  • 11. Data: 2022-01-12 11:37:01
    Temat: Re: prezydent nominuje sedziow [Prezydent USA nominuje sędziów "partii przeciwnej"? :-) ]
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Tue, 11 Jan 2022 19:25:47 +0100, Shrek napisał(a):

    > W mojej ocenie niedopełnił obowiązków. Być może źle pamiętam, ale to
    > chyba było zapisane tak, że sędziów _powołuje_ prezydent na wniosek KRS.
    > Czyli dokomuje po prostu czynności urzędniczej - tak jak
    > starosta/prezydent masta wydaje prawo jazdy, urzędnik nadaje pesel,
    > p.o.remier publikuje wyroki TK w monitorze polskim itp.

    Ten typ tak ma. Maliniak uzurpuje sobie również prawo do niepodpisywania
    nominacji profesorskich, kiedy uczeni nie wpisują się w poetykę bandyckiej
    zmiany.

    https://wiadomosci.onet.pl/kraj/walter-zelazny-i-mic
    hal-bilewicz-nie-moga-sie-doczekac-podpisu-andrzeja-
    dudy-pod/d2k6gbl

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    ubóstwie."
    autor nieznany

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 12. Data: 2022-01-12 14:05:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2022-01-11, Shrek <...@w...pl> wrote:
> [...]

    W USA prezydent nominuje tylko sedziow SN.
    A poniewaz urząd jest dożywotni/dorezygnacyjny, wiec jest tam sporo
    sedziow z poprzednich nominacji.

    Ale oczywiscie mianuje "swoich", choc niekoniecznie ma to taki
    wydzwiek jak w PiS.

    >Rzepa wydaje sie mieć odmienne zdanie:
    >https://www.rp.pl/sady-i-trybunaly/art19273751-prez
    ydent-duda-odmowil-powolania-11-sedziow

    >"Zgodnie z konstytucją, sędziowie są powoływani przez Prezydenta
    >Rzeczypospolitej, na wniosek Krajowej Rady Sądownictwa, na czas
    >nieoznaczony. Ustawa zasadnicza nie wyznacza głowie państwa żadnego
    >terminu na powołanie sędziego.
    >Prezydent powołuje sędziów na wniosek KRS na czas nieoznaczony. Głowa
    >państwa nie jest przy tym związana żadnym terminem, nie ma też
    >obowiązku
    >wyrażenia zgody na powołanie sędziego przedstawionego przez Radę."

    >Czyli to raczej sytuacja, PAD, wybierz se coś z tego, jeśli chcesz.

    No wlasnie. Jakby mianowal kogos bez wniosku, to by przekroczyl
    uprawnienia.
    Ale zauważ jednak, ze to nie jest tak, ze ma wybrac ilus tam sedziow,
    sposrod przedstawionych kandydatow.

    Art. 179.
    Sędziowie są powoływani przez Prezydenta Rzeczypospolitej, na wniosek
    Krajowej Rady Sądownictwa, na czas nieoznaczony.

    I tak niespecjalnie wiadomo - decyzja prezydenta, czy prosta czynnosc
    urzednicza.
    Choc jesli "na wniosek", to raczej do decyzji prezydenta.

    Tak czy inaczej - niektorych nie powołał, i ciekaw jestem czym
    podpadli.

    Zaraz ... to byly "wyższe stanowiska", wiec to chyba sa osoby, ktore
    już są sędziami.
    A co wtedy przepisy mowią?
    To chyba w jakiejs innej ustawie zapisane.

    O ile pamietam, to kiedys mu sie zdarzylo odmowic i tym na szeregowych
    stanowiskach - i tez mnie ciekawi, skad opinia przyszla.
    Jakis nieznany mlody prawnik po szkole sądowniczej ... kapelanowi
    podpadl, czy co ?

    J.

  • 13. Data: 2022-01-12 14:43:09
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> pisze:

> [...]
    > sedziow z poprzednich nominacji.
    >
    > Ale oczywiscie mianuje "swoich", choc niekoniecznie ma to taki

    AFAIR Prezydent USA oprócz 9 sędziów "ścisłego" SCOTUS nominuje także
    choćby sędziów federalnych sądów apelacyjnych. Przy kluczowych wyrokach
    "trójek apelacyjnych" bardzo często jest podawane który prezydent
    nominował których członków trójki - widać "może mieć" to duże znaczenie.

    https://en.wikipedia.org/wiki/United_States_courts_o
    f_appeals

    --
    A. Filip

  • 14. Data: 2022-01-12 19:49:55
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 12.01.2022 o 07:11, A. Filip pisze:

    > Podziękuj prezydentowi Lechowi Wałęsie i profesorowi UW Falandyszowi.
    > Odkąd "wywiedli" z jawnie zapisanego prawa prezydenta do powoływania
    > (przewodniczącego KRRiT) domniemane prawo do odwoływanie "kiedy się
    > prezydentowi zechce" to wykładnia "literalna" zdobyła ostre fory w
    > stosunku do interpretacji "funkcjonalnej". *Raz* skutecznie przeszło.

    No niestety. Dlatego jestem przeciwnikiem robiena szmaty z prawa, bo
    przyjdzie następny i zrobi to samo, tylko bardziej.

    --
    Shrek

    ***** *** i konfederację.