  • 21. Data: 2008-06-11 09:24:43
    Temat: Re: Apropo podwyżek cen biletów
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 8 Jun 2008, Mikaichi wrote:

> [...]
    [...]
    > Tymi samymi talonami niestety nie zaplace u dentysty.

    Podobnie jak potrąceniem z należności, którą ten dentysta Ci wisi
    za to że mu samochód naprawiłeś (dla przykładu) możesz mieć
    problem z zapłatą w markecie.
    Co w niczym nie zmienia faktu, że talon lub potrącenie *SĄ*
    zapłatą.
    I skąd ta pewność, że Twój dentysta nie przyjmie zapłatą
    np. talonami Sodexho, próbowałeś?

    Konkretne przypadki, kiedy zapłata *powinna* nastąpić w pieniądzu
    (i płacenie w innej formie może powodować komplikacje) są zapisane
    w ustawach, na przykład art. 363 KC, kiedyś był taki zapis w VAT
    (uzależniał, zdaje się przy eksporcie, prawo do odliczenia od
    wpłynięcia środków na rachunek bankowy) itepe.
    W każdym innym przypadku płacić można "czymkolwiek", w tym zamieniając
    siekierkę na kijek :) (jedno zobowiązanie na inne).

    > No wlasnie nie wszystko. Bo gdyby wszystklo to u dantysy moglbym zaplacic
    > tymi talonami.

    Mylisz środek płatniczy (który może byc umowny lub stanowić prawo
    ustawowe, tak jak przykładowe potrącenie) z obowiązującym środkiem
    w postaci pieniedzy.
    "Obowiązujący" oznacza że obowiązuje *przyjmowanie* zapłaty tym
    środkiem. Czyimiś wekslami, zobowiazaniem z karty kredytowej :>
    (to w świetle dyskusji o kartach) lub biletami MZK/ZTM/KZK rzeczywiście
    nie każdy MUSI przyjąć zapłatę.

    Co nie znaczy, że JEŚLI JĄ PRZYJMIE to może mówić że jej NIE DOSTAŁ!

    Nie ma przeszkód, żeby komuś zapłacić biletami ZTM.
    Albo własnym wekslem.
    Jeśli ten ktoś je przyjmie jako zapłatę.

    pzdr, Gotfryd

  • 22. Data: 2008-06-11 22:57:33
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > jednorazowy, dobowy albo cokolwiek tam napisano")...
    >
    > Popatrz na to tak: przewożnicy mogliby wypuszczać bilety po 10 zł, 5 zł,
    > 2 zł, 1 zł, 50gr a nawet 20gr, 10gr, 5 gr (te groszowe nominały
    > rzeczywiście się spotyka, drukują je np. automaty KZK GOP, właśnie jako
    > bilety "dopłatowe"!).
    > I składałbyś sobie np. bilety za 2 zł, 50 gr, 20 gr i 10 gr, w ten deseń
    > uzyskując 2,80 do zapłacenia za konkretny przejazd.
    >
    > Dla wygody przewożnicy drukują już papiery wartościowe (dowody
    > przedpłaty) o nominałach pasujących do typowych opłat za przejazd.

    Aleś się rozpisał.
    Wystarczyło wspomnieć o znaczkach pocztowych.
    Taka sama historia.

  • 23. Data: 2008-06-11 23:02:06
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Mylisz środek płatniczy (który może byc umowny lub stanowić prawo
    > ustawowe, tak jak przykładowe potrącenie) z obowiązującym środkiem
    > w postaci pieniedzy.

    Dorzucę tylko, że w różnych krajach (spotkałem sie z tym w Niemczech
    jesli chodzi o Europę) nie ma zakazu wypuszczania własnych środków
    płatniczych.
    Każde miasto, a nawet sklep może wypuścić swój własny "nibypieniadz".
    Można nim zapłacić wszędzie... gdzie chcą go przyjąć.
    I całkiem sprawnie to funkcjonuje.

  • 24. Data: 2008-06-12 07:17:37
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 11 Jun 2008, witek wrote:

    > Wystarczyło wspomnieć o znaczkach pocztowych.

    Trzeba było mnie uprzedzić :)

    > Taka sama historia.

    Ano prawda.
    Z drugiej strony rozumiem ekhm... "problem poznawczy" kogoś, kto nie
    zastanowił się wcześniej nad tym, że bilet na konkretną realizację
    (np. kolejowy, na pociąg odjeżdżający w określonej dacie) i bilet
    stanowiący przedpłatę prawnie tak bardzo się różnią.

    pzdr, Gotfryd

  • 25. Data: 2008-06-12 10:51:47
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@z...pl> writes:

    > Jakiś konkretny przykład poproszę... bo to bardzo ciekawe...

    Helsinki na przyklad. Ale ladnych pare lat temu, wiec moglo sie
    zmienic.

    MJ

  • 26. Data: 2008-06-12 21:28:34
    Od: "Daniel Pyra" <d...@S...provider.pl>

    > Aleś się rozpisał.
    > Wystarczyło wspomnieć o znaczkach pocztowych.
    > Taka sama historia.

    Niezupłnie. W wątku pojawił się zakaz łączenia nominałów. Czy mogę nakleić
    na list znaczek za złotówkę i za 10 groszy, czy też poczta zabrania takiego
    rozpasania?
    Zakaz łączenia nominałów bez umożliwienia oddania emitentowi
    niewykorzystanych biletów nosi wszelkie znamiona działania skrajnie
    antykonsumenckiego.

    Pozdr.!
    (D)