  • 11. Data: 2022-04-16 20:55:17
    Temat: Re: denaturat
    Od: Sebastian Dziarmaga-Działyński <s...@g...com>

    niedziela, 10 kwietnia 2022 o 12:51:36 UTC+2 Dawid Rutkowski napisał(a):

    > Teraz chyba najczęściej izopropanol.
    > Trochę to bez sensu, bo można go pić, daje w czachę jak etanol.
    > Różnica że trzyma o wiele dłużej.
    > A jaki w smaku - nie wiem.

    Na rynku są różne produkty.
    Zazwyczaj izopropanol (i to chyba nieskażony, po prostu o czystości technicznej) jest
    sprzedawany jako Denatural najczęściej jest bezbarwny.
    Etanol skażony bitrexem i jakimiś smierdziuchami(sam bitrex pewnie dałoby się
    oddestylowac) najczęściej jest fioletowo niebieski (choć chyba widziałem też
    bezbarwny) nazywa się Denaturat.

    Przepis na odbarwianie węglem aktywnym był już dostępny np w serii słynnych
    książeczek dla dzieci i młodzieży interesujących się chemia autorstwa Stefana
    Sękowskiego.

  • 12. Data: 2022-04-17 12:49:21
    Od: Sebastian Dziarmaga-Działyński <s...@g...com>

    poniedziałek, 11 kwietnia 2022 o 09:07:52 UTC+2 J.F napisał(a):

    > Ale jesli to taka gorzka substancja, to po co ten izopropanol i MEK ?

    Bo istnieje takie coś, jak destylacja

    Pozdrawiam
    SDD

  • 13. Data: 2022-04-17 14:09:00
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-04-17, Sebastian Dziarmaga-Działyński <s...@g...com> wrote:

    > Bo istnieje takie coś, jak destylacja

    Alkohol etylowy zasadniczo skażano na dwa sposoby: (1) dla mas,
    substancjami tworzącymi aezotropy lub posiadające temperaturę wrzenia
    bliską etanolu - trzeba mieć sprzęt/wiedzę, aby takie coś rozdzielić -
    prosta destylacja tu nie wystarczy, oraz (2) dla profesjonalistów,
    prostymi substancjami łatwo dającymi się oddzielić (np. wodorotlenkiem
    potasu) - bo profesjonalista i tak sobie z tym poradzi.

    --
    Marcin