  • 1. Data: 2003-06-16 13:28:20
    Temat: postępowanie spadkowe po śmierci
    Od: p...@o...pl

    Cześć,

    zmarł mój Tata i czy w związku z tym muszę koniecznie w jakimś terminie
    rozpocząć postępowanie spadkowe - jest jeszcze Mama i mój brat.

    dzieki
    Mirek

  • 2. Data: 2003-06-16 13:58:33
    Temat: Re: postępowanie spadkowe po śmierci
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

    Użytkownik <p...@o...pl> napisał w wiadomości
    > zmarł mój Tata i czy w związku z tym muszę koniecznie w jakimś terminie
    > rozpocząć postępowanie spadkowe - jest jeszcze Mama i mój brat.

    Koniecznie nie, ale jeśli Tato zostawił jakiś majątek, to lepiej tak.

    Pozdrawiam,
    Washko

  • 3. Data: 2003-06-16 14:13:44
    Od: p...@o...pl

    Dzieki,

    ale nie rozumiem - zadny to majatek - mieszkanie wspolne z Mama, jakis
    wolnostojacy garaz i jakies tam uzbierane przez lata obrazy.

    Z kolei kolega z pracy - ktoremu też niedawno zmarł Ojciec - powiedział, że
    jego adwokat powiedział mu że trzeba najpóźniej do 6 miesięcy po śmierci
    zainicjować postępowanie spadkowe ???

    Chyba będę musiał jednak pójść do adwokata.

  • 4. Data: 2003-06-16 16:20:28
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

    > ale nie rozumiem - zadny to majatek - mieszkanie wspolne z Mama, jakis
    > wolnostojacy garaz i jakies tam uzbierane przez lata obrazy.

    Jeśli będziesz chciał je zbyć albo będzie to chciała zrobić Twoja Mama, to
    będzie to w zasadzie niemożliwe, bo nie możecie dysponować prawem należącym
    do zmarłego bez stwierdzenia nabycia spadku.

> [...]
    że
    > jego adwokat powiedział mu że trzeba najpóźniej do 6 miesięcy po śmierci

    Bajki.

    > Chyba będę musiał jednak pójść do adwokata.

    Najlepsze rozwiązanie, tylko pójdź przygotowany. Musisz wiedzieć przede
    wszystkim co należało do Taty i czy był testament, a wówczas będziesz mógł
    otrzymać rzeczową poradę.

    Pozdrawiam,
    Washko

  • 5. Data: 2003-06-16 16:58:36
    Od: "Amasya" <n...@g...co.uk>

    A po co zaraz adwokat? Praktycznie postępowanie spadkowe przeprowadza się w
    przypadku gdy: a) zmarły był właścicielem lub współwłaścicielem przedmiotu
    (nieruchomości, samochodu, rachunku bankowego itp.), a prawo własności tego
    przedmiotu było potwierdzone dokumentem (akt notarialny, dowód
    rejestracyjny, umowa itp.). b) zmarły nie pozostawił testamentu. c) jeden
    lub wszyscy ze spadkobierców chcą sprzedać dany przedmiot lub przenieść
    prawo własności. Wszystko to jednak można załatwić w sądzie znajdującym sie
    w miejscowości, w której mieszkał zmarły. A w takim przypadku bardziej
    potrzebny jest (a wręcz niezbędny) notariusz.

  • 6. Data: 2003-06-16 19:53:38
    Od: "Monica" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Amasya" <n...@g...co.uk> napisał w wiadomości
> [...]
    > w miejscowości, w której mieszkał zmarły. A w takim przypadku bardziej
    > potrzebny jest (a wręcz niezbędny) notariusz.

    Notariusz ? ewentualnie na etapie działu spadku, ale najpierw stwierdzenie
    nabycia spadku w SĄDZIE.
    Monica

  • 7. Data: 2003-06-16 22:01:25
    Od: MariuszR <m...@n...post.pl>

    p...@o...pl napisał(a) 16 Jun 2003 16:13:44 +0200 na pl.soc.prawo:

    > Dzieki,
    >
    > ale nie rozumiem - zadny to majatek - mieszkanie wspolne z Mama, jakis
    > wolnostojacy garaz i jakies tam uzbierane przez lata obrazy.

    Miałem całkiem niedawno sprawę spadkową więc podzielę się
    doświadczeniami.

    1. Idziesz do urzędu stanu cywilnego i wyciągasz akt zgonu ojca, akty
    urodzenia twój i brata, akt ślubu rodziców.

    2. Piszesz wniosek o Stwierdzenie nabycia spadku i składasz wraz z wyżej
    wspomnianymi aktami w sądzie, do tego najlepiej od razu zakupić i
    dołączyć znaczek skarbowy za 20 zł oraz wpłacić 20 zł na pokrycie
    kosztów korespondencji.

    3. Jeśli od śmierci taty do dnia w którym odbędzie się rozprawa nie
    minęło jeszcze 6 miesięcy to będziecie musieli złożyć jeszcze
    oświadczenie o przystapieniu do spadku co wiąże się z uiszczenim
    dodatkowej opłaty w kwocie 20 zł od każdego uczestnika postępowania.

    W moim przypadku sprawa odbyła się w miesiąc po złożeniu wniosku i teraz
    czekam aż upłyną 3 tygdnie i wyrok się uprawomocni.

    Po uprawomocnieniu się wyroku czeka was jeszcze dział spadku, można to
    zrobić w sądzie lub u notariusza (w sądzie podobno taniej) ale na ten
    temat nie mogę za wiele powiedzieć bo to dopiero przedemną.

    > Z kolei kolega z pracy - ktoremu też niedawno zmarł Ojciec - powiedział, że
    > jego adwokat powiedział mu że trzeba najpóźniej do 6 miesięcy po śmierci
    > zainicjować postępowanie spadkowe ???

    IMHO opowiada bzdury, czytając tę grupę często widuję tu posty z
    zapytaniami o przypadki kiedy spadkodawcy zmarli wiele lat temu i jakoś
    nie zauważyłem odpowiedzi że to już za późno na przeprowadzenie
    postępowania spadkowego.

    Mariusz Rzepkowski
    GG: 966498
    www.mariuszr.prv.pl

  • 8. Data: 2003-06-17 10:58:06
    Od: p...@o...pl

    Dzięki za kolejne informacje - poniżej moje komentarze i dalsze watpliwości:

> [...]
    > zapytaniami o przypadki kiedy spadkodawcy zmarli wiele lat temu i jakoś
    > nie zauważyłem odpowiedzi że to już za późno na przeprowadzenie

    Czyli - nie ma żadnego "ustawowo" określonego czasu w którym musimy
    przeprowadzić postępowanie spadkowe - nie musimy żadnych kwitów składać do
    Urzędu Skarbowego - chyba że spadek (czyli orzeczenie sądu) de-facto nastapił.

    Muszę tylko przekonać Mamę - bo to wszystko na zasadzie - "ktoś mi powiedział".

    A tak naprawdę - jeśli obaj z bratem chcemy wszystko na Mamę scedować - to w
    zasadzie nie musimy niczego ruszać - chyba, że będziemy chcieli coś sprzedać ?

    pozdrawiam
    Mirek

  • 9. Data: 2003-06-17 11:02:03
    Od: p...@o...pl

> [...]
    > będzie to w zasadzie niemożliwe, bo nie możecie dysponować prawem należącym
    > do zmarłego bez stwierdzenia nabycia spadku.

    Okej - ale jeśli nie chcemy niczego sprzedawać i obaj z bratem nie przymierzamy
    się do żadnego podziału "majatku po Tacie" - wszystko niech ma Mama - to nic de-
    facto nie musimy robić i żadne terminy wobec Urzędu Fiskalnego czy czegokolwiek
    innego nas nie zmuszają do niczego ?

> [...]
    > wszystkim co należało do Taty i czy był testament, a wówczas będziesz mógł

    Mnie tylko o jedno chodzi - czy cokolwiek "muszę" robić - pod względem wymogów
    prawa - bo jeśli nie to musze tylko Mame do tego przekonać i właśnie tutaj może
    mi się dopiero przydać adwokat.

    dzięki
    Mirek

  • 10. Data: 2003-06-17 11:53:21
    Od: "MariuszR" <m...@n...post.pl>

    > A tak naprawdę - jeśli obaj z bratem chcemy wszystko na Mamę scedować - to
    > zasadzie nie musimy niczego ruszać - chyba, że będziemy chcieli coś
    sprzedać ?

    W takim przypadku (pod warunkiem że ani brat ani ty nie jesteście żonaci i
    nie macie dzieci) wystarczy nie przystąpić do spadku, wtedy będziecie
    traktowani tak jak byście nie żyli a więc całość przypadnie mamie, można to
    zrobić także już przy podziale spadku u notariusza lub w sądzie.

    Wieczorem jak będę w domu podeślę ci na wzór mój wniosek który składałem w
    sądzie o stwierdzenie nabycia spadku.

    Mariusz Rzepkowski
    GG: 966498
    www.mariuszr.prv.pl