Ordynacja podatkowa
ujednolicony tekst ustawy z dnia 1997-08-29
aktualizacja: 2016-11-17
Rozdział 4
Załatwianie spraw
Art. 139.
§ 1. |
Załatwienie sprawy wymagającej przeprowadzenia postępowania dowodowego powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia wszczęcia postępowania, chyba że przepisy niniejszej ustawy stanowią inaczej. |
§ 2. |
Niezwłocznie powinny być załatwiane sprawy, które mogą być rozpatrzone na podstawie dowodów przedstawianych przez stronę łącznie z żądaniem wszczęcia postępowania lub na podstawie faktów powszechnie znanych i dowodów znanych z urzędu organowi prowadzącemu postępowanie. |
§ 3. |
Załatwienie sprawy w postępowaniu odwoławczym powinno nastąpić nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia otrzymania odwołania przez organ odwoławczy, a sprawy, w której przeprowadzono rozprawę lub strona złożyła wniosek o przeprowadzenie rozprawy - nie później niż w ciągu 3 miesięcy. |
§ 4. |
Do terminów określonych w § 1-3 nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa podatkowego dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu. |
Art. 140.
§ 1. |
O każdym przypadku niezałatwienia sprawy we właściwym terminie organ podatkowy obowiązany jest zawiadomić stronę, podając przyczyny niedotrzymania terminu i wskazując nowy termin załatwienia sprawy. |
§ 2. |
Ten sam obowiązek ciąży na organie podatkowym również w przypadku, gdy niedotrzymanie terminu nastąpiło z przyczyn niezależnych od organu. |
Art. 141.
§ 1. |
Na niezałatwienie sprawy we właściwym terminie lub terminie ustalonym na podstawie art. 140 stronie służy ponaglenie do:
1) | organu podatkowego wyższego stopnia;
| 2) | ministra właściwego do spraw finansów publicznych, jeżeli sprawa nie została załatwiona przez dyrektora izby skarbowej lub dyrektora izby celnej. |
|
§ 2. |
Organ podatkowy wymieniony w § 1, uznając ponaglenie za uzasadnione, wyznacza dodatkowy termin załatwienia sprawy oraz zarządza wyjaśnienie przyczyn i ustalenie osób winnych niezałatwienia sprawy w terminie, a w razie potrzeby podejmuje środki zapobiegające naruszaniu terminów załatwiania spraw w przyszłości. Organ stwierdza jednocześnie, czy niezałatwienie sprawy w terminie miało miejsce z rażącym naruszeniem prawa. |
Art. 142.
Pracownik organu podatkowego, który z nieuzasadnionych przyczyn nie załatwił sprawy w terminie lub nie dopełnił obowiązku wynikającego z art. 140 albo nie załatwił sprawy w dodatkowym terminie ustalonym zgodnie z art. 141 § 2, podlega odpowiedzialności porządkowej lub dyscyplinarnej albo innej odpowiedzialności przewidzianej przepisami prawa.
Art. 143.
§ 1. |
Organ podatkowy może upoważnić funkcjonariusza celnego lub pracownika kierowanej jednostki organizacyjnej do załatwiania spraw w jego imieniu i w ustalonym zakresie, a w szczególności do wydawania decyzji, postanowień i zaświadczeń. |
§ 1a. |
Upoważnienie może obejmować podpisywanie pism w formie dokumentu elektronicznego podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu. |
§ 2. |
Upoważnienie, o którym mowa w § 1 i 1a, może być udzielone również:
1) | pracownikom obsługującym naczelnika urzędu skarbowego - przez naczelnika urzędu skarbowego;
| 2) | pracownikom obsługującym dyrektora izby skarbowej - przez dyrektora izby skarbowej;
| 3) | funkcjonariuszom celnym lub pracownikom urzędu celnego - przez naczelnika urzędu celnego;
| 4) | funkcjonariuszom celnym lub pracownikom izby celnej - przez dyrektora izby celnej;
| 5) | pracownikom Biura Krajowej Informacji Podatkowej - przez dyrektora Biura Krajowej Informacji Podatkowej;
| 6) | funkcjonariuszom celnym lub pracownikom urzędu celnego lub izby celnej przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych. |
|
§ 3. |
Upoważnienie udzielane jest w formie pisemnej. |
Dodany pkt 5 w § 2 w art. 143 wejdzie w życie z dn. 1.01.2017 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 1269 i 2184 oraz z 2016 r. poz. 905).