  • 1. Data: 2009-05-15 11:55:42
    Temat: zaległy urlop
    Od: gazebo <g...@c...net>

    Czy pracodawca może po zakończeniu pierwszego kwartału wysłać pracownika
    bez jego zgody na zaległy urlop? Urlop został niewykorzystany z przyczyn
    niezależnych - choroba. Wszędzie gdzie dotarłem znalazłem, że taka
    sytuacja zachodzi tylko do 31 marca. Ale spotkałem też opinie, że jak
    najszybciej. Ale to wg mnie trochę nadinterpretacja bo w KP nic o tym
    nie znalazłem. Urlop przedawnia się po 3 latach licząc od konca marca..

    --
    Take Up Thy Stethoscope And Walk

  • 2. Data: 2009-05-15 15:29:40
    Temat: Re: zaległy urlop
    Od: Adam Kłobukowski <a...@k...pl>

    gazebo wrote:
> [...]
    > najszybciej. Ale to wg mnie trochę nadinterpretacja bo w KP nic o tym
    > nie znalazłem. Urlop przedawnia się po 3 latach licząc od konca marca..

    Pracodawca nie może wysłać pracownika na urlop wypoczynkowy, bez jego
    zgody, bo o ten urlop wnioskuje pracownik.

    Adam Kłobukowski

  • 3. Data: 2009-05-15 15:32:48
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:guk1p4$6j5$1@achot.icm.edu.pl Adam Kłobukowski
    <a...@k...pl> pisze:

    > Pracodawca nie może wysłać pracownika na urlop wypoczynkowy, bez jego
    > zgody, bo o ten urlop wnioskuje pracownik.
    W kilku sytuacjach może, a nawet musi.
    Wg mnie opisany do nich należy.

    --
    Jotte

  • 4. Data: 2009-05-15 20:53:01
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Jotte wrote:
    > W wiadomości news:guk1p4$6j5$1@achot.icm.edu.pl Adam Kłobukowski

    > W kilku sytuacjach może, a nawet musi.
    > Wg mnie opisany do nich należy.

    Nic nie może.
    Ktos tak wymyslil, ze pracodawca moze dostac po dupie, jak pracownik nie
    wykorzysta urlopu, ale w drugą strone nikt pracownika do wykorzystania
    urlopu zmusic nie moze.

    Dlatego wmawia sie pracownikom wszystko byleby tylko łskawie na urlop
    poszli.

  • 5. Data: 2009-05-18 11:56:15
    Od: gazebo <g...@c...net>

    Jotte pisze:
    > W kilku sytuacjach może, a nawet musi.

    Zgadza się.

    > Wg mnie opisany do nich należy.

    Tylko, że tutaj brak jest zapisu w KP więc jest domniemywanie żeby
    kłopotu pozbyć się jak najszybciej. A jesli pracodawca chce mimo
    wszystko się zabezpieczyć nie widzę problemu aby pracownik mu odmówił
    takie nieuzasadnionego urlopu. Wilk syty i owca cała. Przynajmniej
    teoretycznie. :)

    --
    Take Up Thy Stethoscope And Walk

  • 6. Data: 2009-05-18 12:03:29
    Od: gazebo <g...@c...net>

    witek pisze:

> [...]
    > urlopu zmusic nie moze.
    >
    > Dlatego wmawia sie pracownikom wszystko byleby tylko łskawie na urlop

    Niektórzy moi koledzy mają "łaskawie" wolny jeden dzień w tygodniu w
    ramach urlopu.

    --
    Take Up Thy Stethoscope And Walk

  • 7. Data: 2009-05-19 09:38:18
    Od: "Emka" <e...@o...eu>

    > Nic nie może.
    > Ktos tak wymyslil, ze pracodawca moze dostac po dupie, jak pracownik nie
    > wykorzysta urlopu,

    Nie "ktoś", tylko nasz kochany ustawodawca.
    I nie "może dostać po dupie", tylko dostaje.
    Dodatowym absurdem jest to, że po dupie dostaje pracodawca za winę (odmowa
    pójścia na urlop) pracownika.

    E.

  • 8. Data: 2009-05-19 09:39:42
    Od: "Emka" <e...@o...eu>

    Użytkownik "gazebo" <g...@c...net> napisał w wiadomości

> [...]
    > zabezpieczyć nie widzę problemu aby pracownik mu odmówił takie
    > nieuzasadnionego urlopu. Wilk syty i owca cała. Przynajmniej teoretycznie.

    Dokładnie - teoretycznie :(
    PIP'y nic nie obchodzi, że pracownik odmawia wzięcia urlopu.

    E.

  • 9. Data: 2009-05-19 09:49:40
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Tue, 19 May 2009 11:38:18 +0200, Emka napisał(a):

    > Dodatowym absurdem jest to, że po dupie dostaje pracodawca za winę
    > (odmowa pójścia na urlop) pracownika.

    Jak nie korzysta z przysługujących mu możliwości, to dostaje:

    wyrok SN z 24 stycznia 2006 r., I PK 124/05 ( http://prawo.money.pl/
    orzecznictwo/sad-najwyzszy/wyrok%3Bsn%3Bizba%3Bpracy
    %3Bubezpieczen%
    3Bspolecznych%3Bi%3Bspraw%
    3Bpublicznych,ia,i,pk,124,05,7514,orzeczenie.html )

    "Niezależnie od powyższego zastrzeżenia Sąd Najwyższy nie podziela
    zasadniczego poglądu wnoszącego kasację dotyczącego art. 168 k.p., jakoby
    przepis ten zawierał zobowiązanie pracodawcy do uzyskania zgody
    pracownika na udzielenie mu zaległego urlopu w okresie wypowiedzenia.
    (...) Ustawodawca zapewnia w ten sposób normatywnie określoną gwarancję
    urlopu wypoczynkowego, który - żeby spełniał swą właściwość - musi być
    udzielany w czasie sprzężonym relewantnie z procesem pracy - najlepiej w
    tym roku kalendarzowym, w którym pracownik uzyskał do niego prawo (art.
    161 k.p.), a jeżeli było to niemożliwe, to najpóźniej do końca pierwszego
    kwartału następnego roku kalendarzowego (art. 168 k.p.). Z tego co wyżej
    powiedziano o przedmiocie, celu i zakresie art. 168 k.p. nie da się
    wywieść warunku, na który się powołuje skarżący, że zastosowanie art. 168
    k.p., zależne jest od zgody
    pracownika. Warunek taki nie został wyrażony w powołanym przepisie
    (według jego brzmienia obowiązującego w latach 2001 i 2002). Brak jest
    też wystarczających racji, zwłaszcza na gruncie tego przepisu, ażeby
    wymaganą zgodę pracownika wyinterpretować ponad bezpośrednią treść
    uregulowania normatywnego. Wystarczy w tym kontekście przypomnieć, że
    prawo do urlopu wypoczynkowego określone jest przepisami o charakterze
    bezwzględnie obowiązującym i to w odniesieniu do obu stron stosunku
    pracy. Pracodawca jest zobowiązany do udzielenia pracownikowi urlopu
    wypoczynkowego w określonym rozmiarze i terminie określonym według
    ustalonych zasad, a z drugiej strony pracownik nie może zrzec się prawa
    do urlopu (por. art. 152 § 2 k.p.) i nie może odmówić wykorzystania
    urlopu udzielonego zgodnie z przepisami prawa pracy."

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 10. Data: 2009-05-20 08:16:00
    Od: "Emka" <e...@o...eu>

> [...]
    > do urlopu (por. art. 152 § 2 k.p.) i nie może odmówić wykorzystania
    > urlopu udzielonego zgodnie z przepisami prawa pracy."

    No i dalej nic konkretnego z tego nie wynika :)

    E.