  • 1. Data: 2021-01-01 16:37:59
    Temat: oszustwo na duplikat karty SIM
    Od: Krzysztof kw1618 <k...@g...pl>

    jeden z internautów wstawił pod artykułem bardzo trafny komentarz:

    "Jeśli operatorzy komórkowi nie są w stanie rozpoznać prawdziwego
    dowodu, to nie powinni używać dowodu jako potwierdzenia tożsamości,
    tylko użyć sposobu z którego potrafią korzystać. Bo jak oni teraz
    działają? Nie potrafią stwierdzić, czy jest prawdziwy, więc uznają, że
    jest prawdziwy? To po cholerę w ogóle go sprawdzać, jeśli z automatu
    każdy uznają za prawdziwy?"

    https://www.dobreprogramy.pl/Dwie-osoby-stracily-lac
    znie-ponad-650-tys.-zl.-Oszustwo-na-karte-SIM-ciagle
    -dziala,News,111839.html

    "[...]Jak działa oszustwo polegające na podmianie karty SIM? Oszust musi
    przekonać operatora, że jest tym, za kogo się podaje, a więc prawowitym
    właścicielem danego numeru. W ten sposób wyłudza duplikat karty SIM.
    Oryginał przestaje działać, ofiara traci dostęp do numeru, którym
    zaczyna dysponować przestępca.

    To rzecz jasna nie wszystko. Co z tego, że złodziej dostanie kod
    potwierdzający transakcję bankową, jeśli wcześniej nie będzie miał
    dostępu do konta bankowego? No właśnie: musi także zdobyć dane logowania
    do serwisu transakcyjnego. Co za tym idzie, w grę wchodzi phishing albo
    inne tradycyjne sposoby kradzieży haseł.[...]"

  • 2. Data: 2021-01-01 16:49:36
    Temat: Re: oszustwo na duplikat karty SIM
    Od: Henryk Hajdan <h...@g...com>

    W dniu 2021.01.01 o 16:37, Krzysztof kw1618 pisze:
> [...]
    > do serwisu transakcyjnego. Co za tym idzie, w grę wchodzi phishing albo
    > inne tradycyjne sposoby kradzieży haseł.[...]"

    w banku czy przez infolinię zadają dziwne pytania:
    "czy ma Pan rachunek CHF ?"
    "Czy ma Pan u nas kartę wielowalutową" ?
    Widzę u Pana na koncie przelew przychodzący na kwotę 430 zł, od kogo ten
    przelew ?
    Ma to na celu poprawną weryfikację klienta.
    Operator mógłby przepytywać z bilingu, chociaż może to być trudne, bo
    rzadko kto pamięta nr telefonów do znajomych, ma je wpisane w telefon,
    ale przepytać z lokalizacji chociażby, dla abonenta który mieszka w Łodzi:
    od 24 grudnia do 27 grudnia wyjechał Pan z telefonem , dokąd ?
    Chociaż chyba dane lokalizacyjne i biling, to pilnie strzeżone dane i
    dostęp ma do tego tylko niewielu pracowników operatora.

  • 3. Data: 2021-01-01 16:57:10
    Od: TomN <n...@i...dyndnxs.invalid>

    Krzysztof kw1618 w

> [...]

    > każdy uznają za prawdziwy?"

    > https://www.dobreprogramy.pl/Dwie-osoby-stracily-lac
    znie-ponad-650-tys.-zl.-Oszustwo-na-karte-SIM-ciagle

    Niech ktoś jeszcze ich zjebie za:

    "Jak się chronić? Przede wszystkim trzeba zacząć działać wtedy, gdy nasza
    karta SIM nagle przestanie działać. To może być pierwszy i najważniejszy
    sygnał, że stworzono jej duplikat."

    --
    'Tom N'

  • 4. Data: 2021-01-01 19:11:08
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 01.01.2021 o 16:37, Krzysztof kw1618 pisze:
    > jeden z internautów wstawił pod artykułem bardzo trafny komentarz

    Niezbyt trafny. Tkwi w nim podstawowy błąd. To nie operator rozpoznanie
    dowód. To rozpoznaje pracownik i to niekoniecznie jego. Co więcej,
    ponieważ tych pracowników jest masa, więc nie można wykluczyć, że
    niektórzy z nich są nieuczciwi. Oni w ogóle nie muszą widzieć dowodu.

    Natomiast pozostaje dla mnie tajemnicą, czemu operator na starą kartę,
    zanim nie włączy nowej nie wysyła komunikatu, że ją wyłącza.

    --
    Robert Tomasik

  • 5. Data: 2021-01-01 19:27:38
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 1 Jan 2021 19:11:08 +0100, Robert Tomasik napisał(a):

> [...]
    >
    > Natomiast pozostaje dla mnie tajemnicą, czemu operator na starą kartę,
    > zanim nie włączy nowej nie wysyła komunikatu, że ją wyłącza.

    Pierwszego stycznia o 19 być tak wstawionym? :) Sądząc po składni,
    miałeś najmarniej 2%% :)

    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 6. Data: 2021-01-01 21:30:48
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    O widzisz. Genialne w swoje prostocie.

    I jeszcze powiedzmy 12-24 godziny na uprawomocnienie się.

    Co stoi na przeszkodzie?

  • 7. Data: 2021-01-01 22:03:32
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 01.01.2021 o 21:30, _Master_ pisze:
    > Co stoi na przeszkodzie?

    Nie mam zielonego pojęcia. Znacząco utrudniłoby to oszustom działanie.
    Nie uniemożliwiło, ale na pewno utrudniło. Operator widzi, czy stara
    karta chodzi w danym momencie, więc można by żądać jej zwrotu.

    --
    Robert Tomasik

  • 8. Data: 2021-01-01 22:10:28
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Operator widzi, czy stara
    > karta chodzi w danym momencie, więc można by żądać jej zwrotu.

    A jeden post wyżej piszesz, że nie operator a jego pracownik:)

    --
    Shrek

  • 9. Data: 2021-01-02 00:35:38
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    Bo mają tam BURDEL i uprawiają spychologię.
    Jak coś SPIERDOLĄ to zganiają na pracowników ;)

  • 10. Data: 2021-01-02 02:38:30
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 02.01.2021 o 00:35, _Master_ pisze:
    > Bo mają tam BURDEL i uprawiają spychologię.
    > Jak coś SPIERDOLĄ to zganiają na pracowników ;)

    Nie za bardzo rozumiem, o czym napisałeś. Weź, i choć zostaw kawałek
    tego, do czego się odnosisz. Ale spróbuję sie domyśleć.

    Operatorzy mają po kilka milionów abonentów i kilkadziesiąt milionów
    numerów, więc można ich podejrzewać o różne "niegodziwości", ale na
    pewno nie o nieporządek, bo by sami się w tym pogubili.

    Nic z tymi duplikatami kart nie robią, bowiem nikt ich chwilowo o to nie
    ściga. Jak banki zaczęły przegrywać w sądach sprawy cywilne i musiały
    zwrócić straty klientom, którzy na skutek dziurawych systemów je
    ponieśli, to zaczęły łatać systemy. Operatorzy zaczną, gdy kilka osób
    ich pozwie i to wygrają.

    --
    Robert Tomasik