eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Przejrzysty regulamin sklepu internetowego to podstawa

Przejrzysty regulamin sklepu internetowego to podstawa

2015-10-20 12:11

Przejrzysty regulamin sklepu internetowego to podstawa

Przejrzysty regulamin sklepu internetowego to podstawa © BillionPhotos.com - Fotolia.com

Wedle przeprowadzanych w ostatnich latach badań rynku, już około 15 mln Polaków przynajmniej raz w życiu zrobiło zakupy przez Internet. Dawne obawy wirtualnych klientów zastępowane są przekonaniem o wygodzie, szybkim czasie i atrakcyjnych warunkach cenowych e-sprawunków. Sytuację nabywców poprawiła również obowiązująca od niemal roku nowa ustawa o prawach konsumenta, która zakłada m.in. konieczność posiadania przejrzystego regulaminu e-sklepu.

Przeczytaj także: Sklep internetowy: obowiązki e-przedsiębiorcy

W związku z komputeryzacją i wirtualizacją życia codziennego, coraz większą popularnością cieszą się sklepy internetowe. Proponują nieograniczone możliwości zakupów, oferując różnorodne produkty i usługi. Jako że zawarcie takiej umowy kupna-sprzedaży odbywa się bez fizycznej obecności stron, ale za to przy pomocy różnorodnych instrumentów (tzw. aplikacji), które umożliwiają dokonanie wyboru produktu, jego kupna i ostatecznego sfinalizowania umowy, konieczne stało się zastosowanie szczególnych wymagań w tym zakresie.
- Aktualnie obowiązująca ustawa wprowadziła do przepisów dotychczas obowiązującego prawa liczne udogodnienia dla klientów i jednocześnie nałożyła na podmioty prowadzące sklepy internetowe wiele zadań – w tym obowiązek dostosowania regulaminu do nowego stanu prawnego – mówi Adam Puchacz, adwokat w kancelarii JKP Adwokaci we Wrocławiu.

Regulamin zgodny z zasadami


Regulamin sklepu internetowego powinien być zgodny z aktualnym stanem prawnym. Jednak mimo upływu dość długiego czasu od wejścia w życie ustawy o prawach konsumenta, wciąż często mają miejsce przypadki niedostosowania regulaminu do aktualnie obowiązujących przepisów.

Po pierwsze, dzięki ustawie większe są obowiązki informacyjne sprzedawców wobec konsumentów. Klienci powinni uzyskać wszelkie informacje dotyczące przedmiotu umowy najpóźniej do chwili wyrażenia woli związania się umową. Informacje w języku polskim powinny być przekazane w sposób jasny, zrozumiały i niewprowadzający w błąd. Istotnym punktem regulaminów powinny być również dokładnie określone prawa konsumenta, w tym prawo odstąpienia od umowy wraz z procedurą takiego postępowania. Co ważne, wszelkie informacje dotyczące transakcji, w tym regulamin sklepu, muszą zostać przedstawione konsumentowi na trwałym nośniku, takim jak wydruk, nagrana płyta CD lub pendrive. Nie może to nastąpić później niż w chwili dostarczenia produktu lub przed rozpoczęciem świadczenia usługi.

fot. BillionPhotos.com - Fotolia.com

Przejrzysty regulamin sklepu internetowego to podstawa

Regulamin sklepu internetowego powinien być zgodny z aktualnym stanem prawnym.


Zwiększone obowiązki informacyjne przejawiają się również w dokładnym opisaniu przedmiotu umowy.
- Sprzedawca musi podać główne cechy świadczenia (z uwzględnieniem przedmiotu świadczenia oraz sposobu porozumiewania się z konsumentem), swoje dane (np. adres, numer telefonu), łączną cenę za świadczenie (lub sposób, w jaki cena zostanie ustalona) oraz informacje dotyczące sposobu zapłaty, terminu realizacji i czasu trwania umowy – mówi Adam Puchacz z kancelarii JKP Adwokaci we Wrocławiu. - Oczywiście liczba kryteriów, które należy podać zależna jest od przedmiotu umowy – dodaje ekspert.

Najważniejsze zmiany na korzyść klienta


Ustawa o prawach konsumenta wprowadziła szereg zmian, które sprzedawca powinien uwzględnić we własnym regulaminie. Poniżej wymieniamy najważniejsze z nich.

Odstąpienie od umowy

Wydłużony został termin na odstąpienie konsumenta od umowy bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów takiego odstąpienia. Wyjątkiem są wydatki takie, jak wybrany przez klienta koszt sposobu dostarczenia rzeczy czy zapłata za świadczenia spełnione do chwili odstąpienia od umowy. Obecnie termin na odstąpienie od umowy wynosi 14 dni.

Odesłanie towaru

Koszt odesłania towaru, np. w razie odstąpienia od umowy, ponosi kupujący. Oczywiście możliwe jest odrębne uregulowanie powyżej kwestii między stronami w drodze umowy.

Reklamacje

Istotną zmianą jest przemodelowanie procedury reklamacyjnej. Zmiana wiąże się z wadliwością towaru. Szczególnie ważnym jest wydłużenie z 6 do 12 miesięcy okresu domniemania, że wada towaru występowała już podczas jego wydania.

Stosowanie poprzedniego regulaminu

W uaktualnionym regulaminie powinien znaleźć się zapis, iż do umów zawartych przed dniem wejścia w życie ustawy o prawach konsumenta stosuje się przepisy, które obowiązywały w momencie zawarcia umowy.

Kara grzywny

Ustawodawca umożliwia karanie przedsiębiorców, którzy nie spełniają wymagań dotyczących udzielenia informacji lub wydania dokumentów poprzez możliwość nałożenia na nich grzywny w wysokości do 5.000 zł.

 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (2)

  • Regulamin sklepu internetowego

    jeremiasz_kawa / 2015-10-21 11:57:11

    Regulamin e-sklepu jest bardzo ważny. Ja już tyle razy zostałem oszukany, że teraz zawsze go czytam jeszcze przed dokonaniem zakupu. Niestety, człowiek uczy się na swoich błędach... teraz przynajmniej już wiem na co zwracać uwagę. Lubię też jeśli sklep ma jakiś liczący się certyfikat, bo wtedy to podnosi moją wiarygodność. Z tego co kojarzę, dość dobry jest certyfikat prokonsumencki, bo tam jest ponad 100 kryteriów dla sklepu. Dopiero jak zostaną spełnione, certyfikat zostaje przyznany. Z pewnością jest jeszcze wiele innych, jednak wśród tych dla e-sklepów chyba ten się najbardziej liczy. Ja swojego sklepu internetowego nie mam - ale bardzo często kupuję z innych. W sumie nie można mnie nazwać też wiernym klientem, bo ciągle testuje nowe, hehe :D odpowiedz ] [ cytuj ]

  • Klauzule niedozwolone - regulamin sklepu

    Kasia_Mala / 2016-01-28 13:37:25

    No jasne, że regulamin sklepu internetowego jest bardzo ważny, ponieważ to tam trafiają niezadowoleni konsumenci. Jeśli znajdą się w nim klauzule niedozwolone, można dostać sporą karę od UOKiKu, dlatego tak ważne jest dbanie również o tę część sklepu internetowego. Niedawno znów trzeba było go aktualizować - dodać jakiś zapis o ODR czyli internetowej platformie do rozwiązywania sporów. W kwietniu 2016 podobno znowu nadchodzą zmiany. Patrząc jednak na roczny raport klauzulowy mam jednak optymistyczne myśli, że ten rok skutecznie będzie zwalczał oszustów i nieuczciwe traktowanie klienta -> http://klauzuleniedozwolone.pl/roczny-raport-klauzulowy-podsumowanie-roku-2015/ odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: