  • 1. Data: 2022-04-08 16:08:52
    Temat: denaturat
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    No i afera jest, bo Polacy umierają od metanolu.
    Ponoc kupili denaturat i wypili.

    Nie wiadomo jaki producent, jaka partia, ile tego metanolu.

    Ale:
    -jak sie patrze na przykladowy
    https://vica.pl/produkty-antybakteryjne/20977-denatu
    rat-w-szkle-fiolet-500-ml-5905224006416.html

    jest tam teraz jakies ostrzezenie, ze trucizna?

    -jesli to tylko domieszka metanolu w etanolu ... czy etanol nie
    powinien zabezpieczyc?
    Powszechnie sie uważa, ze jest "odtrutką" na metanol.

    -ze tez ludzie to jeszcze piją ... wladza przyzwyczaiła, ze dobry i
    tani ?

    J.

  • 2. Data: 2022-04-08 17:59:57
    Temat: Re: denaturat
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 08.04.2022 o 16:08, J.F pisze:

> [...]
    > https://vica.pl/produkty-antybakteryjne/20977-denatu
    rat-w-szkle-fiolet-500-ml-5905224006416.html

    > jest tam teraz jakies ostrzezenie, ze trucizna?

    Przecież w tym produkcie nie ma metanolu.

    Zresztą chyba żaden "spirytus skażony" na rynku nie zawiera metanolu.

    MJ

  • 3. Data: 2022-04-08 18:29:46
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 8 Apr 2022 17:59:57 +0200, Michał Jankowski wrote:

    rat-w-szkle-fiolet-500-ml-5905224006416.html

    > Przecież w tym produkcie nie ma metanolu.
    >
    > Zresztą chyba żaden "spirytus skażony" na rynku nie zawiera metanolu.

    No tak PRL przyzwyczail rodaków.
    A tymczasem na Śląsku juz 13 zgonów od metanolu.

    Metanol jest wsród dopuszczalnych skażalników, a teraz "denaturat"
    produkuje kto chce, to nie ma sie co dziwić, ze różne są.

    J.

  • 4. Data: 2022-04-09 22:02:12
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    A co zawiera?

    -----

  • 5. Data: 2022-04-10 12:51:35
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    sobota, 9 kwietnia 2022 o 22:02:15 UTC+2 ąćęłńóśźż napisał(a):
    > A co zawiera?

    Teraz chyba najczęściej izopropanol.
    Trochę to bez sensu, bo można go pić, daje w czachę jak etanol.
    Różnica że trzyma o wiele dłużej.
    A jaki w smaku - nie wiem.

    Ale to nie jest pewne info, jakieś reminescencje sprzed 2 lat jak była panika z
    robieniem płynu do dezynfekcji (rąk, a nie wewnętrznej ;)

  • 6. Data: 2022-04-11 09:07:23
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 10 Apr 2022 03:51:35 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski wrote:

    > Teraz chyba najczęściej izopropanol.
    > Trochę to bez sensu, bo można go pić, daje w czachę jak etanol.
    > Różnica że trzyma o wiele dłużej.
    > A jaki w smaku - nie wiem.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Isopropyl_alcohol

    Niby pisza, ze malo szkodliwy, ale dawka smiertelna LD50 dla szczurow
    to 5g/kg. 350g dla 70kg chlopa by wyszlo ... no fakt, trzeba by 0.7
    "wódki" wypic, a dla etanolu LD50 to 7.3g/kg ...

    https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?
    uri=CELEX:32017R1112&from=PL

    Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2016/1867 (3) zmieniono
    rozporządzenie (WE) nr 3199/93,
    wprowadzając jednolitą wspólną procedurę całkowitego skażenia
    alkoholu. Ta wspólna procedura przewidywała
    wykorzystanie, na hektolitr etanolu absolutnego, jednego litra
    alkoholu izopropylowego (IPA), jednego litra
    ketonu metylowo-etylowego (MEK) oraz jednego grama benzoesanu
    denatonium. Miała ona również na celu
    zastąpienie różnych krajowych procedur skażenia, aby zapobiec
    oszustwom podatkowym, unikaniu opodat
    kowania i nadużyciom.

    (5) Do dnia 15 marca 2017 r. niektóre państwa członkowskie przekazały
    Komisji informacje na temat substancji
    skażających służących do całkowitego skażania alkoholu, które
    zamierzają stosować do celów art. 27 ust. 1 lit. a)
    od dnia 1 sierpnia 2017 r.
    (6) Do dnia 15 marca 2017 r. Komisja przekazała wszystkie otrzymane
    powiadomienia pozostałym państwom
    członkowskim.
    (7) Jedno z państw członkowskich wniosło zastrzeżenie, o którym mowa w
    art. 27 ust. 4 dyrektywy 92/83/EWG, ze
    względu na to, że procedura całkowitego skażenia alkoholu przewidująca
    litr alkoholu izopropylowego (IPA), litr
    ketonu metylowo-etylowego (MEK) oraz gram benzoesanu denatonium na
    hektolitr etanolu absolutnego stwarza
    pole do nadużyć, a zatem nie spełnia wymogów art. 27 ust. 1 dyrektywy
    92/83/EWG w odniesieniu do
    zapobiegania wszelkim ewentualnym przypadkom oszustw podatkowych,
    unikania opodatkowania i nadużyć.
    [...]
    (10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 3199/93.
    (11) Aby uniknąć wszelkich wątpliwości co do tego, które przepisy mają
    zastosowanie w tych konkretnych okolicz
    nościach, należy jednoznacznie uchylić rozporządzenie wykonawcze (UE)
    2016/1867.
    (12) Ze względu na pewność prawa niniejsze rozporządzenie powinno mieć
    zastosowanie od tego samego dnia co
    rozporządzenie wykonawcze (UE) 2016/1867, a zatem powinno wejść w
    życie w trybie pilnym.
    [...]

    Od 3 strony jest lista skazalników.

    Ten Benzoesan denatonium mnie interesuje ... stare chemikalium i stad
    nazwa "denaturat" ?

    Ale jesli to taka gorzka substancja, to po co ten izopropanol i MEK ?

    J.

  • 7. Data: 2022-04-11 10:08:51
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Generalnie (przynajmniej ten prawdziwy, dawniej) denaturat powinien mieć
    cztery cechy:

    1. śmierdzieć
    2. być niesmaczny
    3. wyróżniać się kolorem (bezbarwny to jest jakiś późniejszy wynalazek
    nie wiedzieć po co)
    4. nie dawać się łatwo rozdzielić domowym sposobem na spirytus i resztę

    Stąd pewnie jakieś dodatkowe rozpuszczalniki w składzie...

    MJ

  • 8. Data: 2022-04-11 10:41:27
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 11 Apr 2022 10:08:51 +0200, Michał Jankowski wrote:
> [...]
    >
    > 1. śmierdzieć
    > 2. być niesmaczny
    > 3. wyróżniać się kolorem (bezbarwny to jest jakiś późniejszy wynalazek

    Bo jak ktos potrzebuje etanolu np do czyszczenia, czy rozcienczenia
    farby, to mu kolor niepotrzebny.

    Etanol z metanolem np chetnie bym kupil.
    Pic nie zamierzam, a spodziewam sie wlasciwosci podobnych do czystego
    etanolu.

    Ale moze faktycznie izopropanol lepszy do technicznych zastosowan.

    > 4. nie dawać się łatwo rozdzielić domowym sposobem na spirytus i resztę

    A nawet polprzemyslowymi.

    > Stąd pewnie jakieś dodatkowe rozpuszczalniki w składzie...

    Niekoniecznie, z tych 4 punktow nie wynika, ze to maja byc
    rozpuszczalniki.

    Chocby ten Bitrex, tzn benzoesan czegos tam.

    J.

  • 9. Data: 2022-04-11 13:28:45
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    J.F napisał(a):

    > jest tam teraz jakies ostrzezenie, ze trucizna?

    Wypili alkohol nieznanego pochodzenia i tyle.
    Ryzyk fizyk.
    Natomiast państwo PIS chcąc coś zrobić,
    wycofuje ze sklepów denaturat. A może ja potrzebuję tego denaturatu
    jako rozpuszczalnika, wiosna idzie i remont robię.

  • 10. Data: 2022-04-11 13:50:06
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 11 Apr 2022 04:28:45 -0700 (PDT), alojzy nieborak wrote:

    > Wypili alkohol nieznanego pochodzenia i tyle.
    > Ryzyk fizyk.

    Denaturat ze sklepu, a nie nieznanego pochodzenia!

    > Natomiast państwo PIS chcąc coś zrobić,
    > wycofuje ze sklepów denaturat. A może ja potrzebuję tego denaturatu
    > jako rozpuszczalnika, wiosna idzie i remont robię.

    Jak rozumiem - chca wycofac jedną partię.
    Jesli nie ma oznakowania, ze trucizna ... to moze i powinni.

    A za Tuska bylo tak

    https://www.rmf24.pl/fakty/polska/news-po-fali-zatru
    c-alkoholem-wielkopolska-wstrzymuje-sprzedaz-de,nId,
    766261

    "Wielkopolski Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny wstrzymał
    sprzedaż denaturatu oraz produktów denaturatopodobnych. Decyzję
    podjęto po przeprowadzeniu kontroli w związku z przypadkami zatruć
    metanolem, "

    J.