ujednolicony tekst ustawy z dnia 2001-09-18
aktualizacja: 2016-11-10
§ 1. | Pomiar statku polega na ustaleniu jego pojemności brutto i netto oraz wymiarów głównych (rejestrowych). |
§ 2. | Pomiaru statku dokonuje organ pomiarowy, wydając na jego podstawie świadectwo pomiarowe. |
§ 1. | Do pomiaru statków stosuje się postanowienia Międzynarodowej konwencji o pomierzaniu pojemności statków, sporządzonej w Londynie dnia 23 czerwca 1969 r. (Dz. U. z 1983 r. Nr 56, poz. 247), zwanej dalej „Konwencją o pomierzaniu”, wraz ze zmianami obowiązującymi od daty ich wejścia w życie w stosunku do Rzeczypospolitej Polskiej, podanymi do publicznej wiadomości we właściwy sposób, oraz przepisy niniejszego działu. |
§ 2. | Międzynarodowym świadectwem pomiarowym, w rozumieniu przepisów Kodeksu morskiego, jest świadectwo pomiarowe wydane na podstawie Konwencji o pomierzaniu bądź innej umowy międzynarodowej w tym zakresie, której stroną jest Rzeczpospolita Polska. |
§ 1. | Obowiązkowemu pomiarowi podlega statek o polskiej przynależności. |
§ 2. | Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej może zwolnić, w drodze rozporządzenia, niektóre rodzaje statków o polskiej przynależności z obowiązkowego pomiaru. Nie dotyczy to statków uprawiających żeglugę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. |
§ 3. | Statek o obcej przynależności zawijający do portu polskiego, nieposiadający świadectwa pomiarowego, o którym mowa w art. 41 § 2, może być, na mocy decyzji dyrektora właściwego urzędu morskiego, poddany pomiarowi. |
§ 1. | Każdy statek może być poddany pomiarowi na wniosek właściciela, armatora lub kapitana. |
§ 2. | Wpis do rejestru okrętowego danych o pojemności i wymiarach rejestrowych statku następuje wyłącznie na podstawie świadectwa pomiarowego wydanego przez polski organ pomiarowy bądź świadectwa pomiarowego, o którym mowa w art. 41 § 2. |
§ 1. | Świadectwo pomiarowe wydawane jest bez określenia terminu jego ważności, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej. | ||||||
§ 2. | Świadectwo pomiarowe traci ważność, jeżeli statek, któremu zostało wydane:
|
§ 1. | Kontrola statku zawijającego do portu polskiego pod banderą państwa będącego stroną Konwencji o pomierzaniu lub innej umowy międzynarodowej o wzajemnym uznawaniu dokumentów pomiarowych, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, ogranicza się do sprawdzenia:
|
||||
§ 2. | Kontrola, o której mowa w § 1, nie może powodować przetrzymania statku. |
§ 1. | Za pomiar statku pobiera się opłaty pomiarowe. |
§ 2. | Nie pobiera się opłat pomiarowych za pomiar kontrolny, jeżeli wynik pomiaru okaże się zgodny z danymi zawartymi w świadectwie pomiarowym. |
§ 1. | Organami pomiarowymi są dyrektorzy urzędów morskich. |
§ 2. | Zadania organu pomiarowego mogą zostać powierzone zgodnie z przepisami o bezpieczeństwie morskim. |
1) | zakres działania organu pomiarowego, |
2) | sposób pomierzania, w tym także statków, do których nie stosuje się postanowień Konwencji o pomierzaniu, |
3) | tryb postępowania pomiarowego i kontrolnego, |
4) | wzory świadectw pomiarowych oraz wysokość opłat pomiarowych, uwzględniając zasady praktyki międzynarodowej w tym zakresie. |
Spis treści |
Grzegorz Faluszczak GFX-Consulting