  • 1. Data: 2003-10-30 10:06:57
    Temat: poczta polska - kradzież paczki
    Od: "BOD__" <p...@p...onet.pl>

    Witam

    CZytałem archiwum, i widzę, że jest dużo opisanych przypadków kradzieży
    paczki - tak jak w moim przypadku - wysłanej za pobraniem, ale bez
    ubezpieczenia. Paczka było warta 1000zł, i zaginęła na poczcie - ktoś ją
    zapewne ukradł. Niestety przysługuje mi jedynie około 100zł odszkodowania,
    co po prostu zakrawa na skandal!

    Mam zatem pytanie, co mam robić - w jaki sposób, do kogo się odwoływać,
    co pisać, czym strszyc, grozić, zeby mi zwrócono równowartość paczki. Sprawa
    jest jeszcze świeża, bo mija miesiąc od wysłania, a w żaden sposób nie mogę
    się pogodzić z faktem, że wiem , kto mnie okradł i nie mogę nic zrobić.
    Czy są ludzie, ktorym się udało wygrac z pocztą !!! Proszę o kontakt, rady.

    Czy sprawę w sądzie można wygrać, czy gdyby była grupa ludzi
    okradzionych, cokolowiek, żeby tylko Ci złodzieje zwrócili mi pieniądze (nie
    wspomnę o innych kosztach związanych z niedoręczeniem i straty moralne). Czy
    jakiś ambitny adwokat mógłby coś wskurać ???? Nigdy nie byłem w sądzie, ale
    chyba są jakieś precedensy, wyroki niestandardowe, jakies prawo
    międzynarodowe , czy jak ?

    Pomóżcie, please!!!

    pzdr
    Bodi

  • 2. Data: 2003-10-30 11:22:08
    Temat: Re: poczta polska - kradzież paczki
    Od: "Jarosław Łysio" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "BOD__" napisał:

    | Paczka było warta 1000zł, i zaginęła na poczcie
    | Mam zatem pytanie, co mam robić - w jaki sposób, do kogo się odwoływać,

    Reklamację z tytułu zaginięcia paczki pocztowej można wnieść nie wcześniej
    niż po upływie 7 dni roboczych, licząc od dnia następnego po dniu nadania i
    nie później niż przed upływem 12 miesięcy, licząc od dnia następnego po dniu
    wydania potwierdzenia nadania paczki.
    Reklamacja może być wniesiona w każdej placówce pocztowej. Wniesienie
    reklamacji może nastąpić pisemnie, przy użyciu specjalnego formularza
    reklamacyjnego wydanego nakładem Poczty Polskiej ("Pismo reklamacyjne na
    przesyłkę rejestrowaną"), lub ustnie do protokołu. W chwili składania
    reklamacji należy przedstawić oryginał potwierdzenia nadania.
    Jednostką organizacyjną wyznaczoną do załatwienia reklamacji w pierwszej
    instancji jest Rejonowy Urząd Poczty właściwy dla placówki nadania przesyłki
    lub Urząd Przewozu Poczty, jeśli nadanie przesyłki miało miejsce w UPP.
    Okres załatwiania reklamacji ni może być dłuższy niż 3 miesiące. Jednostką
    organizacyjną, do której można wnieść odwołanie, jest właściwa dla danego
    RUPu Dyrekcja Okręgu Poczty. Odwołanie wnosi się w terminie 14 dni od daty
    otrzymania decyzji I instancji. W przypadku, gdy przeprowadzone postępowanie
    reklamacyjne wykaże, że Twoja paczka zaginęła w trakcie transportu,
    przysługiwać będzie Ci odszkodowanie w wysokości przez Ciebie żądanej, nie
    wyższej jednak niż dziesięciokrotność opłaty pobranej za jej nadanie.
    Dodatkowo w takim wypadku przysługiwać będzie Ci zwrot opłat pocztowych
    uiszczonych przez Ciebie w chwili nadania.
    Ewentualne dochodzenie swoich roszczeń przed sądem jest możliwe dopiero po
    wyczerpaniu procedury reklamacyjnej. Jednak odszkodowanie w wysokości innej
    niż wynika to z ustawy - Prawo pocztowe mógłbyś uzyskac jedynie wtedy, gdyby
    zostało wykazane, że utrata paczki jest następstwem czynu niedozwolonego (a
    to jest prawie niemożliwe do udowodnienia w przypadku zaginięcia przesyłki).
    Niestety, nie zastosowałeś się do podstawowej zasady, w myśl której
    przesyłki, których zawartość stanowią przedmioty wartościowe należy
    przesyłać jako przesyłki z zadeklarowaną wartością. Za utratę takiej
    przesyłki operator pocztowy ponosi odpowiedzialność do wysokości wartości
    przesyłki podanej przez nadawcę w chwili jej nadania.

    | co pisać, czym strszyc, grozić, zeby mi zwrócono równowartość paczki.

    Groźby i straszenie nic tu nie wniosą :)

    Pozdr.,

  • 3. Data: 2003-10-30 11:51:46
    Od: "BaLab" <b...@p...com>

    Użytkownik "BOD__" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > zapewne ukradł. Niestety przysługuje mi jedynie około 100zł odszkodowania,

    I to jest prawda.

    > co po prostu zakrawa na skandal!

    Na druku nadania paczki jest rubryka "wartość". Jeśli postawiłeś tam kreskę,
    a nie 1000 zł to trudno oczekiwać, aby coś Ci zwrócili. Przecież nikt na
    poczcie nie sprawdza, co jest w środku. Pobranie nie musi odpowiadać
    wartosci zawartości.

    Pzdr,
    BaLab

  • 4. Data: 2003-10-30 12:32:43
    Od: "BOD__" <p...@p...onet.pl>

    hej

> [...]
    >zostało wykazane, że utrata paczki jest następstwem czynu niedozwolonego (a
    >to jest prawie niemożliwe do udowodnienia w przypadku zaginięcia

    Proszę potwierdzić, skorygować moje myślenie: Poczta jedyne co robi
    podczas przesyłania zwykłych paczek z punktu A do punktu B to (ponoć)
    sprawdzenie
    sumy przesyłanych paczek. Jeżeli między punktem A i B jest różnica, to
    oznacza, że na tym odcinku zginęła i mamy przynajmniej osoby odpowiedzialne,
    itp.
    W przypadku, gdy na całej trasie wszystkie sumy się zgadzały by (np.
    złodziej podrzucił fikcyjną paczkę) - wtedy chyba to podciąga się pod
    oszustwo - przestępstwo ?

> [...]
    >a nie 1000 zł to trudno oczekiwać, aby coś Ci zwrócili. Przecież nikt na
    >poczcie nie sprawdza, co jest w środku. Pobranie nie musi odpowiadać

    Po drugie - czy wartość paczki (wpisana w rubrykę wartość) jest równoważne
    z ubezpieczaniem paczki ?? Czy też nie ? Swoją drogą to nie ja stawiałem
    kreskę a pani w okienku i nie mialem za bardzo pojecia, co to bedzie
    oznaczac dla mnie

    pzdr
    Bodi

  • 5. Data: 2003-10-30 13:05:08
    Od: "Jarosław Łysio" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "BOD__" napisał:

> [...]
    | W przypadku, gdy na całej trasie wszystkie sumy się zgadzały by (np.
    | złodziej podrzucił fikcyjną paczkę) - wtedy chyba to podciąga się pod

    To jaki jest cykl technologiczny podczas świadczenia przez Pocztę usługi
    paczka pocztowa jest wewnętrzną sprawą Poczty. Paczka pocztowa to usługa o
    charakterze powszechnym, świadczona jest więc na zasadach wynikających z
    ustawy - Prawo pocztowe, rozporządzenia ministra łączności w sprawie
    warunków korzystania z usług pocztowych o charakterze powszechnym oraz
    regulaminu świadczenia usług o charakterze powszechnym. Umowa o przewóz i
    doręczenie paczki pocztowej jest zawierana na zasadach wynikających z tych
    aktów.

    | Po drugie - czy wartość paczki (wpisana w rubrykę wartość) jest
    | równoważne z ubezpieczaniem paczki ?? Czy też nie ?

    Poczta nie stosuje takiego świadczenia dodatkowego jak "ubezpieczenie
    paczki".
    Paczka z zadeklarowaną wartością to paczka, za której utratę, ubytek lub
    uszkodzenie Poczta ponosi odpowiedzialność do wysokości wartości przesyłki
    podanej przez nadawcę.

    | Swoją drogą to nie ja stawiałem kreskę a pani w okienku i nie mialem za
    | bardzo pojecia, co to bedzie oznaczac dla mnie

    Trudno. Nieznajomość prawa szkodzi.
    Głupio tylko, że zawierasz bezmyślnie umowy, nie zważając na ich treść.

  • 6. Data: 2003-10-30 13:26:42
    Od: "BOD__" <p...@p...onet.pl>

    > Trudno. Nieznajomość prawa szkodzi.
    > Głupio tylko, że zawierasz bezmyślnie umowy, nie zważając na ich treść.

    Dla mnie to i tak jest złodziejstwo, jakkolwiek by to ująć.
    Miałem 1000zł, przekazałem to Poczcie, a oni mi to ukradli. Ta paczka nie
    wyparowała.

    Rozumiem, że sprawa przegrana.

    pzdr
    Bodi

  • 7. Data: 2003-10-30 14:51:11
    Od: "poilkj" <p...@g...pl>

    "BOD__" <p...@p...onet.pl> wrote in message

    > Dla mnie to i tak jest złodziejstwo, jakkolwiek by to ująć.
    > Miałem 1000zł, przekazałem to Poczcie, a oni mi to ukradli. Ta paczka nie
    > wyparowała.

    To nie jest złodziejstwo, tylko twoje myślenie.

    Miałeś paczkę, przekazałeś poczcie, która zobowiązała się ją dostarczyć lub
    zwrócić 90 zł za każdy kilogram paczki bez określonej wartości lub wartość
    określoną na paczce w przypadku zaginięcia paczki.
    Przecież samy wybrałeś takie warunki. Kazał ci ktoś? Było zadzwonić do DHL,
    stolicy, kuriera, czy co tam jeszcze przyjdzie do głowy.

    O co ci chodzi?

  • 8. Data: 2003-10-30 17:03:55
    Od: "Flashi" <f...@p...pl>

    Użytkownik "poilkj" <p...@g...pl> napisał w wiadomości
    > O co ci chodzi?

    Chodzi o jego zal wlasny na to ze zaoszczedzil pare zlotkow na paczce i jej
    ubezpieczeniu czy jak to sie zwie, a teraz pluje sobie w brode ze tego nie
    zrobil bo paka znikla ...

  • 9. Data: 2003-10-31 07:58:44
    Od: "BOD__" <p...@p...onet.pl>

> [...]
    jej
    > ubezpieczeniu czy jak to sie zwie, a teraz pluje sobie w brode ze tego nie

    to chyba oczywiste, ze jak się traci 1000zł i człowiek jest bezsilny to jest
    żal, złość i to właśnie do samego siebie, bo tak naprawdę poczta się
    wywinęła. Ja jednak przystanę przy swoim i będę nazywał rzeczy po imieniu -
    dopóki mi nie zwrócą mojej własności (lub ekwiwalentu) będę nazywał ich
    złodziejami itd., bo tą paczkę UKRADLI. Zostałem okradziony zgodnie z
    prawem :)

    Dziwi mnie też i zaskakuje postawa ludzi, którzy bronią złodziei - pewnie
    sami tacy są, albo mają jakiś inny interes, żeby interpretować w ten sposób
    właśnie naszą polską chorą rzeczywistość.

    pzdr
    Bodi

  • 10. Data: 2003-10-31 08:37:51
    Od: "Jarosław Łysio" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "BOD__" napisał:

    | to chyba oczywiste, ze jak się traci 1000zł i człowiek jest bezsilny to
    jest
    | żal, złość i to właśnie do samego siebie, bo tak naprawdę poczta się
    | wywinęła.

    Nie Poczta się wywinęła, tylko Ty zdecydowałeś się na taki a nie inny
    wariant usługi i przysługuje Ci za to takie a nie inne odszkodowanie.

> [...]
    sposób
    | właśnie naszą polską chorą rzeczywistość.

    Przede wszystkim wcale nie wiadomo, czy paczka została przez kogokolwiek
    ukradziona. Mogła zaginąć w trakcie transportu, mogła zostać gdzieś mylnie
    skierowana, mogły być błędy w adresie i mogła okazać się niedoręczalną. A
    być może jeszcze paczka nadejdzie.
    Jeśli złożysz reklamację, to postępowanie reklamacyjne prawdopodobnie ustali
    co się z nią stało. Z drugiej strony - jeśli paczka została ukradziona to
    nie przez Pocztę, tylko przez jej pracownika.
    Zauważ, że Poczta Polska zatrudnia ponad 100 000 osób, a w takiej masie
    ludzi (która jest przecież przeglądem całego społeczeństwa) mogą być i na
    pewno zdarzają się ludzie nieuczciwi. Procedury stosowane przez Pocztę mają
    takie przypadki weliminować, choć jest to z pewnością nie łatwe.
    Podstawową zasadą jest, że przesyłki których zawartość stanowią rzeczy o
    znacznej wartości przesyła się jako przesyłki z zadeklarowaną wartością.
    Przesyłki z zadeklarowaną wartością przesyłane są bezpieczniejszy sposób -
    jako że bardziej kosztowny, cena usługi jest wyższa. W dodatku przysługuje w
    przypadku utraty odszkodowanie w wysokości zadeklarowanej wartości..