  • 31. Data: 2022-02-08 23:20:01
    Temat: Re: winda
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 8 Feb 2022 20:19:09 +0100, Uzytkownik wrote:

    > Stara czy nowa nie ma znaczenia. Każda winda musi być konserwowana i
    > wymaga przeglądów konserwatora nie tylko raz w miesiącu, bo niektóre
    > elementy windy muszą być kontrolowane nie rzadziej jak co 15 dni.

    Wow.
    Az takie usterkowe?

    Raczej nie widuje konserwatorow tak czesto ... a moze to sie
    kontroluje w maszynowni gdzies na gorze ?

    J.

  • 32. Data: 2022-02-08 23:33:49
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > rozpedzenie powiedzmy 1500kg do 1m/s to 750J.
    > Podniesienie 150kg na 30m to 45kJ.
    > O ile te 150kg to dobra wartosc przy przeciwadze.

    Pomijasz tu sprawność, a to akurat istotne. Żeby winda ruszyła musisz:
    1) Odhamować
    2) Pokonać siły tarcia, które są większe w spoczynku
    A jeszcze nie przejechałeś ani metra.

    > liczac srednio polowe z tego, 100 osob w budynku, i 4 przejazdy
    > dziennie, wychodzi mi jakies 3kWh dziennie.
    > Pradu za 2 zl po starych cenach, ciekawe jakie nowe ...

    Tylko Ty liczysz to przy 100% sprawności. Wiesz jaka jest sprawność
    przekładni zębatej? Silnik kreci się z półtorej tysiąca obrotów na
    minutę, a bęben linowy pewnie kilkadziesiąt.

    --
    Robert Tomasik

  • 33. Data: 2022-02-08 23:48:18
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Tue, 8 Feb 2022 02:36:45 +0100, "J.F"
    <j...@p...onet.pl> wrote:

    >To masz klopot, bo jest pol pietra bez windy.

    W nowszych budynkach parter jest na parterze a nie na półpiętrze.

    WAM
    --
    www.nawakacje.pl ?
    pokoje w górach www.wpolskichgorach.pl

  • 34. Data: 2022-02-09 00:06:22
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 8 Feb 2022 23:33:49 +0100, Robert Tomasik wrote:

    > Pomijasz tu sprawność, a to akurat istotne. Żeby winda ruszyła musisz:
    > 1) Odhamować
    > 2) Pokonać siły tarcia, które są większe w spoczynku
    > A jeszcze nie przejechałeś ani metra.

    trwa to krotka chwile, i raczej nie wnosi wiekszych strat.
    Bardziej bym patrzyl na rozruch/rozpedzanie silnika.

    > Tylko Ty liczysz to przy 100% sprawności.

    Tez prawda.

    > Wiesz jaka jest sprawność
    > przekładni zębatej?

    w samochodzie dosc wysoka. Nie trzeba chlodzic.
    W windzie moze troche mniejsza.
    Slimakowych tam chyba nie dają ?

    > Silnik kreci się z półtorej tysiąca obrotów na
    > minutę, a bęben linowy pewnie kilkadziesiąt.

    A teraz ponoc modne direct drive ..

    J.

  • 35. Data: 2022-02-09 00:32:45
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 09.02.2022 o 00:06, J.F pisze:
    > trwa to krotka chwile, i raczej nie wnosi wiekszych strat.
    > Bardziej bym patrzyl na rozruch/rozpedzanie silnika.

    Ale to właśnie jest ta sama chwila :-)

    --
    Robert Tomasik

  • 36. Data: 2022-02-09 06:27:05
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 08.02.2022 o 23:20, J.F pisze:
    > Wow.
    > Az takie usterkowe?
    >
    > Raczej nie widuje konserwatorow tak czesto ... a moze to sie
    > kontroluje w maszynowni gdzies na gorze ?
    >
    > J.

    Nie usterkowe, ale ze względu na wymogi bezpieczeństwa.

    Konserwacja nie polega tylko i wyłącznie na naprawach, kiedy coś się
    urwie lub popsuje, ale systematycznej kontroli, sprawdzaniu wszystkich
    zabezpieczeń, wszystkich połączeń skręcanych i spawanych, czy zawleczki
    są na swoich miejscach, regulacji pracy mechanizmów, kontroli luzów
    napędu i przekładni, stanu lin czy czasami nie zaczynają pękać, zużyciu
    szczęk, kontroli zatrzymania kabiny, domykania drzwi, sprawdzaniu luzów
    na prowadnicach, działania systemów zabezpieczeń (obwodów
    bezpieczeństwa, ogranicznika prędkości, chwytaczy, działania kontaktów
    drzwiowych, działanie rygli i ich kontaktów, ruchomej krzywki, ruchomego
    progu, kontaktów krańcowych, obwodu liniowego, działania wagi oraz
    systemu łączności jeżeli jest) itd. Poza tym stanu technicznego
    wszystkich podzespołów, obwodów elektrycznych, pomiarów elektrycznych
    (ochrony przeciwporażeniowej i przeciwpożarowej oraz pomiary napięć,
    kontrola stanu zacisków).

    Tak więc praca głównie polega na kontroli i sprawdzaniu oraz regulacji.
    Spora ilość prac wykonywana jest w maszynowni przy napędzie i przy
    tablicy sterowniczej. Część prac jeżdżąc w kabinie i na kabinie.

    Wykonuje się to zgodnie z harmonogramem i narzuconymi przez prawo oraz
    producenta dźwigu interwałami czasowymi.

    Każda taka kontrola z opisem wykonywanych czynności musi być odnotowana
    w dzienniku, który powinien się znajdować w maszynowni.

    Z reguły wszystkie te prace są wykonywane w godzinach przedpołudniowych,
    kiedy jest najmniejszy ruch lokatorów, kiedy wszyscy pracujący są już w
    pracy, a stare dziadki emeryci dopiero się budzą.

    Oprócz tych kontroli konserwatora, każda winda raz do roku musi mieć
    zrobiony przegląd (tzw. rewizja) przez Urząd Dozoru Technicznego (UDT).
    Przyjeżdża inspektor z UDT i wykonuje wszystkie badania wraz z
    konserwatorami, którzy opiekują się daną windą.

  • 37. Data: 2022-02-09 06:30:38
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 09.02.2022 o 00:06, J.F pisze:
    > Slimakowych tam chyba nie dają ?

    Dają :) W starych Zrębach właśnie jest reduktor ślimakowy.

    > A teraz ponoc modne direct drive ..

    Oczywiście, w nowych.

  • 38. Data: 2022-02-09 21:55:33
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 09.02.2022 o 06:27, Uzytkownik pisze:

    > Każda taka kontrola z opisem wykonywanych czynności musi być odnotowana
    > w dzienniku, który powinien się znajdować w maszynowni.

    Ja tylko dorzucę, że część tych kontroli jest prowadzona w sposób, który
    w pierwszym momencie zaskakuje prostotą, ale po głębszym przemyśleniu
    człowiek dochodzi do wniosku, ze w tej prostocie jest właśnie "siła".

    --
    Robert Tomasik