eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o administracji podatkowej

Rządowy projekt ustawy o administracji podatkowej

projekt dotyczy wprowadzenia regulacji prawnych w zakresie: określenia zadań oraz organizacji administracji podatkowej, wprowadzenia systemu obsługi i wsparcia podatnika, regulacji dotyczących pracowników administracji podatkowej, zasad naboru na niektóre stanowiska urzędnicze w administracji podatkowej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3320
  • Data wpłynięcia: 2015-04-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o administracji podatkowej
  • data uchwalenia: 2015-07-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1269

3320-cz-2

b) koordynacja w ramach województwa kontroli podejmowanych w ramach współpracy
z organami administracji rządowej, samorządowej lub na rzecz innych administracji
podatkowych,
c) nadzór i wsparcie wykorzystywania elektronicznych narzędzi wspomagających
kontrolę podatkową,
d) orzecznictwo w drugiej instancji w zakresie procedury kontroli podatkowej
i skarbowej;
16) komórki współpracy międzynarodowej należy, w szczególności:
a) nadzór i koordynowanie na poziomie województwa wymiany oraz analizowania
informacji podatkowych, w tym o podatku VAT i podatkach bezpośrednich oraz
wspomagania procesu wzajemnej pomocy w dochodzeniu podatków, należności
celnych i innych należności pieniężnych realizowanej z państwami UE oraz innymi
państwami w zakresie i na zasadach określonych w ratyfikowanych umowach
międzynarodowych,
b) koordynacja zadań związanych z obsługą w urzędach skarbowych wniosków o zwrot
podatku od wartości dodanej naliczonego w innym niż Rzeczpospolita Polska
państwie członkowskim UE przez podatników podatku od towarów i usług (VAT
Refund),
c) nadzór nad przeprowadzaniem w urzędach skarbowych oceny i analizy ryzyka
podmiotów rejestrujących się do dokonywania transakcji wewnątrzwspólnotowych,
d) przygotowywanie sprawozdań oraz statystyk,
e) organizacja i koordynowanie wizyt pracowników zagranicznych administracji
podatkowych i organizacji międzynarodowych;
17) komórki spraw karnych skarbowych należy, w szczególności:
a) wykonywanie uprawnień organu nadrzędnego nad urzędami skarbowymi,
działającymi jako finansowe organy postępowania przygotowawczego,
b) nadzór nad prawidłowością postępowań w sprawach o przestępstwa skarbowe
i wykroczenia skarbowe prowadzonych przez podległe urzędy skarbowe,
c) rozstrzyganie
sporów kompetencyjnych pomiędzy urzędami skarbowymi
działającymi, jako finansowe organy postępowania przygotowawczego;
18) komórki spraw wierzycielskich należy, w szczególności:
a) orzecznictwo
w drugiej instancji sprawach dotyczących zabezpieczenia,
wymagalności oraz realizacji zobowiązań podatkowych, w szczególności w zakresie:
− udzielania ulg w spłacie zobowiązań podatkowych i innych ulg przewidzianych
przepisami prawa,
− odpowiedzialności osób trzecich za zaległości podatkowe,
− wstrzymania wykonania decyzji,
− zabezpieczenia zobowiązań podatkowych,
b) nadzór nad urzędami skarbowymi w zakresie prawidłowości i efektywności poboru
należności pieniężnych i zmniejszania zaległości,
c) orzecznictwo w drugiej instancji w sprawach z zakresu rachunkowości podatkowej,
14
d) orzecznictwo w zakresie odmowy wydania zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach
lub o stanie zaległości;
19) komórki egzekucji administracyjnej należy, w szczególności:
a) orzecznictwo w sprawach uregulowanych ustawą z dnia 17 czerwca 1966 r.
o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2014 r. poz. 1619),
b) orzecznictwo w sprawach uregulowanych ustawą z dnia 11 października 2013 r.
o wzajemnej pomocy przy dochodzeniu podatków, należności celnych i innych
należności pieniężnych (Dz. U. poz. 1289),
c) nadzór nad egzekucją należności pieniężnych prowadzoną w urzędach skarbowych na
podstawie ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym
w administracji,
d) nadzór nad wykonywaniem orzeczeń o przepadku rzeczy na rzecz Skarbu Państwa,
likwidacji niepodjętych depozytów oraz innych orzeczeń, na podstawie których
własność rzeczy przeszła na rzecz Skarbu Państwa;
20) komórki podatków dochodowych należy, w szczególności:
a) orzecznictwo w drugiej instancji w sprawach dotyczących wysokości zobowiązań
podatkowych oraz odsetek za zwłokę z tytułu:
− podatków dochodowych,
− podatku tonażowego,
− wpłat z zysku,
b) sprawowanie merytorycznego nadzoru nad działalnością urzędów skarbowych
w zakresie właściwości komórki;
21) komórki podatku od towarów i usług należy, w szczególności:
a) orzecznictwo w drugiej instancji w sprawach dotyczących wysokości zobowiązań
podatkowych oraz odsetek za zwłokę z tytułu:
− podatku VAT,
− cen,
b) wydawania postanowień w sprawach przedłużania terminu zwrotu podatku,
c) orzecznictwo w sprawach dotacji przedmiotowych,
d) orzecznictwo w drugiej instancji w sprawach wynikających ze stosowania ustawy
z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników
i płatników (Dz.U. z 2012 r. poz. 1314 oraz z 2013 r. poz. 2),
e) nadzór realizacji i wsparcie organizacji zadań dotyczących ewidencji i identyfikacji
podatników i płatników,
f) sprawowanie merytorycznego nadzoru nad działalnością urzędów skarbowych
w zakresie właściwości komórki;
22) komórki podatków majątkowych należy, w szczególności:
a) orzecznictwo w drugiej instancji w sprawach dotyczących wysokości zobowiązań
podatkowych oraz odsetek za zwłokę z tytułu:
− podatku od czynności cywilnoprawnych,
15
− podatku od spadków i darowizn,
b) sprawowanie merytorycznego nadzoru nad działalnością urzędów skarbowych
w zakresie właściwości komórki.
§ 3. Do zadań Biura Wymiany Informacji Podatkowych należy, w szczególności:
1) realizacja wniosków polskich podatników o potwierdzenie numerów identyfikacyjnych
VAT ich kontrahentów z UE;
2) wymiana informacji o podatnikach VAT oraz podatku VAT w handlu
wewnątrzwspólnotowym z państwami członkowskimi UE oraz z innymi państwami na
podstawie stosownych umów;
3) wymiana informacji podatkowych i finansowych z państwami członkowskimi UE oraz
z państwami spoza UE określonych przepisami prawa międzynarodowego;
4) realizacja zadań związanych z udzielaniem oraz korzystaniem z pomocy państw
członkowskich oraz państw trzecich przy dochodzeniu podatków, należności celnych
i innych należności pieniężnych;
5) analiza danych uzyskanych w ramach wymiany informacji podatkowych w kontekście
zwalczania oszustw podatkowych;
6) organizacja spotkań z przedstawicielami zagranicznych administracji podatkowych
i organizacji międzynarodowych.
§ 4. 1. Dyrektor izby skarbowej nadaje regulamin organizacyjny izby skarbowej po
zatwierdzeniu projektu regulaminu przez Ministra Finansów.
2. Regulamin organizacyjny izby skarbowej określa:
1) strukturę organizacyjną izby skarbowej;
2) zakres zadań komórek organizacyjnych;
3) zasady organizacji pracy izby skarbowej;
4) zakres nadzoru sprawowanego przez dyrektora i zastępcę dyrektora (zastępców dyrektora)
oraz głównego księgowego;
5) zakres stałych uprawnień – zastępcy dyrektora (zastępców dyrektora), głównego
księgowego, naczelników wydziałów, kierowników komórek organizacyjnych i innych
pracowników obsługujących dyrektora izby skarbowej zatrudnionych na stanowiskach
samodzielnych – do wydawania decyzji, podpisywania pism i wyrażania opinii
w określonych sprawach.
§ 5. 1. Zmiany regulaminu organizacyjnego następują w trybie właściwym dla jego
nadania.
2. W przypadkach, o których mowa w § 1 ust. 2–6, dyrektor izby skarbowej składa
wniosek o wyrażenie zgody przez Ministra Finansów, wraz z uzasadnieniem oraz projektem
regulaminu organizacyjnego izby skarbowej.
§ 6. Dyrektor izby skarbowej ustala zakresy czynności pracowników izby skarbowej.
§ 7. Regulamin organizacyjny izby skarbowej podlega udostępnieniu w siedzibie oraz na
stronach BIP izby na zasadach określonych w przepisach o dostępie do informacji publicznej.
16
ZAŁĄCZNIK nr 2
WYKAZ SIEDZIB STAŁYCH PUNKTÓW OBSŁUGI PODATNIKÓW
URZĘDÓW SKARBOWYCH
Lp.
województwo lubelskie

1.
Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie
Punkt Obsługi Podatników w Świdniku



województwo podlaskie

2.
Urząd Skarbowy w Suwałkach
Punkt Obsługi Podatników w Sejnach



województwo pomorskie

3.
Urząd Skarbowy w Malborku
Punkt Obsługi Podatników w Nowym Dworze


Gdańskim
4.
Urząd Skarbowy w Malborku
Punkt Obsługi Podatników w Sztumie



województwo śląskie

5.
Urząd Skarbowy w Tychach
Punkt Obsługi Podatników w Bieruniu



województwo warmińsko-mazurskie

6.
Urząd Skarbowy w Bartoszycach
Punkt Obsługi Podatników w Lidzbarku


Warmińskim
7.
Urząd Skarbowy w Giżycku
Punkt Obsługi Podatników w Węgorzewie



8.
Urząd Skarbowy w Kętrzynie
Punkt Obsługi Podatników w Mrągowie



9.
Urząd Skarbowy w Olecku
Punkt Obsługi Podatników w Gołdapi



województwo zachodniopomorskie

10. Urząd Skarbowy w Białogardzie
Punkt Obsługi Podatników w Świdwinie



11. Urząd Skarbowy w Drawsku Pomorskim Punkt Obsługi Podatników w Łobzie


12. Drugi Urząd Skarbowy w Koszalinie
Punkt Obsługi Podatników w Sławnie



13. Pierwszy Urząd Skarbowy w Szczecinie Punkt Obsługi Podatników w Policach



17
ZAŁĄCZNIK nr 3
STATUT URZĘDU SKARBOWEGO
§ 1. 1. W skład urzędu skarbowego wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1) centrum obsługi (CO);
2) obsługi bezpośredniej (OB);
3) postępowań podatkowych (PP);
4) analiz i planowania (AP);
5) kontroli podatkowej (KP);
6) rachunkowości (RP);
7) spraw wierzycielskich (SW);
8) egzekucji administracyjnej (EA);
9) spraw karnych skarbowych (KS);
10) sekretariat (SN).
2. Jeżeli uzasadnia to zakres i rozmiar realizowanych zadań, można w urzędzie skarbowym
wydzielić, w ramach komórki obsługi bezpośredniej albo komórki postępowań podatkowych,
komórkę do spraw współpracy międzynarodowej (WM).
3. Jeżeli uzasadnia to zakres i rozmiar realizowanych zadań, można w urzędzie
skarbowym, w ramach komórki, o której mowa w ust. 1 pkt 2, wydzielić komórkę:
1) obsługi bieżącej (OB1);
2) identyfikacji i rejestracji podatkowej (OB2);
3) przetwarzania danych (OB3);
4) czynności sprawdzających (OB4).
4. Zgodnie z harmonogramem określonym przez Ministra Finansów, dyrektor izby
skarbowej, w porozumieniu z naczelnikiem wybranego urzędu skarbowego, tworzy centrum
obsługi, które realizuje zadania określone w art. 16 ust. 1 ustawy o administracji podatkowej
i przejmuje zadania należące do komórki obsługi bezpośredniej realizowane na sali obsługi.
Zadania centrum obsługi polegające na przyjmowaniu podań, deklaracji i zgłoszeń, wydawaniu
zaświadczeń oraz udzielaniu wyjaśnień w zakresie przepisów prawa podatkowego są
wykonywane w każdym centrum obsługi, niezależnie od terytorialnego zasięgu działania
naczelnika urzędu skarbowego.
5. Jeżeli uzasadnia to zakres i rozmiar zadań lub inne ważne względy, dyrektor izby
skarbowej, w porozumieniu z naczelnikiem wybranego urzędu skarbowego może, za zgodą
Ministra Finansów, utworzyć komórkę organizacyjną niewymienioną w § 1 ust. 1, która
realizować będzie zadania centralne na rzecz izb skarbowych i urzędów skarbowych.
6. W zależności od zakresu i rozmiaru realizowanych zadań, można w urzędzie
skarbowym utworzyć niezbędną liczbę komórek organizacyjnych, o których mowa w ust. 1 i 3,
oznaczając je odpowiednimi symbolami, dodając do symbolu literowego odpowiednio kolejną
cyfrę.
7. W urzędach skarbowych, w których świadczy pracę do 60 pracowników obsługujących
naczelnika urzędu skarbowego, można łączyć komórki organizacyjne, określone w ust. 1 i 3.
18
strony : 1 ... 10 ... 20 . [ 21 ] . 22 ... 30 ... 37

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: