  • 1. Data: 2010-10-02 17:48:37
    Temat: darowizna, taksa notarialna itd
    Od: "Archangell" <r...@o...pl>

    Witam

    Sytuacja jest następująca:

    Razem z moją żoną jesteśmy właścicielami mieszkania, które kupilismy po
    ślubie. Nie mamy rozdzielności
    majątkowej. Teraz chcemy dokonać darowizny tego mieszkania na rzecz
    najbliższej rodziny, tak aby nie płacić
    podatku od darowizny i jak najmniejsze koszty notarialne. Wcześniej
    zapewniano mnie że to żaden problem
    ale okazało się (czy słusznie?), że jeśli podarowalibyśmy to mieszkanie
    mojej mamie to od połowy mieszkania
    nalężącej do mojej żony trzeba by było zapłacic podatek. Szukam teraz
    rozwiązania jak dokonać tekiej
    darowizny optymalnie pod względem obecnych kosztów oraz ewentulanych
    problemów ze zbyciem tego mieszkania
    w przyszłości. Nasuwają mi się takie 2 głowne rozwiązania:
    1. Żona swoją część darowuje mnie. Następnie ja całość darowuję mojej mamie.
    Minus tego jest taki ze notariusza
    opłacamy dwukrotnie.
    2. Ja swoją część przekazuję w darowiźnie mojej mamie a żona swojej.
    No i trzecie nie wiem czy mozliwe:
    3. Można darować mieszkanie swojemu 3 letniemu dziecku? Jak to wygląda pod
    wzgledem prawnym?

    Teraz pytanie o opłaty notarialne. Czy taka darowizna łapie się na 1/2
    maksymalnej stawki obowiązującej
    za sporządzenie aktu notarialnego? Telefonowałem do kancelarii notarialnej i
    tam z tego co asystent Pani Rejent mi podał
    to wynika że policzył taksę po maksymalnej stawce.

    Teraz kolejne pytanie:
    Czy w przypadku kupna nowego mieszkania od dewelopera również można
    oczekiwać 1/2 maksymalnej stawki obowiązującej za sporządzenie aktu
    notarialnego?
    Jeśli tak to jakie warunki muszą być spełnione?

    Arch