  • 1. Data: 2007-12-08 05:55:44
    Temat: spółka
    Od: "lll" <...@...com>

    Witam,
    założyliśmy ze znajomym spółkę cywilną 10 lat temu, po ok 5 latach
    działalności dostaliśmy pismo z urzędu gminy (odpowiedniego dla miejsca
    siedziby firmy) o odebranie wpisu do ewidencji (każdy otrzymał osobny wpis
    do ewidencji) - ze względu na likwidację spółek cywilnych. Teraz kolega chce
    odejść z firmy (zamknąć swoją działalność). I moje pytanie - czy mogę
    przejąć jego udziały bez likwidacji całej firmy?

    Pozdrawiam Tomasz Lipski

  • 2. Data: 2007-12-08 11:41:38
    Temat: Re: spółka
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 8 Dec 2007, lll wrote:

> [...]
    > odejść z firmy (zamknąć swoją działalność). I moje pytanie - czy mogę
    > przejąć jego udziały bez likwidacji całej firmy?

    Obawiam się, że używasz potocznego (a co gorsza, notowanego w słownikach)
    znaczenia słowa "firma".
    Prawnie - "firma to ty". Ściślej, nazwa przedsiębiorcy. W przypadku osób
    fizycznych - ich imienia i nazwiska.
    W przypadku SC firmą są jej wspólnicy, w przypadku 1-os DG jej
    właściciel.
    Chyba nie masz zamiaru *nazywać się* tak jak Twój wspólnik? :)

    Niestety SC "zniknie" i tyle.
    "Dodatkowo oznaczenie" które było w firmie oczywiscie można przejąć,
    o ile wspólnik nie ma nic przeciw (to również jego współwłasność,
    więc może mieć).

    Niemniej zamiast "SC NAZWA Tomasz Lipski i Jan Kowalski" będzie już
    inna firma, "NAZWA Tomasz Lipski" i tyle :)
    No i komplikacja z remanentami.

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2007-12-08 15:24:26
    Od: "dekazzze" <d...@g...pl>

    Użytkownik "lll" <...@...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > chce odejść z firmy (zamknąć swoją działalność). I moje pytanie - czy mogę
    > przejąć jego udziały bez likwidacji całej firmy?

    spółka przestaje istnieć gdy zostaje tylko jeden z początkowych wspólników,
    związane są z tym oczywiście zmiana NIP, regon... Jeśli chcesz aby spółka
    "trwała" dalej, to musisz wcześniej znaleźć nowego wspólnika, który musi
    przystąpić do spółki przed odejściem obecnego wspólnika.

    pzdr,
    dkzzzzzzzzz.