę poprzednich to
    chyba nie nakupowała za 108k tego sprzętu więc część tej kwoty powinna być
    spłaco(a)na?

    --
    Marcin

  • 33. Data: 2008-07-25 00:04:05
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    edo.z pisze:

> [...]
    > wynosi ~108000 PLN. Suma miesięcznych rat wynosi ~4500 PLN. Wysokość
    > emerytury starszej Pani ~1900 PLN. Starsza Pani jest w 50% właścicielką

    Jakim cudem dostała takie kredyty? Przecież to nawet nie jest podobne do
    zdolności kredytowej...

    > mieszkania spółdzielczego o wartości 190000PLN (druga połowa należy do
    > jej syna - spadek po zmarłym już mężu starszej Pani). Hipoteka

    Poprawka: jest posiadaczką spółdzielczego prawa do lokalu. Być może
    własnościowego, ale może i lokatorskiego. Ale i tak właścicielem jest
    spółdzielnia.

    [ciach]

    > praktycznie nie do wykrycia wcześniej, ponieważ nie było widać _żadnego_
    > wzbogacenia się w dobra doczesne, ponadto starsza Pani jest osobą bardzo

    To co się stało z tymi pieniędzmi? (przynajmniej tymi pierwszymi)

    > samodzielną i niezależną, mieszkającą samotnie i jak się okazuje dość
    > sprytną.

    Nu, naciągnąć banki na 100 tysięcy pożyczek gotówkowych przy takich
    dochodach i takim wieku to sztuka ;->

    > W związku z powyżej przedstawioną sytuacją, chciałem prosić o poradę w
    > następujących nasuwających się kwestiach.
    > 1) Czy sprzedaż mieszkania starszej Pani w chwili obecnej i ewentualny
    > brak spłaty zaciągniętych pożyczek może pociągnąć za sobą konsekwencję

    Przede wszystkim taka kombinacja to przestępstwo.

    > anulowania takiej sprzedaży w przypadku uruchomienia windykacji przez
    > w/w instytucje finansowe?

    Jasne. Patrz: skarga pauliańska.

    > 2) Ile maksymalnie może zająć komornik z emerytury starszej Pani?

    Sporo.

    > 3) Rozwiązanie jakie widzę w tej sytuacji, to pójść ze starszą Panią do
    > wszystkich tych instytucji finansowych aby negocjować spłatę w/w
    > pożyczek jedynie w wysokości pożyczonego kapitału. Spłatę sfinansować

    ROTFL

    > sprzedażą mieszkania. Na co powoływać się przy takich negocjacjach?

    Bez sensu. Sugerowałbym raczej jakąś hipoteczną pożyczkę konsolidacyjną
    na spłacenie tych długów.

    > Jakie dokumenty/ustawy/przepisy przeczytać i przeanalizować?
    > Niektóre umowy wyglądają dość dziwnie, np. w Żaglu są to dwie umowy na
    > odpowidnio 6000 PLN i 9000 PLN zawarte w odstępie 3 m-cy z tym samym
    > pracownikiem Żagla, gdzie za każdym razem w rubryce obciążenia
    > miesięczne pożyczkobiorcy wpisano 50 PLN.

    Cóż, jeśli te informacje są nieprawdziwe, to starsza pani popełniła
    przestępstwo wyłudzenia kredytu.

    > 4) Powyższe pytania wynikają z pomysłu, aby jako _argumentu_ użyć opcji
    > - dogadajcie się na spłatę jedynie kapitału, albo windykujcie 78-letnią
    > kobietę, która nie ma nic. Ciekawe kiedy więcej odzyskacie...

    Ma prawo do lokalu, które jest sporo warte. Nieruchomość można zająć,
    sprzedać, wyznaczyć czynsz, po czym go naliczać. Jak lokatorka się nie
    wyprowadzi a czynszu płacić nie będzie, to się wejdzie na emeryturę.

    > 5) Czy i jak można zabezpieczyć się prawnie, aby nasza bohaterka już
    > nigdy więcej nie była w stanie uzyskać żadnej pożyczki?

    Tylko ubezwłasnowolnienie. Są podstawy?

  • 34. Data: 2008-07-25 00:05:55
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Liwiusz pisze:

    > Natomiast w ciągu pół roku można złożyć oświadczenie, że spadek się
    > odrzuca albo przyjmuje z dobrodziejstwem inwentarza. Jeśli ten termin
    > minie, uznaje się, że nastąpiło przyjęcie proste.

    Pamiętaj, że z dobrodziejstwem to trzeba zabulić za wycenę tego inwentarza.

  • 35. Data: 2008-07-25 00:06:42
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Marian pisze:

    > obecnie parcie na kredyty jest taka,z e nawet nie patrza. a jeszcze jak

    Hehehe.

  • 36. Data: 2008-07-25 05:42:04
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Marian" <m...@a...pl> napisał

    > sprzedac mieszkanie komus, kto sie godzi mieszkac ze wspolokatorem
    > ;)

    Sprzedać nie mieszkanie a 50% udziału we własności tego mieszkania.
    Właściciel lub współwłaściciel mieszkania wcale nie musi w nim
    mieszkać. Ale w praktyce trudno byłoby znaleźć na to amatora.

  • 37. Data: 2008-07-25 05:50:46
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Andy napisał(a):

    > A z twojego, ze jestes przygladem debilizmu nieuleczalnego. Po jaka cholere
    > cytujesz caly post, zeby pod nim popisac sie tylko twoja glupota ?

    Nie prawda. Z jej postu wynika, że nie umie cytować. I nic więcej.

    j.

    --
    http://www.index73.pl - Artykuł 73 Konstytucji RP:
    Każdemu zapewnia się wolność twórczości artystycznej,

  • 38. Data: 2008-07-25 06:17:50
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "edo.z" <e...@o...pl> napisał

    > 2) Ile maksymalnie może zająć komornik z emerytury starszej Pani?

    AFAIR przy tej kwocie 25%

> [...]
    > samym pracownikiem Żagla, gdzie za każdym razem w rubryce obciążenia
    > miesięczne pożyczkobiorcy wpisano 50 PLN.

    No to babcia oświadczyła nieprawdę w celu uzyskania kredytu -
    przestępstwo z art. 297 kk. Teoretycznie mogłaby za to iść
    do paki, co przy okazji zabezpieczyłoby ją przed zaciąganiem
    dalszych pożyczek :|

    > 5) Czy i jak można zabezpieczyć się prawnie, aby nasza bohaterka już
    > nigdy więcej nie była w stanie uzyskać żadnej pożyczki?

    Możnaby kombinować w kierunku częściowego ubezwłasnowolnienia,
    wtedy przydzielić opiekuna, który wystarczyłoby żeby trzymał jej
    dowód osobisty. Tylko sąd musiałby uznać, że postępowanie babci
    to przejaw "innego rodzaju zaburzeń psychicznych" i z tego powodu
    "potrzebna jest pomoc do prowadzenia jej spraw" - art. 16 kc.
    Ale szanse na to chyba niewielkie.
    W praktyce syn mógłby jej ten dowód zabrać i udostępniać w razie
    potrzeby, kontrolując jego wykorzystanie, ale to znów nie byłoby
    legalne.

  • 39. Data: 2008-07-25 07:49:23
    Od: Marian <m...@a...pl>

    Alek wrote:
> [...]
    > Właściciel lub współwłaściciel mieszkania wcale nie musi w nim
    > mieszkać. Ale w praktyce trudno byłoby znaleźć na to amatora.

    ...wlasciciel drugiej polowki moze byc zywotnio zainteresowany kupnem do
    kompletu w licytacji ;)

  • 40. Data: 2008-07-25 07:49:54
    Od: Marian <m...@a...pl>

    Andrzej Lawa wrote: