eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o administracji podatkowej

Rządowy projekt ustawy o administracji podatkowej

projekt dotyczy wprowadzenia regulacji prawnych w zakresie: określenia zadań oraz organizacji administracji podatkowej, wprowadzenia systemu obsługi i wsparcia podatnika, regulacji dotyczących pracowników administracji podatkowej, zasad naboru na niektóre stanowiska urzędnicze w administracji podatkowej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3320
  • Data wpłynięcia: 2015-04-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o administracji podatkowej
  • data uchwalenia: 2015-07-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1269

3320-cz-2

– 5 –

3. W przypadku wystawienia tytułów wykonawczych obejmujących należności
pieniężne objęte jednym upomnieniem, koszty upomnienia uwzględnia się w jednym z tych
tytułów wykonawczych.
4. Wierzyciel w tytule wykonawczym może nie zamieszczać objaśnień dotyczących
sposobu jego sporządzenia.
§ 11. 1. Tytuły wykonawcze przekazywane w sposób, o którym mowa w art. 26 § 1c
ustawy, wraz z informacją, o której mowa w § 8 ust. 1, wierzyciel przekazuje organowi
egzekucyjnemu przez elektroniczną skrzynkę podawczą tego organu.
2. W przypadku przekazania organowi egzekucyjnemu tytułów wykonawczych
w sposób określony w ust. 1, doręczanie kolejnych pism w postępowaniu egzekucyjnym
odbywa się przez elektroniczną skrzynkę podawczą wierzyciela i organu egzekucyjnego.
3. Wierzyciel może wystąpić do organu egzekucyjnego z wnioskiem o doręczanie mu
pism sporządzonych w postępowaniu egzekucyjnym przez elektroniczną skrzynkę podawczą,
także w przypadku przekazania do organu egzekucyjnego tytułu wykonawczego w formie
papierowej. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.
§ 12. W przypadku gdy organem egzekucyjnym jest naczelnik urzędu skarbowego,
tytuły wykonawcze przekazywane w sposób, o którym mowa w art. 26 § 1c ustawy,
sporządza się w formacie danych wskazanym w instrukcji zamieszczonej w Biuletynie
Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Izby Skarbowej w Szczecinie.
§ 13. 1. Wierzyciel niezwłocznie zawiadamia organ egzekucyjny o:
1) zmianie wysokości należności pieniężnej objętej tytułem wykonawczym wynikającej
z jej wygaśnięcia w całości lub w części, w szczególności gdy wygaśnięcie jest
wynikiem:
a) wyegzekwowania jej przez inny organ egzekucyjny,
b) korekty dokumentu, o którym mowa w art. 3a § 1 ustawy, powodującej zmniejszenie
wysokości należności pieniężnej,
c) przedawnienia należności pieniężnej;
2) zdarzeniu powodującym zawieszenie lub umorzenie postępowania egzekucyjnego;
3) zdarzeniu powodującym ustanie przyczyny zawieszenia postępowania egzekucyjnego;
4) okresie, za który nie nalicza się odsetek z tytułu niezapłacenia w terminie należności
pieniężnej w wyniku zdarzeń zaistniałych po dniu wystawienia tytułu wykonawczego;
– 6 –

5) uzyskanej informacji o zobowiązanym i jego majątku w zakresie niezbędnym do
prowadzenia egzekucji administracyjnej.
2. Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności:
1) datę jego sporządzenia;
2) nazwę wierzyciela i adres jego siedziby lub jego jednostki organizacyjnej;
3) nazwę lub nazwisko, imię zobowiązanego oraz adres jego siedziby lub miejsca
zamieszkania;
4) numer i datę wystawienia tytułu wykonawczego;
5) wskazanie okoliczności, o której mowa w ust. 1, i termin zaistnienia zdarzenia;
6) imię i nazwisko osoby działającej z upoważnienia wierzyciela.
§ 14. 1. Jeżeli zachodzi konieczność prowadzenia egzekucji przez więcej niż jeden
administracyjny organ egzekucyjny, wierzyciel przekazuje dalszy tytuł wykonawczy do
organu egzekucyjnego właściwego do zastosowania środków egzekucyjnych, do których
organ egzekucyjny prowadzący postępowanie egzekucyjne nie jest właściwy, z wnioskiem
o nadanie klauzuli o skierowaniu dalszego tytułu wykonawczego do egzekucji
administracyjnej i zastosowanie środków egzekucyjnych wskazanych przez wierzyciela.
2. Wierzyciel wraz z dalszym tytułem wykonawczym przekazuje jednocześnie organowi
egzekucyjnemu właściwemu do zastosowania środków egzekucyjnych informację
zawierającą:
1) oznaczenie organu egzekucyjnego prowadzącego postępowanie egzekucyjne;
2) dane zobowiązanego, jeżeli uległy zmianie po wystawieniu tytułu wykonawczego;
3) aktualną wysokość dochodzonej należności pieniężnej, w tym odsetek z tytułu
niezapłacenia w terminie należności pieniężnej i kosztów upomnienia, a jeżeli wierzyciel
jest jednocześnie organem egzekucyjnym – kosztów egzekucyjnych.
3. Wierzyciel informuje organ egzekucyjny prowadzący postępowanie egzekucyjne
o skierowaniu dalszego tytułu wykonawczego do organu egzekucyjnego, o którym mowa
w ust. 1.
§ 15. 1. Jeżeli zachodzi konieczność prowadzenia egzekucji przez sądowy organ
egzekucyjny, wierzyciel kieruje dalszy tytuł wykonawczy do administracyjnego organu
egzekucyjnego, którego czynności egzekucyjne doprowadziły do zbiegu egzekucji,
z wnioskiem o nadanie klauzuli o skierowaniu dalszego tytułu wykonawczego do egzekucji
administracyjnej.
– 7 –

2. Przepis § 14 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
§ 16. W zmienionym tytule wykonawczym wierzyciel wskazuje wysokość należności
pieniężnej oraz odsetek z tytułu niezapłacenia w terminie należności pieniężnej naliczonych
na dzień wystawienia tego tytułu wykonawczego. W zmienionym tytule wykonawczym
wykazuje się również dane dotyczące pozostałych należności pieniężnych, które nie uległy
zmianie.
§ 17. Do zmienionego tytułu wykonawczego stosuje się odpowiednio przepisy § 10–15.
§ 18. Do dalszego tytułu wykonawczego stosuje się odpowiednio przepisy § 8, § 10
ust. 1, ust. 2 zdanie drugie i ust. 3 i 4, § 11–13 i § 16.
§ 19. 1. W razie utraty tytułu wykonawczego przed wszczęciem egzekucji
administracyjnej wierzyciel ponownie wystawia tytuł wykonawczy i przekazuje go do organu
egzekucyjnego.
2. W ponownie wystawionym tytule wykonawczym wierzyciel wpisuje numer
utraconego tytułu wykonawczego oraz dzień, w którym ponownie wystawił tytuł
wykonawczy.
§ 20. Przepisy § 14 ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku, w którym wierzyciel
będący jednocześnie organem egzekucyjnym uprawnionym do stosowania środków
egzekucyjnych w ograniczonym zakresie wystawił tytuł wykonawczy, na podstawie którego
zostało wszczęte postępowanie egzekucyjne przed dniem 21 listopada 2013 r. i nie zostało
zakończone przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, z tym że zamiast dalszego tytułu
wykonawczego wierzyciel przekazuje do właściwego miejscowo naczelnika urzędu
skarbowego odpis tytułu wykonawczego.
§ 21. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.)

MINISTER FINANSÓW


3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 20 maja 2014 r.
w sprawie trybu postępowania wierzycieli należności pieniężnych przy podejmowaniu czynności
zmierzających do zastosowania środków egzekucyjnych (Dz. U. poz. 656), które traci moc z dniem wejścia
w życie ustawy z dnia ... o administracji podatkowej (Dz. U. poz. ...).
– 8 –

UZASADNIENIE
Projekt ustawy o administracji podatkowej w art. 39 pkt 3 przewiduje zmianę art. 6
§ 2 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, stanowiącego upoważnienie do
wydania przez Ministra Finansów rozporządzenia w sprawie formy działań informacyjnych
zmierzających do dobrowolnego wykonania obowiązku, przypadki w których mogą być te
działania podejmowane, oraz sposób ich ewidencjonowania, zapewniając efektywność tych
działań, elementy, jakie zawiera wezwanie do złożenia oświadczenia oraz oświadczenie
o posiadanym majątku lub źródłach dochodu, mając na względzie zapewnienie jednolitego
i efektywnego działania wierzycieli oraz trybu postępowania wierzycieli należności
pieniężnych przy podejmowaniu czynności zmierzających do zastosowania środków
egzekucyjnych, zapewniając terminowość i prawidłowość przesyłania zobowiązanemu
upomnienia, a także kierowania do organu egzekucyjnego wniosków egzekucyjnych i tytułów
wykonawczych.
Wydane na podstawie obowiązującej delegacji, zawartej w art. 6 § 2 ustawy
o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, rozporządzenie Ministra Finansów z dnia
20 maja 2014 r. w sprawie trybu postępowania wierzycieli należności pieniężnych przy
podejmowaniu czynności zmierzających do zastosowania środków egzekucyjnych (Dz. U.
poz. 656) określa jedynie tryb postępowania wierzycieli przy podejmowaniu czynności
zmierzających do zastosowania środków egzekucyjnych.
W związku z powyższym zostały dodane regulacje w zakresie działań informacyjnych
podejmowanych przez wierzyciela wobec zobowiązanego, zmierzające do dobrowolnego
wykonania przez niego obowiązku oraz o oświadczeniu o posiadanym majątku lub źródłach
dochodu składanym przez zobowiązanego w przypadku odstąpienia wierzyciela od czynności
zmierzających do zastosowania środków egzekucyjnych przed wszczęciem postępowania
o odpowiedzialności osoby trzeciej.
W § 3 ust. 1 rozporządzenia zaproponowano otwarty katalog form kontaktów
wierzyciela ze zobowiązanymi jak: internetowy portal informacyjny, krótką wiadomość
tekstową (sms), e-mail, telefon, faks. W celu uniknięcia negatywnych skutków egzekucji
administracyjnej w sprawach, w których nie wykonano obowiązku, np. na skutek
przeoczenia, wprowadzono przepisy umożliwiające w ust. 2 zaproponowano regulację, na
podstawie której wierzyciel będzie mógł podjąć działania informacyjnej w przypadku, gdy
nie jest prowadzone wobec zobowiązanego postępowanie egzekucyjne lub zabezpieczające
wszczęte na jego wniosek. Z uwagi natomiast na konieczność sprawowania nadzoru nad
– 9 –

podejmowaniem działań informacyjnych, wierzyciele będą te działania ewidencjonowali
w aktach sprawy poprzez wskazanie daty i formy podjętego działania.
Z uwagi na delegację zawartą w zmienianym art. 6 § 2 pkt 3 ustawy, w projekcie
rozporządzenia określono elementy wezwania do złożenia przez zobowiązanego
oświadczenia o posiadanym majątku lub źródłach dochodu, w przypadku odstąpienia przez
wierzyciela od czynności zmierzających do zastosowania środków egzekucyjnych. Wezwanie
takie winno zawierać: podstawę prawną, nazwę wierzyciela i adres siedziby lub jego
jednostki organizacyjnej, datę wystawienia wezwania, nazwa lub nazwisko i imię
zobowiązanego, do którego jest kierowane wezwanie, adres jego siedziby lub miejsca
zamieszkania, albo inne dane identyfikacyjne, wezwanie do wskazania majątku lub źródeł
dochodu mogącego podlegać ujawnieniu w oświadczeniu oraz imię i nazwisko oraz
stanowisko służbowe osoby upoważnionej do działania w imieniu wierzyciela.
Określono także elementy oświadczenia o posiadanym majątku lub źródłach
dochodów. Oświadczenie takie winno zawierać: podstawę prawną, datę oświadczenia, nazwa
lub nazwisko i imię zobowiązanego, adres jego siedziby lub miejsca zamieszkania, albo inne
dane identyfikacyjne, informację o nieruchomościach (miejsce położenia, powierzchnię, stan
prawny, obciążenia, szacunkową wartość, numer księgi wieczystej lub numer zbioru
dokumentów, oznaczenia sądu właściwego do prowadzenia księgi wieczystej lub sądu,
w którym znajduje się zbiór dokumentów), informację o statku morskim lub statku
w budowie wpisanym do rejestru okrętowego (miejsca położenia statku, stan prawny,
obciążenia, szacunkową wartość, numeru rejestru okrętowego), dane dotyczące rzeczy
ruchomych (rodzaj rzeczy ruchomych, stan prawny, obciążenia, szacunkową wartość, dane
identyfikacyjne), dane dotyczące zbywalnych praw majątkowych, w tym wierzytelności
pieniężnych (rodzaj prawa majątkowego, stan prawny, obciążenia, szacunkowa wartość,
oznaczenie podmiotu obciążonego wobec zobowiązanego, oznaczenia właściwego rejestru,
w którym zostało ujawnione prawo) oraz podpis zobowiązanego.
W rozporządzeniu zrezygnowano z regulacji umożliwiającej wierzycielowi
aktualizację tytułów wykonawczych w przypadku wydania przed dniem 7 listopada 2014 r.
orzeczenia określającego lub ustalającego inną wysokość należności pieniężnej niż objęta
tytułem wykonawczym. Z uwagi na upływ czasu regulacja ta jest zbędna, bowiem § 19
rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 maja 2014 r. w sprawie trybu postępowania
wierzycieli należności pieniężnych przy podejmowaniu czynności zmierzających do
zastosowania środków egzekucyjnych zobowiązywał wierzyciela do niezwłocznego podjęcia
działań w ww. przypadku.
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 29 . [ 30 ] . 31 ... 37

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: