eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o administracji podatkowej

Rządowy projekt ustawy o administracji podatkowej

projekt dotyczy wprowadzenia regulacji prawnych w zakresie: określenia zadań oraz organizacji administracji podatkowej, wprowadzenia systemu obsługi i wsparcia podatnika, regulacji dotyczących pracowników administracji podatkowej, zasad naboru na niektóre stanowiska urzędnicze w administracji podatkowej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3320
  • Data wpłynięcia: 2015-04-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o administracji podatkowej
  • data uchwalenia: 2015-07-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1269

3320-cz-2

– 6 –

ZAŁĄCZNIK Nr 2
WZÓR

ZAWIADOMIENIE O ZMIANIE WŁAŚCIWOŚCI NACZELNIKA URZĘDU
SKARBOWEGO
Na podstawie § 4 ust. 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia ... w sprawie wyznaczenia naczelnika urzędu
skarbowego do obsługi niektórych kategorii podatników i płatników, określenia kategorii obsługiwanych
podatników i płatników oraz terytorialnego zasięgu działania i siedzib naczelników urzędów skarbowych
(Dz. U. poz. ...) zawiadamiam o zmianie właściwości naczelnika urzędu skarbowego.

I. MIEJSCE ZŁOŻENIA ZAWIADOMIENIA


..............................................................................................
(nazwa urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik dotychczas właściwy dla podatnika i płatnika)

II. DANE PODATNIKA I PŁATNIKA

1. ...........................................................................................
(numer identyfikacji podatkowej)

2. ...........................................................................................
(pełna nazwa)

3. ...........................................................................................
(regon)

4. ...........................................................................................
(adres siedziby)

5. ...........................................................................................
(miejsce/a* prowadzenia działalności)


III.
ZMIANA
WŁAŚCIWOŚCI
NACZELNIKA
URZĘDU
SKARBOWEGO
WYNIKA
Z WŁĄCZENIA/WYŁĄCZENIA* DO/Z* KATEGORII PODATNIKÓW I PŁATNIKÓW (należy zaznaczyć
odpowiedni punkt „x”)

□ 1. Podatkowa grupa kapitałowa, spółki tworzące podatkową grupę kapitałową
□ 2. Bank, z wyłączeniem banków spółdzielczych
□ 3. Bank spółdzielczy
□ 4. Zakład ubezpieczeń
□ 5. Jednostka działająca na podstawie przepisów o publicznym obrocie papierami wartościowymi
oraz przepisów o funduszach inwestycyjnych
□ 6. Jednostka działająca na podstawie przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy
emerytalnych
□ 7. Oddział lub przedstawicielstwo przedsiębiorstwa zagranicznego
□ 8. Inny podmiot niż wymieniony w pkt 1–7, który w ostatnim roku podatkowym osiągnął przychód netto,
w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług o równowartości co
najmniej 3 mln euro według kursu średniego ogłaszanego przez NBP na koniec roku podatkowego
□ 9. Inny podmiot niż wymieniony w pkt 1–8, który w ostatnim roku podatkowym osiągnął przychód netto,
w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług o równowartości co
najmniej 50 mln euro według kursu średniego ogłaszanego przez NBP na koniec roku podatkowego.


– 7 –

IV. OKREŚLENIE WŁAŚCIWOŚCI NACZELNIKA URZĘDU SKARBOWEGO

1. ...........................................................................................
(Naczelnik urzędu skarbowego (urząd skarbowy) dotychczas właściwy dla podatnika i płatnika)

2. ...........................................................................................
(Naczelnik urzędu skarbowego po zmianie właściwości)

V. DANE PERSONALNE I PODPIS OSOBY UPRAWNIONEJ DO ZŁOŻENIA ZAWIADOMIENIA

1. ...........................................................................................
(imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe)

2. ............................................................................................
(telefon służbowy osoby uprawnionej do złożenia zawiadomienia)



..............................................


......................................
(miejscowość, data sporządzenia zawiadomienia)
(czytelny podpis osoby uprawnionej do



złożenia zawiadomienia)
________________________
* Niepotrzebne skreślić.


POUCZENIE:


1. ZAWIADOMIENIE SKŁADA PODATNIK, KTÓRY SPEŁNIA KRYTERIA OKREŚLONE W § 3
ROZPORZĄDZENIA MINISTRA FINANSÓW W SPRAWIE WYZNACZENIA NACZELNIKA
URZĘDU SKARBOWEGO DO OBSŁUGI NIEKTÓRYCH KATEGORII PODATNIKÓW
I PŁATNIKÓW, OKREŚLENIA KATEGORII OBSŁUGIWANYCH PODATNIKÓW I PŁATNIKÓW

ORAZ TERYTORIALNEGO ZASIĘGU DZIAŁANIA I SIEDZIB NACZELNIKÓW URZĘDÓW
SKARBOWYCH.








– 8 –

UZASADNIENIE

W obecnie obowiązującym stanie prawnym wyznaczenie naczelnika urzędu skarbowego do
obsługi niektórych kategorii podatników oraz określenie kategorii obsługiwanych podatników
jest uregulowane w ustawie z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych
(Dz. U. z 2004 r. Nr 121, poz. 1267, z późn. zm.). Z dniem 1 stycznia 2016 r., na mocy art. 72
projektowanej ustawy dnia ... o administracji podatkowej (Dz. U. poz. ...), ustawa o urzędach
i izbach skarbowych traci moc, a zagadnienie dotyczące funkcjonowania wyspecjalizowanych
urzędów skarbowych zostanie uregulowane stosownym rozporządzeniem.
W związku z powyższym projektowane rozporządzenie jest wydawane na podstawie
delegacji określonej w art. 13 ust. 4 projektowanej ustawy o administracji. Zgodnie
z ww. przepisem minister właściwy do spraw finansów publicznych wyznacza, w drodze
rozporządzenia, naczelników urzędów skarbowych do obsługi niektórych kategorii
podatników i płatników, określając kategorię obsługiwanych podatników i płatników oraz
terytorialny zasięg działania i siedzib naczelników urzędów skarbowych, mając na względzie
gospodarcze lub społeczne potrzeby podatników i płatników obsługiwanych przez
administrację podatkową.
Zasadniczym celem projektowanych zmian w zakresie wyznaczenia naczelników urzędów
skarbowych do obsługi niektórych kategorii podatników i płatników jest zidentyfikowanie
podmiotów dokonujących skomplikowanych operacji gospodarczych oraz wprowadzenie
zmian legislacyjnych w wyniku których wyspecjalizowane urzędy skarbowe będą miały we
właściwości obsługę jedynie tych podmiotów.
Mając na uwadze cel projektowanych zmian, zasadnym jest przyjęcie nowych kryteriów przy
określaniu kategorii podatników i płatników objętych właściwością wyspecjalizowanych
urzędów skarbowych. Pod uwagę powinien być brany przede wszystkim potencjał
gospodarczy podatnika (przychód netto), a nie status podatnika (osoba prawna, osoba
fizyczna, jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej).
Punktem wyjścia do zaprojektowania zmian legislacyjnych było zdefiniowanie podatnika
strategicznego, dokonującego skomplikowanych operacji gospodarczych. W tym celu zostały
przeprowadzone badania empiryczne, których celem miało być określenie kryteriów, jakie
powinien spełniać podmiot, aby znaleźć się w kręgu podatników strategicznych z punktu
widzenia przeprowadzanych operacji gospodarczych.
– 9 –

Badania przeprowadzono w następującym zakresie:
1) określenia liczby podmiotów dotychczas obsługiwanych przez wyspecjalizowane
urzędy skarbowe, w tym w podziale na poszczególne kategorie,
2) liczby podatników obsługiwanych przez wyspecjalizowane urzędy skarbowe, którzy
spełniają kryterium z art. 5 ust. 9a pkt 7 lit. a ustawy o urzędach i izbach skarbowych
(5 mln euro),
3) liczby podatników obsługiwanych przez wszystkie urzędy, które spełniają kryterium
kwotowe o którym mowa w art. 5 ust. 9a pkt 7 lit. a ustawy o urzędach i izbach
skarbowych (5 mln euro),
4) liczby podatników podatku dochodowego od osób prawnych,
5) liczby podatników w przypadku obniżenia kryterium z art. 5 ust. 9a pkt 7 lit. a ustawy
o urzędach i izbach skarbowych do kwoty 4 mln euro i 3 mln euro oraz podwyższenia
do kwoty 6 mln euro, 10 mln euro, 50 mln euro i 100 mln euro.
Do przeprowadzonych badań kwota euro została ustalona według kursu średniego
ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na koniec roku, tj. 31 grudnia 2013 r.
Ponadto przeanalizowano informacje przesłane przez wyspecjalizowane urzędy skarbowe
w zakresie:
1) liczby podatkowych grup kapitałowych oraz liczby spółek tworzących grupę,
2) liczby banków o zasięgu centralnym i zasięgu lokalnym (spółdzielcze),
3) pozostałych instytucji finansowych.
Wyniki badań zostały poddane analizie i stanowią podstawę sporządzenia projektu
rozporządzenia.
Mając na uwadze liczbę podatników dotychczas obsługiwanych przez wyspecjalizowane
urzędy skarbowe, w tym liczbę podatników składających zeznania podatkowe CIT-8 (za
2013 r.) oraz wyniki przeprowadzonych badań, zasadne jest wyodrębnienie, w ramach
obecnie funkcjonującej siatki wyspecjalizowanych urzędów skarbowych, jednego
wyspecjalizowanego urzędu skarbowego o zasięgu krajowym (Krajowy Wyspecjalizowany
Urząd Skarbowy) z siedzibą w Warszawie – Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy oraz
pozostawienie 19 pozostałych wyspecjalizowanych urzędów skarbowych o zasięgu
wojewódzkim (po dwa w województwie mazowieckim, śląskim i wielkopolskim oraz po
jednym w pozostałych województwach).
– 10 –

Jak wskazują wyniki badań, dzięki utworzeniu Krajowego Wyspecjalizowanego Urzędu
Skarbowego możliwe będzie dostosowanie jakości i form obsługi najbardziej dogodnych dla
podmiotów działających w poszczególnych branżach skupionych w jego właściwości.
Ponadto, skoncentrowanie w jednym urzędzie wiedzy fachowej pozwoli w bardziej
adekwatny sposób reagować na problemy pojawiające się w zakresie obsługi tychże
podmiotów.
Kryterium przedmiotowym kwalifikującym danego podatnika do objęcia właściwością przez
Krajowy Wyspecjalizowany Urząd Skarbowy jest osiągnięcie przychodu netto, w rozumieniu
przepisów o rachunkowości, ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług o równowartości co
najmniej 50 mln euro. Natomiast w przypadku pozostałych 19 wyspecjalizowanych urzędów
skarbowych zasadne jest obniżenie warunku kwotowego, tj. przychodu netto, w rozumieniu
przepisów o rachunkowości, ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług o równowartości co
najmniej 5 mln euro, o którym mowa w art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. a obecnie obowiązującej
ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych (Dz. U. z 2004 r. Nr 121,
poz. 1267, z późn. zm.), do kwoty 3 mln euro. Utrzymanie obecnie obowiązującego warunku
kwotowego, jako kryterium, którego spełnienie kwalifikuje do objęcia właściwością przez
wyspecjalizowany urząd skarbowy, wpłynie na znaczne zmniejszenie liczby podatników
obsługiwanych przez poszczególne wyspecjalizowane urzędy skarbowe, co może z kolei
wpłynąć na zmniejszenie zatrudnienia w tych urzędach, a nawet może postawić pod znakiem
zapytania istnienie niektórych urzędów. Wprowadzenie warunku kwotowego na poziomie
3 mln euro pozwoli z jednej strony na utrzymanie już wykwalifikowanej kadry pracowniczej
w wyspecjalizowanych urzędach skarbowych na dotychczasowym poziomie. Z drugiej strony
podatnicy tych urzędów będą mieli zagwarantowaną fachową, kompleksową obsługę
i wsparcie przy wypełnianiu swoich obowiązków podatkowych. Dalsze obniżanie limitu
kwotowego mija się natomiast z celem, ponieważ wyspecjalizowane urzędy skarbowe nadal
nie skupiałyby się na strategicznych podatnikach budujących potencjał gospodarczy państwa.
Analiza wyników badań wskazuje, że liczną grupę podmiotów spełniających ww. kryterium
przychodowe stanowią podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych prowadzący
zarówno samodzielnie działalność gospodarczą, jak i w formie spółek innych niż kapitałowe.
Zatem celowe jest objęcie tych podatników właściwością działania przez wyspecjalizowane
urzędy skarbowe.
Wprowadzenie warunku kwotowego, którego spełnienie powoduje zmianę właściwości
naczelnika urzędu skarbowego na właściwego wyłącznie w zakresie określonych kategorii
strony : 1 ... 11 . [ 12 ] . 13 ... 20 ... 30 ... 37

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: