  • 21. Data: 2020-10-04 18:04:37
    Temat: Re: Zakup samochodu i brak informacji o niezapłaconym OC
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    > Kolejną składkę oczywiście tak. Ale kolejna rata za poprzednią składkę,
    > to nie do końca jest to samo.

    Zgodnie z przepisami, kolejne raty za trwający okres ubezpieczenia
    obciążają kupującego.

    --
    Liwiusz

  • 22. Data: 2020-10-04 18:20:41
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 04.10.2020 o 16:59, Budzik pisze:

    > W tamtej sytuacji poinformowano mnie, ze skoro kupiłem auto a polisa
    > nie była opłacona w pełni to musze dopłacic.

    To Cię źle poinformowano. To umowa pomiędzy poprzednim właścicielem, a
    ubezpieczycielem. Czemu Ty byś miał płacić? Skloro sobie nie dopilnowali
    jego, to niech się z nim sądzą, a nie z Tobą.

    > Nie miałem tez szansy jej wymowic bo sam fakt nie opłacenia drugiej
    > raty wypłynął jak ta polisa sie skonczyła (minał cały rok)

    To tym bardziej, co Cię to obchodzi?

    > Przy obecnej sytuacji tez sugerowano zeby przy zakupie sprawdzic
    > potwierdzenie zapłaty OC bo inaczej to nabywca bedzie odpowiedzialny za
    > uiszczenie brakujacej składki.

    A nie byli uprzejmi wskazać jakiejś podstawy prawnej? Pytam, bo może
    gdzieś jest jakiś przepis szczególny. nie znam wszystkich przepisów na
    świecie. Ate ogólne przepisy na pewno tego w ten sposób nie normują.

    --
    Robert Tomasik

  • 23. Data: 2020-10-04 18:21:44
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 04.10.2020 o 17:59, Budzik pisze:
    > Użytkownik Robert Tomasik r...@g...pl ...

    > Oczywiście ze nie.
    > Ale z racji tego ze umowa przechodzi automatycznie na nabywce to nie
    > jest to takie oczywiste.

    Umowa, a nie obowiazek jej opłacenia. To dwie osobne rzeczy.

    > Na grupie (juz nie pamietam czy samochody czy prawo) potwierdzono mi ze
    > w takiej sytuacji to ja, jako nabywca, jestem odpowiedzialny za
    > opłacenie drugiej raty.

    Pyutałeś autora o podstawę prawną?

    --
    Robert Tomasik

  • 24. Data: 2020-10-04 18:24:03
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 04.10.2020 o 18:01, Liwiusz pisze:

    > Błędnie zakładasz, że kupujący nie jest stroną umowy ubezpieczenia, to
    > nic dziwnego, że dochodzisz do głupich wniosków. Wraz z kupnem samochodu
    > przechodzi na kupującego polisa OC i on staje się jej stroną.

    Oczywiście, ale zauważ na konstrukcję zapłaty w ratach za polisę. Opłata
    jest roczna, a jedynie jej opłata zostaje rozłożona na raty. Gdyby
    nastąpiła szkoda całkowita, to ubezpieczyciel wypłaca odszkodowanie
    pomniejszone o tę ratę. Roszczenie o zapłatę ma również w stosunku do
    tego, kto umowę zawierał.

    --
    Robert Tomasik

  • 25. Data: 2020-10-04 18:24:41
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 04.10.2020 o 18:04, Liwiusz pisze:

    > Zgodnie z przepisami, kolejne raty za trwający okres ubezpieczenia
    > obciążają kupującego.

    Wskażesz przepis?

    --
    Robert Tomasik

  • 26. Data: 2020-10-04 18:40:17
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

> [...]
    > jest roczna, a jedynie jej opłata zostaje rozłożona na raty. Gdyby
    > nastąpiła szkoda całkowita, to ubezpieczyciel wypłaca odszkodowanie

    Ty chyba nawet nie jarzysz, że rozmawiamy o OC, a nie AC?

    > Roszczenie o zapłatę ma również w stosunku do
    > tego, kto umowę zawierał.

    Jeśli sprzedający poinformuje ubezpieczyciela o zbyciu pojazdu, to już
    nie odpowiada za przyszłe raty z tej polisy.

    --
    Liwiusz

  • 27. Data: 2020-10-04 18:44:47
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    > Wskażesz przepis?

    4.Posiadacz pojazdu mechanicznego, na którego przeniesiono prawo
    własności pojazdu ponosi odpowiedzialność wobec zakładu ubezpieczeń
    zazapłatę składki należnej za okres od dnia, w którym nastąpiło
    przeniesienie na niego prawa własności pojazdu. Posiadacz pojazdu
    mechanicznego, który przeniósł prawo własności tego pojazdu,
    ponosi solidarną odpowiedzialność z posiadaczem pojazdu, na którego
    przeniesiono prawo własności pojazdu, za zapłatę składki należnej
    zakładowi ubezpieczeń za okres od dnia przeniesienia prawa własności do
    dnia powiadomienia przez niego zakładu ubezpieczeń ookolicznościach, o
    których mowa w ust.1.

    --
    Liwiusz

  • 28. Data: 2020-10-04 19:54:10
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 04.10.2020 o 18:40, Liwiusz pisze:

    > Ty chyba nawet nie jarzysz, że rozmawiamy o OC, a nie AC?
    >
    > Jeśli sprzedający poinformuje ubezpieczyciela o zbyciu pojazdu, to już
    > nie odpowiada za przyszłe raty z tej polisy.

    Powiedz, z czego to wynika.

    Powiedzmy, że kupuję dla Ciebie samochód. Umawiam się ze sprzedawcą, że
    ja będę płacił za niego, a Ty będziesz jeździł. Czy nadal uważasz, ze Ty
    będziesz odpowiadał za spłatę drugiej raty?

    Nie twierdzę, że nie masz racji, tylko, że nie wiem, z czego by to miało
    wynikać. W chwili wykupienia ubezpieczenia ubezpieczyciel zobowiązuje
    się do ubezpieczenia mienia, zaś ówczesny właściciel pojazdu do zapłaty
    w ratach. Przy AC potrąca się z wypłaty pozostałą kwotę. Przy OC nie ma
    takiej możliwości - ale to nadal działa na podobnej zasadzie.

    --
    Robert Tomasik

  • 29. Data: 2020-10-04 20:16:11
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 04.10.2020 o 18:44, Liwiusz pisze:

> [...]
    > zakładowi ubezpieczeń za okres od dnia przeniesienia prawa własności do
    > dnia powiadomienia przez niego zakładu ubezpieczeń ookolicznościach, o

    OK! Czyli jest przepis szczególny. Jakbyś jeszcze napisał gdzie, to bym
    nie musiał szukać. Ale nie do końca mnie przekonałeś, że jest tak, jak
    tu piszecie.

    Nadal nie jestem pewien, czy Twoja interpretacja jest słuszna. Przy AC
    na pewno ubezpieczyciele sobie to interpretują tak, że składka należy
    się za cały okres ubezpieczenia, choć przykładowo rozwalisz samochód w
    drobny mak i jego dalsze ubezpieczenie nie ma sensu, bo nie ma
    przedmiotu ubezpieczenia. Bo oni tylko składkę należną na raty
    rozłożyli, ale została naliczona w chwili zawarcia umowy.

    Czemu chcesz inną zasadę stosować przy OC. Składka za cały roczny okres
    jest naliczana w chwili zawarcia umowy i rozłożona na raty. Jeśli
    dojdzie do skasowania samochodu w trakcie roku, to pozostałej składki
    można nie płacić? Co będzie w takim wypadku z kolejną ratą składki? Bo
    składka jest naliczana za rok z góry!

    I teraz ja to interpretuję tak. Powiedzmy 1 stycznia 2019 roku
    ubezpieczamy samochód. Ówczesny właściciel płaci 50% i sprzedaje
    samochód w czerwcu. Moim zdaniem na podstawie zacytowanego przez Ciebie
    przepisu nabywca pojazdu odpowiada za składkę na 2020 rok. Składka na
    2019 rok została naliczona i jedynie skredytowana przez ubezpieczyciela,
    ale przecież to nadal składka już naliczona.

    Wzmiankowana w przepisie "solidarna odpowiedzialność" dotyczy składki za
    2020 rok, gdyby zbywca pojazdu nie powiadomił ubezpieczyciela o zbyciu
    pojazdu i nie rozwiązał umowy. Nie dochodzi do zawarcia nowej umowy i
    naliczenia nowej składki przed upływem umowy i 1 stycznia 2020 roku
    umowa się automatycznie przedłuża. Za tę nową składkę odpowiadają
    solidarnie.

    --
    Robert Tomasik

  • 30. Data: 2020-10-04 21:59:44
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    > Zgodnie z przepisami, kolejne raty za trwający okres ubezpieczenia
    > obciążają kupującego.

    Liwiusz, a co w takiej teoretycznej sytuacji ze:
    - własciciel zakłada polise OC w lipcu ale nie płaci za nia.
    - sprzedaje samochód w sierpniu.
    We wrzesniu TU przypomina sie o zapłacie. Kto powinien zapłacic?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Miłosierdzie jest początkiem okrucieństwa.