  • 21. Data: 2008-08-06 23:15:39
    Temat: Re: fotografie wojny == bezczeszczenie zwlok
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    wiadomości news:c7mpm5-b1f.ln1@ncc1701.lechistan.com...

    > Dlaczego nie sądzą jednych i drugich?
    >
    > Skoro część nie chciała wykonać tego rozkaz musiały być obiektywne
    > przesłanki, że rozkaz jest nielegalny. A rozkazy nielegalne są nieważne.

    niekoniecznie. Może ta druga część bezprawnie odmówiła jego wykonania.

  • 22. Data: 2008-08-07 00:07:35
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Robert Tomasik pisze:

    > niekoniecznie. Może ta druga część bezprawnie odmówiła jego wykonania.

    Rozkazu ostrzału wioski pełnej cywili?

  • 23. Data: 2008-08-07 14:21:32
    Od: "gargamel" <s...@d...lina>

    > Rozkazu ostrzału wioski pełnej cywili?

    przecież są dowody że w tej wiosce byli talibowie, zresztą oni często
    chowają się za cywilami i ostrzeliwują z wiosek, taką mają taktykę, to
    zwykłe dranie i tchórze, ale mniejsza z tym, na wojnie zawsze giną ludzie,
    cywile też, więc nie rozumiem kogo to dziwi?

  • 24. Data: 2008-08-07 15:34:54
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    gargamel pisze:

    > przecież są dowody że w tej wiosce byli talibowie, zresztą oni często

    Wiesz, w takiej Warszawie na pewno można znaleźć sporo przestępców a
    pewnie nawet zbrodniarzy.

    Co powiesz na jej zbombardowanie "na wszelki wypadek"? ;->

    > chowają się za cywilami i ostrzeliwują z wiosek, taką mają taktykę, to

    I? Jakby Talib schował się za tobą, to byś z radością przywitał
    wybuchający ci pod nogami granat?

    > zwykłe dranie i tchórze, ale mniejsza z tym, na wojnie zawsze giną
    > ludzie, cywile też, więc nie rozumiem kogo to dziwi?

    Każdego, kto nie jest naziolkiem albo innym pociotkiem Stalina będzie to
    dziwić - tylko szuje mają w nosie cywili i wzruszając ramionami używają
    słów typu "przykre ale akceptowalne straty wśród ludności cywilnej".

  • 25. Data: 2008-08-07 21:14:25
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    wiadomości news:avqpm5-g8f.ln1@ncc1701.lechistan.com...

    > Rozkazu ostrzału wioski pełnej cywili?

    Andrzej, to wszystko nie jest takie proste. Żołnierz powinien wykonywać
    rozkazy, a nie zastanawiać się na polu walki, czy jakiś prokurator nie
    postawi mu zarzutu, jak strzeli z armaty. Oczywiście, nie należy
    ostrzeliwać obiektów cywilnych, ale podstawą w wojsku jest rozkaz.
    Odpowiedzialność powinien ponieść wydający rozkaz.

    Polska do Afganistanu pojechała na wojnę. Nasi żołnierze są żołnierzami
    jednej z wojujących stron. Wyobraź sobie, co by było, jakby po II WS
    postawiono każdemu pilotowi RAF zrzut morderstwa za to, ze od zrzucanych
    przez nich bomb zginęli cywile? A może ci lotnicy powinni odmówić wykonania
    rozkazu, bo przecież bomby posyłano na miasta pełne cywili. To już nie była
    kwestia kilku, ale tysięcy ofiar. O bombie atomowej w Japonii już
    litościwie nie wspominam, bo ani w Hiroszimie, ani w Nagasaki, to chyba w
    ogóle żadnych instalacji wojskowych nie było.

    Niestety, w tym konkretnym wypadku winę za straty wśród ludności cywilnej
    ponoszą nieodpowiedzialni żołnierze / partyzanci Afganistanu. Skoro
    wykorzystują obiekty cywilne, to tym samym narażają je na atak. Takie
    wioski, w których znajdują się oddziały wojskowe są pełnoprawnymi celami w
    rozumieniu międzynarodowych konwencji dotyczących prowadzenia wojen. Tyle,
    że w Polsce jakoś uparcie próbuje się przekonać społeczeństwo, że w
    Afganistanie nie ma wojny. A nasi żołnierze, to tam pojechali na wakacje.
    Ostrzał wioski, w której zginęli cywile w żaden sposób do tego modelu nie
    pasował.

  • 26. Data: 2008-08-07 21:17:27
    Od: "gargamel" <s...@d...lina>

    > I? Jakby Talib schował się za tobą, to byś z radością przywitał
    > wybuchający ci pod nogami granat?

    za mną by się nie schował, bo ja ich sługusem nie jestem

    > Każdego, kto nie jest naziolkiem albo innym pociotkiem Stalina będzie to
    > dziwić - tylko szuje mają w nosie cywili i wzruszając ramionami używają
    > słów typu "przykre ale akceptowalne straty wśród ludności cywilnej".

    no faktycznie, jak te taliby mordują cywili bez powodu to jest ok, fajna
    sprawa, nawet w internecie można pooglądać jak się łeb ucina, ale jak giną
    cywile w wojnie z talibami, i to jeszcze ci którzy z nimi współpracują to
    już jest be:O(

  • 27. Data: 2008-08-07 21:32:17
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Thu, 07 Aug 2008 23:14:25 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

> [...]
    > ostrzeliwać obiektów cywilnych, ale podstawą w wojsku jest rozkaz.
    > Odpowiedzialność powinien ponieść wydający rozkaz.

    OIDP rozkaz przełożonego uchylał karalność pod rządami dkk. Obecnie art.
    318 i 344 par. 1 kk mówi coś innego -- żołnierz ma myśleć.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 28. Data: 2008-08-07 21:42:59
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    Olgierd <n...@r...org> napisal:
    > OIDP rozkaz przełożonego uchylał karalność pod rządami dkk. Obecnie art.
    > 318 i 344 par. 1 kk mówi coś innego -- żołnierz ma myśleć.

    I to jest jedna z przyczyn, dla ktorych prawnikom-karnistom nalezy
    patrzec na rece. Sa w stanie wymyslic dowolna bzdure i nawet
    ja uzasadnic. Dodatkowo, bardzo czesto myla swoja funkcje
    z funkcja stanowienia prawa, co - o ile sie nie myle - jest
    zastrzezone dla suwerena, w tym przypadku narodu. A ile
    razy radosne srodowiska profesorskie wyskakiwaly z krytyka
    przypadkowego spoleczenstwa, ktore smialo nie byc
    dostatecznie 'postempowe' i ktore na przyklad zada
    wiekszego poszanowania praw ofiary niz sprawcy,
    zada karania a nie jedynie fasadowego 'resocjalizowania'.

    Zolnierz, ktory bedzie nadmiernie myslal na polu walki
    blyskawicznie stanie sie zolnierzem MARTWYM. W walce mysli
    sie drylem, podstawami regulaminu i instynktem. Od myslenia
    na wyzszych poziomach sa sztaby.
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 29. Data: 2008-08-07 21:55:06
    Od: "gargamel" <s...@d...lina>

    > Niestety, w tym konkretnym wypadku winę za straty wśród ludności cywilnej
    > ponoszą nieodpowiedzialni żołnierze / partyzanci Afganistanu.

    nie nazywaj terrorystów żołnierzami, bo urągasz żołnierzom:O(

  • 30. Data: 2008-08-07 21:56:40
    Od: "gargamel" <s...@d...lina>

    > OIDP rozkaz przełożonego uchylał karalność pod rządami dkk. Obecnie art.
    > 318 i 344 par. 1 kk mówi coś innego -- żołnierz ma myśleć.

    o kuźwa, to teraz magistruf bendom na front wysyłać?:O)