eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o administracji podatkowej

Rządowy projekt ustawy o administracji podatkowej

projekt dotyczy wprowadzenia regulacji prawnych w zakresie: określenia zadań oraz organizacji administracji podatkowej, wprowadzenia systemu obsługi i wsparcia podatnika, regulacji dotyczących pracowników administracji podatkowej, zasad naboru na niektóre stanowiska urzędnicze w administracji podatkowej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3320
  • Data wpłynięcia: 2015-04-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o administracji podatkowej
  • data uchwalenia: 2015-07-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1269

3320-cz-2

8. W urzędach skarbowych, w których świadczy pracę powyżej 130 pracowników
obsługujących naczelnika urzędu skarbowego, tworzy się komórkę kontroli wewnętrznej (KW).
9. W Drugim Urzędzie Skarbowym Warszawa Śródmieście można:
1) dzielić komórki organizacyjne określone w ust. 1, jeżeli uzasadnia to zakres i rozmiar
realizowanych zadań;
2) utworzyć komórkę organizacyjną niewymienioną w ust. 1, jeżeli uzasadnia to zakres
rozmiar zadań lub inne ważne względy.
10. W urzędach skarbowych:
1) właściwych w zakresie wykonywania niektórych zadań, o których mowa w art. 11 ust. 6
ustawy o administracji podatkowej, nie funkcjonuje komórka egzekucji administracyjnej;
2) właściwych w sprawach opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych lub
podatkiem dochodowym od osób prawnych, dochodów uzyskiwanych przez podatników
mających miejsce zamieszkania lub siedzibę za granicą, może być utworzona komórka
organizacyjna do rozliczania tej kategorii podatników (PP-Z).
11. Na wniosek podatnika spełniającego wymogi określone w art. 18 ust. 3 lub
w rozporządzeniu Ministra Finansów wydanym na podstawie art. 18 ust. 6 ustawy
o administracji podatkowej, naczelnik urzędu skarbowego wyznacza asystenta podatnika, który
zapewnia obsługę i wsparcie podatnika w zakresie i trybie określonym w art. 17 ust. 1 oraz 18
ust. 1, 2 i 4 ustawy.
12. Do realizacji stałych lub okresowych zadań urzędu skarbowego, naczelnik urzędu
skarbowego może tworzyć zespoły lub komisje, określając skład, cel, zakres zadań i tryb pracy.
§ 2. 1. Do zakresu zadań wszystkich komórek organizacyjnych urzędu skarbowego należy,
w szczególności:
1) podejmowanie działań dla zapewnienia realizacji wyznaczonych celów i wykonywanie
zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy;
2) współdziałanie przy realizacji zadań z innymi podmiotami na podstawie i w granicach
prawa;
3) przestrzeganie i promowanie zasad etycznego postępowania;
4) przestrzeganie zasad bezpiecznego przetwarzania informacji, zgodnie z obowiązującymi
przepisami prawa;
5) sporządzanie informacji, analiz i sprawozdań w zakresie realizowanych zadań;
6) udzielanie informacji publicznej;
7) orzecznictwo w zakresie kar porządkowych;
8) prowadzenie wymaganych ewidencji i rejestrów;
9) ewidencjonowanie dokumentów źródłowych w systemach informatycznych;
10) archiwizowanie dokumentów zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;
11) informowanie właściwej komórki urzędu skarbowego lub właściwych organów
postępowania przygotowawczego o naruszeniu przepisów prawa, a w szczególności
popełnieniu przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego;
12) informowanie właściwej komórki urzędu skarbowego o ujawnieniu transakcji, co do
których zachodzi podejrzenie, że mają związek z popełnieniem przestępstwa, o którym
19
mowa w art. 299 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz. U. Nr 88, poz. 553,
z późn. zm.).
2. Do zakresu zadań:
1) centrum obsługi należy, w szczególności:
a) przyjmowanie podań i deklaracji, wydawaniu zaświadczeń oraz udzielaniu wyjaśnień
w zakresie przepisów prawa podatkowego, w tym także podmiotom, które zamierzają
podjąć działalność gospodarczą,
b) wykonywanie zadań polegających na przyjmowaniu podań, deklaracji i zgłoszeń
określonych w:
− art. 24c, art. 78 ust. 4a, art. 80 ust. 2a, art. 106 ust. 3a ustawy z dnia 6 grudnia
2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2014 r. poz. 752),
− art. 46a ust. 1a ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń
społecznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1442, z późn. zm.),
− art. 77 ust. 1b ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki
zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164,
poz. 1027, z późn. zm.),
c) zapewnienie podatnikom dostępu do portalu podatkowego,
d) informowanie o danych kontaktowych właściwych organów wraz ze wskazaniem
zakresu ich kompetencji;
2) komórki obsługi bezpośredniej, w zakresie:
a) obsługi bieżącej należy, w szczególności:
− wspieranie podatników w prawidłowym wypełnianiu przez nich obowiązków
podatkowych,
− przyjmowanie deklaracji podatkowych, wniosków, informacji i innych
dokumentów, w tym w formie elektronicznej,
− identyfikowanie i rejestrowanie w systemie informatycznym przyjętych
dokumentów,
− wydawanie zaświadczeń,
− prowadzenie obsługi kancelaryjnej urzędu,
− potwierdzanie profili zaufanych elektronicznej platformy usług administracji
publicznej (ePUAP),
− prowadzenie spraw związanych z kasami rejestrującymi,
b) identyfikacji i rejestracji podatkowej należy, w szczególności:
− prowadzenie ewidencji podatników, płatników podatków i płatników składek
ubezpieczeniowych,
− wydawanie potwierdzeń nadania numerów identyfikacji podatkowej (NIP),
− prowadzenie postępowań w sprawach odmowy nadania NIP oraz unieważnienia
NIP z urzędu,
− udostępnianie NIP organom prowadzącym urzędowe rejestry na podstawie
20
odrębnych przepisów, na ich wniosek zawierający dane niezbędne do
identyfikacji podmiotu za pośrednictwem ePUAP, lub innych środków
komunikacji elektronicznej,
− prowadzenie analizy ryzyka podmiotów rejestrujących się,
− gromadzenie, przechowywanie i aktualizowanie dokumentacji związanej
z nadaniem NIP,
− ewidencjonowanie danych w Centralnym Rejestrze Podmiotów Krajowej
Ewidencji Podatników (CRP KEP),
− rejestrowanie i wykreślanie z rejestru podatników podatku VAT i podatników
VAT UE,
− weryfikacja danych w rejestrach lokalnych,
− realizacja wniosków państw członkowskich i trzecich o udzielenie informacji
i powiadomienie o których mowa w ustawie o wzajemnej pomocy przy
dochodzeniu podatków, należności celnych i innych należności pieniężnych,
c) przetwarzania danych należy, w szczególności:
− wprowadzanie do systemu informatycznego danych szczegółowych z deklaracji
podatkowych oraz innych dokumentów,
− przetwarzanie danych przesłanych za pośrednictwem środków komunikacji
elektronicznej,
− tworzenie rejestrów przypisów i odpisów,
− udzielanie pisemnych informacji podmiotom uprawnionym w zakresie
niezastrzeżonym do właściwości rzeczowej innych komórek organizacyjnych,
d) czynności sprawdzających należy, w szczególności:
− dokonywanie czynności sprawdzających niezastrzeżonych do właściwości
rzeczowej innych komórek organizacyjnych,
− przekazywanie wniosków o dokonanie zwrotu podatku od wartości dodanej
do właściwych państw członkowskich,
− realizacja zadań związanych z transakcjami wewnątrzwspólnotowymi,
− obsługa systemu wymiany informacji o podatku VAT (VIES),
− badanie zasadności zwrotu podatku,
− wydawanie postanowień w sprawach przedłużenia terminu zwrotu podatku;
3) komórki postępowań podatkowych należy, w szczególności:
a) prowadzenie postępowań podatkowych,
b) określanie wysokości dochodu, wysokości zobowiązania podatkowego, wysokości
zaliczek na podatek, wysokości nadpłaty, wysokości straty poniesionej przez
podatnika, wysokości odsetek za zwłokę, wpłat z zysku, kwoty zwrotu różnicy
podatku, kwoty zwrotu podatku naliczonego lub różnicy podatku do przeniesienia na
następny okres rozliczeniowy,
c) orzekanie o zwrocie podatku,
21
d) ustalanie zobowiązań podatkowych,
e) orzekanie w sprawach odpowiedzialności spadkobierców, następców prawnych,
podmiotów przekształconych oraz płatników za zobowiązania podatkowe,
f) stwierdzanie nadpłaty,
g) orzecznictwo w sprawach cen,
h) wnioskowanie o zabezpieczenie wykonania zobowiązań podatkowych,
i) udostępnianie informacji zawartych w aktach prowadzonych spraw w przypadkach
i na zasadach określonych w przepisach prawa,
j) wydawanie postanowień w sprawach przedłużenia terminu zwrotu podatku,
k) prowadzenie postępowań z zakresu nieujawnionych źródeł przychodów;
4) komórki analiz i planowania należy, w szczególności:
a) pozyskiwanie informacji mogących mieć wpływ na powstanie obowiązku
podatkowego,
b) analizowanie oświadczeń majątkowych,
c) analizowanie informacji o wydatkach i wartości zgromadzonego mienia,
d) koordynowanie sprawozdawczości realizowanej przez urząd skarbowy,
e) analizowanie realizacji zadań w podstawowych obszarach działalności urzędu
skarbowego,
f) analizowanie ryzyka zewnętrznego i wewnętrznego,
g) typowanie podmiotów do kontroli,
h) sporządzanie planów kontroli podatkowej;
5) komórki kontroli podatkowej należy, w szczególności:
a) prowadzenie kontroli podatkowej na podstawie analizy ryzyka wystąpienia naruszenia
przepisów prawa lub niezależnie od rezultatów analizy ryzyka, o ile mają one
charakter losowy,
b) prowadzenie czynności sprawdzających u kontrahenta podatnika w zakresie objętym
kontrolą,
c) prowadzenie postępowań w zakresie sprzeciwu przedsiębiorcy na działania organu
kontroli,
d) wnioskowanie o zabezpieczenie wykonania zobowiązań podatkowych,
e) wydawanie postanowień w sprawach przedłużenia terminu zwrotu podatku,
f) współpraca z urzędami kontroli skarbowej oraz izbami celnymi i urzędami celnymi,
a także z innymi organami w zakresie ujawniania nieprawidłowości podatkowych,
g) współpraca z Generalnym Inspektorem Informacji Finansowej w zakresie
przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
6) komórki rachunkowości należy, w szczególności:
a) prowadzenie ewidencji przypisów, odpisów, wpłat, zwrotów i zaliczeń nadpłat z tytułu
podatków,
22
b) dokonywanie rozliczeń podatników z tytułu wpłat, nadpłat, zaległości oraz zwrotów
podatku oraz wydawania postanowień w tym zakresie,
c) rozliczanie i przekazywanie wpływów uprawnionym podmiotom,
d) prowadzenie operacji kasowych i uzgadnianie obrotów kasy związanych
z przyjmowaniem wpłat i z dokonywaniem zwrotów podatnikom za pośrednictwem
kasy oraz przekazywanie gotówki z kasy urzędu skarbowego na rachunek bankowy,
e) kontrola prawidłowości potrąceń wynagrodzeń dokonywanych przez płatników
i inkasentów,
f) dokonywanie czynności sprawdzających w zakresie właściwości rzeczowej komórki
organizacyjnej,
g) przeprowadzanie rozliczenia rachunkowo-kasowego pracowników komórki
organizacyjnej egzekucji administracyjnej,
h) wykonywanie sprawozdawczości w zakresie realizowanych zadań wynikającej
z przepisów odrębnych,
i) prowadzenie ewidencji i rozliczanie sum depozytowych,
j) prowadzenie ewidencji grzywien, mandatów, kar pieniężnych, kosztów egzekucyjnych
związanych z dochodzonymi należnościami i innych należności nałożonych na
podstawie właściwych przepisów prawnych,
k) obsługa rachunków bankowych w zakresie poboru podatków i niepodatkowych
należności budżetowych oraz sum depozytowych,
l) dokonywanie rozliczeń związanych z obowiązkami urzędu skarbowego jako płatnika,
m) prowadzenie księgi druków ścisłego zarachowania;
7) komórki spraw wierzycielskich należy, w szczególności:
a) wykonywanie czynności poprzedzających wszczęcie postępowania egzekucyjnego,
w tym podejmowanie działań informacyjnych i dyscyplinujących, wystawianie
i doręczanie upomnień, a także wystawianie i przekazywanie do organów
egzekucyjnych tytułów wykonawczych i wniosków egzekucyjnych,
b) wykonywanie zadań wierzyciela w ramach postępowania zabezpieczającego
i egzekucyjnego, w tym w egzekucji sądowej po zbiegu egzekucji,
c) sporządzanie wniosków o udzielenie informacji i powiadomienie za pośrednictwem
centralnego biura łącznikowego do państw członkowskich i trzecich na podstawie
ustawy o wzajemnej pomocy przy dochodzeniu podatków, należności celnych i innych
należności pieniężnych,
d) prowadzenie spraw, w szczególności w zakresie:
− ulg w spłacie zobowiązań podatkowych oraz innych ulg przewidzianych
przepisami prawa,
− orzekania o zabezpieczeniu wykonania zobowiązań podatkowych oraz zarządzeń
zabezpieczenia,
− przeniesienia własności rzeczy lub praw majątkowych na rzecz Skarbu Państwa
skutkującego wygaśnięciem zobowiązań podatkowych,
− nadawania decyzjom rygoru natychmiastowej wykonalności,
23
strony : 1 ... 10 ... 21 . [ 22 ] . 23 ... 30 ... 37

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: