  • 1. Data: 2008-02-09 17:23:13
    Temat: Zwrot kosztów przesyłki w przypadku wad towaru z aukcji
    Od: Jacek_FH <s...@h...net.pl>

    Witam

    Kupiłem sobie na allegro komórkę, sprzedawca zawodowiec (kupa wystawionych
    telefonów) ale z komentarzy wyglądający na uczciwego.
    Telefon dostałem dość szybko ale ma dwie wady i chciałbym teraz telefon
    zwrócić ale uzyskać zwrot kosztów telefonu i przesyłek w obie strony.

    Co do wad:
    a) coś nie tak z głośnikiem - chrypie okropnie przy głośniejszych
    dźwiękach, dzwonki kaleczą uszy, na głośnomówiącym praktycznie nie da się
    rozmawiać, jedynie niegłośna rozmowa w miarę ok.
    b) telefon jest na wszystkich rogach mocno poobijany i poobdzierany, czego
    nie było widać na zdjęciach (czy ta druga wada się zresztą nadaję na zwrot?)

    Wady te sprzedawca IMHO umyślnie zataił gdyż:
    a) sprawdzenie głośnika jest czynnością banalną (szczególnie przez
    zawodowca), a telefon opisany był: "sprawny w 100%"
    b) telefon był sfotografowany tylko bezpośrednio z przodu i tyłu i opisany
    "standardowe ślady użytkowania (wszystko widoczne na zdjęciach)"
    Ale i tak żadnych terminów zgłoszenia nie przekroczyłem więc chyba[?]
    umyślność nic od strony prawnej nie zmienia ?

    Sprzedawca wygląda na zawodowca ale nie określa się nigdzie jako firma,
    więc zakup jest od osoby prywatnej. Aukcja była z licytacją, towar używany.
    Aukcja jest dodatkowo opisana "gwarancja rozruchowa 2 tygodnie", ale bez
    szczegółów gwarancji.

    Na jakie przepisy się mógłbym powołać ?
    Czy rękojmia się tu kwalifikuje ? (towar używany)
    Powoływać się na jego gwarancję (niesprecyzowaną) czy rękojmię czy jeszcze
    coś innego ?

    TIA

    --
    Jacek_FH

  • 2. Data: 2008-02-09 19:44:16
    Od: KsZZysiek <kszysiek@____tlen.pl>

    > Na jakie przepisy się mógłbym powołać ?
    > Czy rękojmia się tu kwalifikuje ? (towar używany)
    > Powoływać się na jego gwarancję (niesprecyzowaną) czy rękojmię czy jeszcze
    > coś innego ?

    Jesli to osoba prywatna to nic nie wskórasz. Uzywanych komórek nie
    kupuje się na Allegro tylko w komisie. Lepiej dać 30 zł wiecej i miec
    100% pewny towar.

    --
    Krzysiek, Krakow, http://kp.oz.pl/

  • 3. Data: 2008-02-09 19:58:11
    Od: Jacek_FH <s...@h...net.pl>

    Dnia 2008-02-09, KsZZysiek <kszysiek@____tlen.pl> pisze:

    > Jesli to osoba prywatna to nic nie wskórasz.

    A to już mocno przesadziłeś.

    Tyle się na razie doczytałem:
    http://www.motofakty.pl/artykul/wiedzial_ale_nie_pow
    iedzial.html
    czyli dla używanego towaru od sprzedawcy prywatnego można dochodzić rękojmi
    o ile nie jest ona wyłączona (a nie była).

    Jeśli ktoś ma do tego jakieś uwagi to pisać.

    > Uzywanych komórek nie kupuje się na Allegro tylko w komisie. Lepiej dać 30 zł
    wiecej i miec
    > 100% pewny towar.

    O ile jest to 30zł, prawda ?
    Po uwzględnieniu napraw tego telefonu i tak bym nie przekroczył ceny komisu.

    --
    Jacek_FH

  • 4. Data: 2008-02-09 20:35:17
    Od: KsZZysiek <kszysiek@____tlen.pl>

    > czyli dla używanego towaru od sprzedawcy prywatnego można dochodzić rękojmi
    > o ile nie jest ona wyłączona (a nie była).
    > Jeśli ktoś ma do tego jakieś uwagi to pisać.

    Ja mam.

    Mozna ale nic się nie uzyska. W praktyce trzeba bowiem udowodnic, ze
    uszkodzenie juz było w momencie zakupu, a to niemozliwe.

    --
    Krzysiek, Krakow, http://kp.oz.pl/

  • 5. Data: 2008-02-09 21:01:39
    Od: "Paweł Marcisz" <p...@g...com>

    On 9 Lut, 21:35, KsZZysiek <kszysiek@____tlen.pl> wrote:

    > Ja mam.
    >
    > Mozna ale nic się nie uzyska. W praktyce trzeba bowiem udowodnic, ze
    > uszkodzenie juz było w momencie zakupu, a to niemozliwe.

    Właściwie to konstrukcja przepisów o rękojmi skłania mnie do
    argumentacji, że trzeba udowodnić co innego, tzn. że to sprzedający ma
    dowodzić, że wady nie było w momencie przejścia niebezpieczeństwa.
    Zauważ, że art. 556 formuuje generalną zasadę, że sprzedający
    odpowiada za wady, a dopiero art. 559 statuuje wyłączenie tej
    odpowiedzialności w razie zajścia pewnej okoliczności. Stąd można
    mniemać, że okoliczność tę ma wykazać sprzedawca.

    Tak czy owak, sprzedawca odpowiada nie tylko kiedy wada była w
    momencie zakupu, ale i gdy wynikła "z przyczyny tkwiącej już
    poprzednio w rzeczy sprzedanej".

  • 6. Data: 2008-02-09 21:31:30
    Od: KsZZysiek <kszysiek@____tlen.pl>

    > Tak czy owak, sprzedawca odpowiada nie tylko kiedy wada była w
    > momencie zakupu, ale i gdy wynikła "z przyczyny tkwiącej już
    > poprzednio w rzeczy sprzedanej".

    A w praktyce jest "słowo przeciwko słowu".

    --
    Krzysiek, Krakow, http://kp.oz.pl/

  • 7. Data: 2008-02-10 09:51:57
    Od: "Paweł Marcisz" <p...@g...com>

    On 9 Lut, 22:31, KsZZysiek <kszysiek@____tlen.pl> wrote:

    > A w praktyce jest "słowo przeciwko słowu".

    W praktyce jest biegły.

  • 8. Data: 2008-02-11 06:06:48
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 09.02.2008 Paweł Marcisz <p...@g...com> napisał/a:
    > Właściwie to konstrukcja przepisów o rękojmi skłania mnie do

    Pewnie lepiej będzie najpierw ustalić czy w ogóle w grę wchodzi rękojmia,
    bo wiele zdaje się wskazywać, że raczej "niezgodność z umową", a wtedy
    wiadomo na czym się w tej kwestii stoi.

> [...]
    > odpowiedzialności w razie zajścia pewnej okoliczności. Stąd można
    > mniemać, że okoliczność tę ma wykazać sprzedawca.

    Tak przyjmowano kiedyś przy sprzedaży konsumenckiej, ale MZ w sposób
    wyraźny to z ww. nie wynika. Silniejszym argumentem wydaje się być art.6 :)

    --
    Marcin