  • 1. Data: 2006-12-17 21:57:05
    Temat: zalałem sąsiada
    Od: "abcd" <n...@n...pl>

    Wynająłem mieszkanie, ale zanim się rozgościłem miałem awarię. W czasie
    mojej nieobecności była awaria w łazience i zalało sąsiada. Ja nie mam
    polisy i z tego co wiem to właściciel też nie ma. Sąsiad zgłosił do PZU a ci
    pooglądali i mają coś zapłacić i zechcą to sciągnąć ze sprawcy. Kto w takim
    przypadku będzie musiał płacić ja czy właściel? Proponowałem sąsiadowi, że
    pomaluję ale ten chce firmę bo mi nie ufa? Proszę o pomoc co z tym zrobić.
    strapiony

  • 2. Data: 2006-12-17 23:18:51
    Temat: Re: zalałem sąsiada
    Od: "Robert(felo)" <r...@g...com>

    abcd napisał(a):
> [...]
    > pomaluję ale ten chce firmę bo mi nie ufa? Proszę o pomoc co z tym zrobić.

    no wlasnie, tez jestem ciekawy czy w umowie najmu byla wzmianka o
    odpowiedzialnosci za szkody itp...
    jesli dobrze mi sie wydaje jesli nie ma, to za wszeslkie losowe szkody
    powinien odpowiadac wlasciciel...

  • 3. Data: 2006-12-17 23:43:51
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "abcd" <n...@n...pl> napisał w wiadomości

    Za szkodę wyrządzoną wyrzuceniem, wylaniem lub spadnięciem jakiegokolwiek
    przedmiotu z pomieszczenia jest odpowiedzialny ten, kto pomieszczenie zajmuje,
    chyba że szkoda nastąpiła wskutek siły wyższej albo wyłącznie z winy
    poszkodowanego lub osoby trzeciej, za którą zajmujący pomieszczenie nie ponosi
    odpowiedzialności i której działaniu nie mógł zapobiec. (art. 433 kc). Kto
    pomieszczenie zajmował?

  • 4. Data: 2006-12-18 05:05:32
    Od: "abcd" <n...@n...pl>

> [...]
    > winy poszkodowanego lub osoby trzeciej, za którą zajmujący pomieszczenie
    > nie ponosi odpowiedzialności i której działaniu nie mógł zapobiec. (art.

    Ja zajmowałem mieszkanie i teoretycznie mogłem zapobiec temu poprzez
    zakręcenie głównego zaworu przed wyjazdem na kilka dni.
    Co do umowy to nie ma nic o odpowiedzialnoci.

  • 5. Data: 2006-12-18 05:37:27
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 18.12.2006 abcd <n...@n...pl> napisał/a:

    > Ja zajmowałem mieszkanie i teoretycznie mogłem zapobiec temu poprzez
    > zakręcenie głównego zaworu przed wyjazdem na kilka dni.
    > Co do umowy to nie ma nic o odpowiedzialnoci.

    Wydaje mi się, że to nie będzie 433 a raczej po prostu 415 kc i teraz
    odpowiadać powinieneś tylko w takim zakresie w jakim do tej szkody się
    przyczyniłeś. Jeśli zapomniałeś coś zakręcić, albo np. majstrowałeś przy
    tym co narozrabiałoj to Twoja wina jest oczywista. Ale jeśli przyczyna
    usterki leżała np. w wadzie instalacji to odpowiedzialność MZ ponosi jej
    właściciel czy ten kto tym administruje (w zależności od formy własności i
    istnienia stosownych umów).

    --
    Marcin

  • 6. Data: 2006-12-18 16:31:31
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Robert Tomasik napisał(a):
> [...]
    > zajmujący pomieszczenie nie ponosi odpowiedzialności i której działaniu
    > nie mógł zapobiec. (art. 433 kc). Kto pomieszczenie zajmował?

    Tyle że zgodnie z orzecznictwem SN ten przepis nie obejmuje przypadku
    przelania się wody do pomieszczenia poniżej (zostawmy dyskusję czy
    słusznie).

    KG

  • 7. Data: 2006-12-18 20:12:04
    Od: "abcd" <n...@n...pl>

    > Tyle że zgodnie z orzecznictwem SN ten przepis nie obejmuje przypadku
    > przelania się wody do pomieszczenia poniżej (zostawmy dyskusję czy
    > słusznie).
    gdybyś miał jakieś namiary na orzecznictwo i nie jest to zbyt duży problem
    to bardzo proszą chetnie poczytam

  • 8. Data: 2006-12-18 21:18:15
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "kam" <x#k...@w...pl#x> napisał w wiadomości

    > Tyle że zgodnie z orzecznictwem SN ten przepis nie obejmuje przypadku
    > przelania się wody do pomieszczenia poniżej (zostawmy dyskusję czy słusznie).

    Skoro tak, to pozostaje 415 kc, który już tak jednoznacznie niekorzystny nie
    jest.

  • 9. Data: 2006-12-18 22:46:17
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 18.12.2006 kam <x#k...@w...pl#x> napisał/a:
    > Tyle że zgodnie z orzecznictwem SN ten przepis nie obejmuje przypadku
    > przelania się wody do pomieszczenia poniżej (zostawmy dyskusję czy
    > słusznie).

    Proszę, nie zostawiajmy. Jestem ciekaw dlaczego sugerujesz, że powinien
    obejmować.

    --
    Marcin

  • 10. Data: 2006-12-19 16:25:06
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    abcd napisał(a):
    > gdybyś miał jakieś namiary na orzecznictwo i nie jest to zbyt duży problem
    > to bardzo proszą chetnie poczytam

    tak ostatnio - I CKN 1156/99
    do odszukania na stronie SN a jeśli nie, to w bibliotece OSP 2005/10
    poz. 116

    KG