  • 1. Data: 2002-05-04 06:19:50
    Temat: Aplikacje prawnicze, a prawo Unii Europejskiej
    Od: "Sławek" <k...@p...onet.pl>

    Czy ktoś z koleżanek i kolegów jest zorientowany w temacie jw. ?

    Zakładam, że Polska stanie się członkiem UE.

    Czy przepisy UE w jakikolwiek sposób regulują kwestie aplikacji dla
    prawników ?

    Z tego co wiem to w Hiszpanii, absolwent prawa na drugi dzień po ukończeniu
    studiów
    może występować w sądzie. W innych krajach są egzaminy państwowe - żadnych
    aplikacji nie ma!

    Jeżeli przepisy UE tego nie regulują, to jak do tego ma się zasada wolności
    przedsiębiorczości ?

    Czy świeżo upieczony mgr prawa z Hiszpanii będzie mógł otworzyć kancelarię w
    Polsce, a Polak w Hiszpanii ?

    Jeżeli tak, to zaczynam uczyś się hiszpańskiego, bo na przyjęcie na
    aplikację w Polsce to nie ma co marzyć!

    Sławek

  • 2. Data: 2002-05-05 22:15:14
    Od: "Depilator" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Sławek" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Czy ktoś z koleżanek i kolegów jest zorientowany w temacie jw. ?

    Mniej więcej.

    > Czy przepisy UE w jakikolwiek sposób regulują kwestie aplikacji dla
    > prawników ?

    Owszem. Nie tyle aplikacji prawniczych, co ogólnie "wzajemnego uznawania"
    dyplomów wyższych uczelni i kwalifikacji zawodowych.

> [...]
    ukończeniu
    > studiów
    > może występować w sądzie. W innych krajach są egzaminy państwowe -

    Faktycznie - systemy się bardzo różnią. I wynikały/aja z tego problemy.

    > Jeżeli przepisy UE tego nie regulują, to jak do tego ma się zasada
    wolności
    > przedsiębiorczości ?

    Regulują. A co do zasady wolności eee przedsiębiorczości ( freedom of
    establishment ) - art. 43-48 TEC, to było właśnie na tle kwalifikacyjnyh
    wymogów dla prawników sporo ciekawych spraw. Tak jak z innymi swobodami,
    tutaj jest też zabronione dyskryminowanie bezpośrednie ( 2/74 Reyners ),
    pośrednie ( 292/86 Gullung v Conseil de l'ordre des advocats ) oraz
    niedyskryminujące ( wiem, że to brzmi dziwnie, ale tak jest :)) - (
    najważniejsza sprawa C-55/94 Gebhard ).
    Sporo tego jest.

    > Czy świeżo upieczony mgr prawa z Hiszpanii będzie mógł otworzyć kancelarię
    > Polsce, a Polak w Hiszpanii ?

    Niekoniecznie. Konkluzja jest taka, że można utrzymywać dodatkowe wymogi,
    jeśłi jest to potrzebne z "ważnych względów społecznych" ( np. ochrona
    konsumentów ), jeśli równo walą we wszystkich, są odpowiednie do
    zamierzonych celów itp.
    Są jeszcze dyrektywy Rady nr 89/48/EEC on Mutual Recignition of Higher
    Education Diplomas oraz 92/51/EEC on Mutual Recognition of Post-secondary
    training or education.
    Teraz wygląda to tak ( w telegraficznym skrócie ):
    - min. 3 lata studiów ( musi byc uznany dyplom )
    - jesli w danym kraju obowiązuja studia min o 1 rok dłuższe to trza mieć
    doświadczenie zawodowe ( nie więcej jak 4 lata )
    - ale jeszcze mogą dowalić "okres adaptacyjny" ( maks 3 lata ), aby
    delikwent poznał miejscowe prawo ( są jakis warunki ale nie chce mi sie juz
    :))
    - ewentualnie może byc fakultatywny bądź obligatoryjny "sprawdzian
    biegłości"
    Terminy pracy w zawodzie i adaptacji się sumuja i nie moga przekroczyć 4
    lat.

    Tak więc w praktycę należy się przygotować na 4 lata
    czegos-w-stylu-aplikacji i test na koniec. W sumie nie jest to chyba taka
    zła alternatywa, nie? Na pewno jednak nie będzie tu automatyzmu w
    przyznawaniu uprawnien.

    > Jeżeli tak, to zaczynam uczyś się hiszpańskiego, bo na przyjęcie na
    > aplikację w Polsce to nie ma co marzyć!

    No właśnie - czy czeka nas odpływ prawników na zachód??? Zrównoważyłoby to
    napływ angoli i innych do filii kancelarii międzynarodowych w Polsce.

    Depi.

    PS. Skomplikowane to wszystko - mam nadzieję, że czegoś nie pokręciłem, ale
    chyba mniej więcej wiadomo o co chodzi?

  • 3. Data: 2002-05-06 11:37:40
    Od: "Piotr Skaba" <s...@p...nospam.onet.pl>

    Użytkownik "Depilator" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    <ciach>

    A czy znasz moze jakies polskie linki do ww?
    Bo zagramanicznych troche jest, natomiast polskich jak dotad nie udalo
    mi sie znalezc.
    Z gory dziekuje.

    --
    Piotr Skaba
    s...@p...nospam.onet.pl

  • 4. Data: 2002-05-06 13:09:25
    Od: "Depilator" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr Skaba" <s...@p...nospam.onet.pl> napisał w
    wiadomości news:ab5s40$mah$1@news.tpi.pl...

    > A czy znasz moze jakies polskie linki do ww?
    > Bo zagramanicznych troche jest, natomiast polskich jak dotad nie udalo
    > mi sie znalezc.
    > Z gory dziekuje.

    Niestety tylko papier.

    Starałeś sie googlować po nazwach/numerach tych Dyrektyw?

    Depi.