  • 1. Data: 2008-03-11 21:10:16
    Temat: prawa autorskie do zdjęcia
    Od: p...@h...com

    witam,

    mam takie wątpliwości:
    - czy jeśli zrobię zdjęcie obrazu , to czy posiadam prawa autorskie do
    tego zdjęcia? prawo autorskie chroni tylko elementy twórcze, a
    zrobienie fotokopii niby nie jest twórcze, więc jak to jest?

    - czy będąc redaktorem gazety, robię artykuł o wystawie obrazów, to
    czy mogę bez zgody autora tego obrazu zrobić zdjęcie tego obrazu i na
    fotografii tego obrazu dodać wpis FOT. TOMASZ KOWALSKI i opublikować
    tę fotkę w neci i tradycyjnej gazecie?

    dzięki za odpowiedź i pozdrawiam !

  • 2. Data: 2008-03-12 08:20:46
    Temat: Re: prawa autorskie do zdjęcia
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Tue, 11 Mar 2008 14:10:16 -0700, pedropiotr napisał(a):

    > - czy jeśli zrobię zdjęcie obrazu , to czy posiadam prawa autorskie do
    > tego zdjęcia? prawo autorskie chroni tylko elementy twórcze, a zrobienie
    > fotokopii niby nie jest twórcze, więc jak to jest?

    No to już sobie odpowiedziałeś na pytanie.

    Tak.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis - dla Ciebie, dla rodziny ==> http://olgierd.bblog.pl/ <==

  • 3. Data: 2008-03-12 09:34:39
    Od: "Agent 0700" <k...@w...pl>

    > No to już sobie odpowiedziałeś na pytanie.

    Tak, masz prawa autorskie do tego zdjęcia.

    > Tak.

    NIE!!!

    Bez zgody autora nie masz prawa. Masz obowiązek zapytać, a autor ma prawo
    dać Ci to zdjęcie lub sprzedać.
    a Ty możesz zaakceptować cenę lub odrzucić jego ofertę.

    Pozdrawiam

    Jacek

    PS. Pracuję w gazecie regionalnej to wiem, bo mam z tym do czynienia od
    kilku lat.

  • 4. Data: 2008-03-12 09:36:19
    Od: "Agent 0700" <k...@w...pl>

    Jak opublikujesz bez jego zgody, a on zobaczy, to się zgłosi po kasę za to
    zdjęcie a wtedy wyceni je wysoko :-)

    A jak się nie zgodzisz to do sądu i jeśli tylko udowodni, że to foto jest
    jego to ma sprawę wygraną.

  • 5. Data: 2008-03-12 09:39:53
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Wed, 12 Mar 2008 10:34:39 +0100, Agent 0700 napisał(a):

    > Tak, masz prawa autorskie do tego zdjęcia.

    Brak indywidualnego elementu twórczego uniemożliwia kwalifikację pracy
    jako utwór.

  • 6. Data: 2008-03-12 09:42:30
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article
    <e...@e...go
    oglegroups.com>,
    p...@h...com wrote:

> [...]
    > tego zdjęcia? prawo autorskie chroni tylko elementy twórcze, a
    > zrobienie fotokopii niby nie jest twórcze, więc jak to jest?

    Prawa do zdjęcia posiadasz - ale może się okazać, że nie będzie ochrony.
    W przypadku fotokopii prawie na pewno nie, w przpadku zdjęcia obrazu
    wiszącego w galerii raczej tak. Ale dokładną granicę w razie czego
    ustali sąd.

> [...]
    > czy mogę bez zgody autora tego obrazu zrobić zdjęcie tego obrazu i na
    > fotografii tego obrazu dodać wpis FOT. TOMASZ KOWALSKI i opublikować

    Możesz. I nie masz obowiązku opisania, co jest na zdjęciu - zaznaczam,
    bo widziałem już bzdurne pomysły, że jak w tekście wymieniam tytuł
    książki, to muszę (w sensie - prawo nakazuje) też podać autora.

    --
    Jarek
    To tylko moje prywatne opinie.

  • 7. Data: 2008-03-12 09:43:52
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    > NIE!!!
    >
    > Bez zgody autora nie masz prawa. Masz obowiązek zapytać, a autor ma
    > prawo dać Ci to zdjęcie lub sprzedać.

    To bardzo ciekawe, ponieważ zgodnie z art. 26 pr.aut. "Wolno w
    sprawozdaniach o aktualnych wydarzeniach przytaczać utwory udostępniane
    podczas tych wydarzeń, jednakże w granicach uzasadnionych celem
    informacji." Co więcej, zgodnie z art. 29 ust. 1 pr.aut. "Wolno
    przytaczać w utworach stanowiących samoistną całość urywki
    rozpowszechnionych utworów lub drobne utwory w całości, w zakresie
    uzasadnionym wyjaśnianiem, analizą krytyczną, nauczaniem lub prawami
    gatunku twórczości." - i to bez zachowania prawa do wynagrodzenia (ust.
    3).
    No i jeszcze - a propos wynagrodzenia - kłania się art. 34 pr.aut.

    Poza tym zwróć uwagę, że wątkodawca pytał o zdjęcie własnoręcznie
    wykonane, a nie o zdjęcie, które zrobił ktoś inny.

  • 8. Data: 2008-03-12 10:12:58
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <fr883h$30u$1@inews.gazeta.pl>, "Agent 0700" <k...@w...pl>
    wrote:

    > NIE!!!
    >
    > Bez zgody autora nie masz prawa. Masz obowiązek zapytać, a autor ma prawo
    > dać Ci to zdjęcie lub sprzedać.
    > a Ty możesz zaakceptować cenę lub odrzucić jego ofertę.

    Czytaj uważniej - zwłaszcza jeśli się chwalisz pracą w gazecie
    regionalnej :)
    Przedpisca pytał o to, czy może opublikować zrobione przez siebie
    zdjęcie cudzego obrazu wiszącego na wystawie bez zgody autora tego
    obrazu. W opisanej sytuacji może, o ile na zjęciu będzie obraz na
    wystawie, a nie sam obraz.

  • 9. Data: 2008-03-12 10:15:33
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article
    <e...@e...go
    oglegroups.com>,
    p...@h...com wrote:

> [...]
    > zrobienie fotokopii niby nie jest twórcze, więc jak to jest?

    Prawa do zdjęcia posiadasz - ale może się okazać, że nie będzie ochrony.
    W przypadku fotokopii prawie na pewno nie (albo i gorzej - może wyjść na
    to, że nawet praw nie masz), w przpadku zdjęcia obrazu

  • 10. Data: 2008-03-12 10:17:58
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <p...@r...org>,
    Olgierd <n...@r...org> wrote:

    > Brak indywidualnego elementu twórczego uniemożliwia kwalifikację pracy
    > jako utwór.

    Zgoda - ale skąd wiesz, że będzie brak?