  • 1. Data: 2010-10-13 09:57:43
    Temat: pracodawca kręci
    Od: kulf0n <k...@b...adresu>

    Zostałem przyjęty do pracy. Przez pierwszy miesiąc miałem być na
    umowę-zlecenie. W pierwszym tygodniu nie naciskałem, pracodawca
    powiedział, że podpiszemy umowę w piątek. Minął piątek, umowy nie mam,
    pracodawca od poniedziałku mówi "jutro, jutro".

    Niepokoi mnie to i raczej nie mam zamiaru przychodzić do pracy w takiej
    sytuacji. Mam pytanie, czy takiego krętacza można jakoś prawnie
    przywrócić do pionu? Znaleźliby się świadkowie, że kiedyś zatrudniał na
    czarno. Dwie dziewczyny "zatrudnione" przede mną zostały podobnie
    potraktowane i po dwóch tygodniach zwodzenia odeszły (co i ja planuję).

    Czy sąd pracy mógłby coś kolesiowi wytłumaczyć?

    kulf0n

  • 2. Data: 2010-10-13 10:07:55
    Temat: Re: pracodawca kręci
    Od: "Icek" <i...@d...pl>

> [...]
    > potraktowane i po dwóch tygodniach zwodzenia odeszły (co i ja planuję).
    >
    > Czy sąd pracy mógłby coś kolesiowi wytłumaczyć?

    ale pracujesz zeby komus zycie utrudnic ?

    Moze Cie juz zarejestrowal a papier jest w drodze np. z biura rachunkowego ?

    Nie mowie, ze dziala fair ale trzeba po mesku zadac pytanie czy chce czy nie
    chce i po temacie. Jak oszukuje to ja bym u takiego nie pracowal. Jak
    uchybienie jest wynikiem dajacym sie jakos wytlumaczyc to bym dal spokoj
    (moze ksiegowa na zwolnieniu, moze jakies inne nieprzewidywalne trudnosci)

    Icek

  • 3. Data: 2010-10-13 10:13:57
    Od: kulf0n <k...@b...adresu>

    Icek wrote:

    > ale pracujesz zeby komus zycie utrudnic ?

    Oczywiście, że nie. Co to za pytanie?

    > Moze Cie juz zarejestrowal a papier jest w drodze np. z biura rachunkowego ?

    A na co rejestracja? To jest kilkuosobowa firma, nie ma biura
    rachunkowego, chcę tylko podpisać umowę.

> [...]
    > (moze ksiegowa na zwolnieniu, moze jakies inne nieprzewidywalne trudnosci)

    Zadaję mu pytanie i codziennie odpowiedź "jutro jutro" po czym wyjeżdża
    z biura na spotkania. Mam go zwyczajnie sprać?

    Nie będę tam siedział, to jasne, zwyczajnie pytam czy ogólnie takiemu
    cwaniakowi można coś zrobić prawnie. "Pracuję" niecałe dwa tygodnie,
    chciałbym uzyskać zapłatę za ten czas. A jeśli on tak kiwa to chciałbym
    raczej ukrócić ten proceder. Pytanie: jak to zrobić skutecznie?

    Jeśli jest taki czysty to spokojnie wytłumaczy się przed prawem i
    jeszcze mi da popalić. Nie ma problemu. Tylko nie wygląda to w ten sposób.

    Czy mogę prawnie skutecznie ukrócić ten proceder i uzyskać zapłatę za 2
    tygodnie pracy jeśli nie podpisze ze mną umowy do piątku?

    kulf0n

  • 4. Data: 2010-10-13 10:44:16
    Od: "Nixe" <n...@o...euu>

    "kulf0n" <k...@b...adresu> napisał

    > Mam pytanie, czy takiego krętacza można jakoś prawnie przywrócić
    > do pionu?

    Dlaczego uważasz, że krętacza? Czy nie zapłacił Ci za wykonaną pracę?
    Bo sam fakt braku podpisanej umowy (zwłaszcza jeśli to umowa na zlecenie) o
    niczym jeszcze nie świadczy - zawarliście przecież umowę ustną i to również
    się liczy. Krętaczem będzie jeśli nie dostaniesz wynagrodzenia.

    > Znaleźliby się świadkowie, że kiedyś zatrudniał na czarno.

    A można wiedzieć po jakiego grzyba zdecydowałeś się tam pracować wiedząc, że
    facet może być nie w porządku?

    > Czy sąd pracy mógłby coś kolesiowi wytłumaczyć?

    Nie, ponieważ umowa zlecenie nie jest umową, którą zajmują się sądy pracy.
    To umowa cywilnoprawna, więc nie podlegająca pod KP.

    Pozdrawiam
    Nixe

  • 5. Data: 2010-10-13 10:47:02
    Od: "Nixe" <n...@o...euu>

    Użytkownik "kulf0n" <k...@b...adresu> napisał

    > A na co rejestracja?

    Jak to na co? Nie chcesz odprowadzać składek do ZUS?

    Pozdrawiam
    Nixe

  • 6. Data: 2010-10-13 10:55:19
    Od: kulf0n <k...@b...adresu>

    Nixe wrote:
> [...]
    > niczym jeszcze nie świadczy - zawarliście przecież umowę ustną i to również
    > się liczy. Krętaczem będzie jeśli nie dostaniesz wynagrodzenia.

    Czy sugerujesz, że powinienem czekać do końca okresu umowy? A wtedy co
    jak nie zapłaci?

    > A można wiedzieć po jakiego grzyba zdecydowałeś się tam pracować wiedząc, że
    > facet może być nie w porządku?

    No nie mogę. Mógłbyś przestać insynuować? Czy napisałem, że wiedziałem o
    tym wcześniej? Dowiedziałem się tego w trakcie. Gdybym wiedział
    wcześniej to może moja decyzja byłaby inna i w ogóle nie zawracąłbym
    sobie głowy aplikowaniem.

    > Nie, ponieważ umowa zlecenie nie jest umową, którą zajmują się sądy pracy.
    > To umowa cywilnoprawna, więc nie podlegająca pod KP.

    Dzięki. Czyli ogólnie nie można komuś takiemu nic zrobić, tak?
    Przychodzę na rozmowę kwalifikacyjną, zostaję przyjęty, umowa "jutro
    jutro" i jak nie podpisze ze mną a ja pracuję przez miesiąc to co wtedy?

    kulf0n

  • 7. Data: 2010-10-13 11:11:02
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (10/13/2010 12:55 PM), kulf0n wrote:

    > Czy sugerujesz, że powinienem czekać do końca okresu umowy? A wtedy co
    > jak nie zapłaci?

    Ale ty masz jakąś umowę czy nie masz? Z twojego pierwszego postu
    wywnioskowałem że za wrzesień miałeś umowę (do końca września), za którą
    ci zapłacił, zaś w październiku robisz na obiecaną, ale jednak
    niepodpisaną, umowę o pracę. Czy jest inaczej?

> [...]
    > Przychodzę na rozmowę kwalifikacyjną, zostaję przyjęty, umowa "jutro
    > jutro" i jak nie podpisze ze mną a ja pracuję przez miesiąc to co wtedy?

    Jeżeli jest tak jak sądzę że jest, to można założyć że masz umowę o
    pracę, do sądu pracy o ustalenie stosunku pracy i wszystkie z tym
    związane szykany.

    Tylko jaki zysk z tego będziesz miał, oprócz tego że się najeździsz,
    nachodzisz, jakieś koszty poniesiesz a pracę i tak stracisz (albo sam z
    niej zrezygnujesz)?

    Wg mnie najtańszym i najprostszym rozwiązaniem jest rozglądać się za
    inną pracą. Jak już znajdziesz - to albo rzucić w cholerę tą robotę (i
    liczyć się z tym że nie będziesz miał zapłacone za powiedzmy 2
    tygodnie), albo spróbować wyjaśnić swój niepokój pracodawcy i wymusić na
    nim umowę, albo też pracować tak jak teraz licząc na to że z pensjami
    będzie wszystko w porządku.

    Wszystko w zależności od sytuacji, jak bardzo możesz zaufać, jak się
    dogadujesz z szefem itd....

    p. m.

  • 8. Data: 2010-10-13 11:12:25
    Od: "Nixe" <n...@o...euu>

    "kulf0n" <k...@b...adresu> napisał

    > Czy sugerujesz, że powinienem czekać do końca okresu umowy? A wtedy co jak
    > nie zapłaci?

    Wezwanie do zapłaty. Pozew cywilny.

    > Dzięki. Czyli ogólnie nie można komuś takiemu nic zrobić, tak?

    Można, ale nie poprzez sąd pracy, tylko sąd cywilny.

    > Przychodzę na rozmowę kwalifikacyjną, zostaję przyjęty, umowa "jutro
    > jutro" i jak nie podpisze ze mną a ja pracuję przez miesiąc to co wtedy?

    Jak wyżej.

    Pozdrawiam
    Nixe

  • 9. Data: 2010-10-13 11:18:22
    Od: kulf0n <k...@b...adresu>

    Nixe wrote:
    > "kulf0n" <k...@b...adresu> napisał

    > Wezwanie do zapłaty. Pozew cywilny.

    > Można, ale nie poprzez sąd pracy, tylko sąd cywilny.

    Dzięki. Mam jeszcze pytanie: czy jeśli sprawa wyląduje w sądzie to czy
    wystarczy, że przedstawię świadka, że przychodziłem do pracy i
    wykonywałem obowiązki czy tez powinienem przedstawić coś jeszcze? Chodzi
    mi o to, że w sumie każdy z ulicy mógłby powiedzieć "ten pan powiedział,
    że mnie zatrudnia, umawialiśmy się tak a tak, a teraz po miesiącu mi nie
    zapłacił i nie podpisał ze mną umowy". Czy pozwany może się w jakiś
    magiczny sposób wywinąć z tego, wszystkiemu zaprzeczyć i sąd da mu wiarę?

    kulf0n

  • 10. Data: 2010-10-13 11:24:55
    Od: kulf0n <k...@b...adresu>

    mvoicem wrote:
> [...]
    > ci zapłacił, zaś w październiku robisz na obiecaną, ale jednak
    > niepodpisaną, umowę o pracę. Czy jest inaczej?

    Nie mam umowy. Pracuję od zeszłego poniedziałku. Codziennie przychodzę
    do pracy, proszę o podpisanie umowy i słyszę "jutro jutro".

> [...]
    >
    > Tylko jaki zysk z tego będziesz miał, oprócz tego że się najeździsz,
    > nachodzisz, jakieś koszty poniesiesz a pracę i tak stracisz (albo sam z

    No ale równie dobrze można zadać pytanie jaki jest sens w dochodzeniu
    jakiejkolwiek sprawiedliwości. Uważam, że tacy pracodawcy powinni zostać
    ukarani a normalnym powinno być dopełnianie przez nich obowiązków i
    trzymanie się umów...

> [...]
    > tygodnie), albo spróbować wyjaśnić swój niepokój pracodawcy i wymusić na
    > nim umowę, albo też pracować tak jak teraz licząc na to że z pensjami

    Czy w takim razie mogę po prostu nie przyjść do pracy? Czy nie wyjdzie z
    tego paradoksalnie sytuacja odwrotna, że on mnie pozwie do sądu, że
    zawarliśmy umowę a ja nie przyszedłem i np. naraziłem go na straty?

    > Wszystko w zależności od sytuacji, jak bardzo możesz zaufać, jak się
    > dogadujesz z szefem itd....

    No niestety nie znamy się w ogóle. Trudno mówić o dogadywaniu, wykonuję
    swoje obowiązki.

    kulf0n