  • 1. Data: 2003-06-05 08:56:05
    Temat: odsetki ustawowe - SM
    Od: "wowi" <w...@w...pl>

    Dzwoniąc do spółdzielni mieszkaniowej w celu uzgodnienia salda dowiedziałem
    się, że zalegam pewną kwotę (ok200zł)
    i od tej kwoty naliczane są odsetki ustawowe (wyszło coś 6 zł).
    Spłaciłem należność główną, bez odsetek, bo nie miałem żadnego papierka na
    owe odsetki (wyliczenia, wezwania do zapłaty...). Po pewnym czasie dowiaduję
    się (znów telefonicznie, dzwoniąc), że wiszą mi te odsetki i dodatkowo
    naliczają odsetki od odsetek! Nie chodzi mi tyle o pieniądze ile o formę:
    1. chyba powinienem otrzymać jakieś zawiadowmienie/wezwanie/wyliczenie?
    2. chyba nie mają prawa naliczać odsetek od odsetek bez wytoczenia powództwa
    (KC art482)?

    Jakie powinno być prawidłowe postępowanie SM?
    proszę o jakiś namiar na odpowiedni Art. dot.pktu 1-go

  • 2. Data: 2003-06-05 11:31:40
    Temat: Re: odsetki ustawowe - SM
    Od: "Jarosław Matejczuk" <j...@j...net>

    Użytkownik "wowi" <w...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > (KC art482)?
    >
    > Jakie powinno być prawidłowe postępowanie SM?
    > proszę o jakiś namiar na odpowiedni Art. dot.pktu 1-go

    sp-nia zrobiła to co robia zwykle US-y a więc zaliczyła twoja wpłate
    w pierwszej kolejności w poczet odsetek a to pozostało na kwotę
    główną,
    w związku z tym dalej jest zaległość i to ona odsetkuje,
    jest to działanie zgodne z prawem o ile sie orientuję, bo to wierzyciel
    ma prawo wybrac sposób zarachowania wpłaty, chyba, że jakos wyraźnie
    jest wskazane co i na co wpłacasz, ale tego to juz nie jestem pewien,
    pzdr,
    JarekM

  • 3. Data: 2003-06-05 13:00:04
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Odsetek od odsetek nie maja oczywiście prawa naliczać. Ale mogą wpłacone
    przez Ciebie 200 zł w pierwszej kolejności zaliczyć na należne odsetki. A
    więc najpierw pobrać sobie 6 zł odsetek, a potem dopiero pozostałe 194 zł na
    zadłużenie. W sumie to wyjdzie na to, że jesteś dłużny jeszcze 6 zł z
    odsetkami od dnia dokonania przez Ciebie wpłaty do teraz.

    Co do pisma, to nie mają obowiązku do Ciebie pisać. Natomiast jeśli
    płaciłeś, to stosowna wzmianka powinna być na pokwitowaniu. Jeśli
    pokwitowali Ci przyjęcie należności w wysokości 200 zł to zgodnie z art. 466
    kc pokwitowali również odsetki i mogą się wypchać. Gorzej, jeśli wpłacałeś
    przelewem albo na przekaz. Wówczas sam musisz pilnować wysokości wpłaty i
    Spółdzielnia ma prawo zaliczyć w pierwszej kolejności Twoją wpłatę na
    odsetki, co wynika z art. 451 kc.

    Kodeks Cywilny:
    -------------------

    Art. 451. § 1. Dłużnik mający względem tego samego wierzyciela kilka długów
    tego samego rodzaju może przy spełnieniu świadczenia wskazać, który dług
    chce zaspokoić. Jednakże to, co przypada na poczet danego długu, wierzyciel
    może przede wszystkim zaliczyć na związane z tym długiem zaległe należności
    uboczne oraz na zalegające świadczenia główne.
    § 2. Jeżeli dłużnik nie wskazał, który z kilku długów chce zaspokoić, a
    przyjął pokwitowanie, w którym wierzyciel zaliczył otrzymane świadczenie na
    poczet jednego z tych długów, dłużnik nie może już żądać zaliczenia na
    poczet innego długu.
    § 3. W braku oświadczenia dłużnika lub wierzyciela spełnione świadczenie
    zalicza się przede wszystkim na poczet długu wymagalnego, a jeżeli jest
    kilka długów wymagalnych - na poczet najdawniej wymagalnego.
    orzeczenia

    Art. 466. Z pokwitowania zapłaty dłużnej sumy wynika domniemanie zapłaty
    należności ubocznych. Z pokwitowania świadczenia okresowego wynika
    domniemanie, że spełnione zostały również świadczenia okresowe wymagalne
    wcześniej.
    --
    Jestem tylko człowiekiem i mogę się mylić. Przedstawiony wyżej
    punkt widzenia jest moją prywatną opinią i upraszam o nie trakto-