    Subject: Re: Zakup samochodu i brak informacji o niezapłaconym OC
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    <5f79f74a$0$17350$65785112@news.neostrada.pl>
    <5f79fc00$0$556$65785112@news.neostrada.pl>
    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Date: Sun, 4 Oct 2020 20:16:11 +0200

    W dniu 04.10.2020 o 18:44, Liwiusz pisze:

    > 4.Posiadacz  pojazdu  mechanicznego,  na  którego  przeniesiono  prawo
    > własności pojazdu ponosi odpowiedzialność wobec zakładu ubezpieczeń
    > zazapłatę składki należnej za okres od dnia, w którym nastąpiło
    > przeniesienie na niego prawa własności  pojazdu.  Posiadacz  pojazdu
    > mechanicznego,  który  przeniósł  prawo własności  tego  pojazdu,
    > ponosi  solidarną  odpowiedzialność  z posiadaczem pojazdu, na którego
    > przeniesiono prawo własności pojazdu, za zapłatę składki należnej
    > zakładowi ubezpieczeń za okres od dnia przeniesienia prawa własności do
> [...]
    OK! Czyli jest przepis szczególny. Jakbyś jeszcze napisał gdzie, to bym
    nie musiał szukać. Ale nie do końca mnie przekonałeś, że jest tak, jak
    tu piszecie.

    Nadal nie jestem pewien, czy Twoja interpretacja jest słuszna. Przy AC
    na pewno ubezpieczyciele sobie to interpretują tak, że składka należy
    się za cały okres ubezpieczenia, choć przykładowo rozwalisz samochód w
    drobny mak i jego dalsze ubezpieczenie nie ma sensu, bo nie ma
    przedmiotu ubezpieczenia. Bo oni tylko składkę należną na raty
    rozłożyli, ale została naliczona w chwili zawarcia umowy.

    Czemu chcesz inną zasadę stosować przy OC. Składka za cały roczny okres
    jest naliczana w chwili zawarcia umowy i rozłożona na raty. Jeśli
    dojdzie do skasowania samochodu w trakcie roku, to pozostałej składki
    można nie płacić? Co będzie w takim wypadku z kolejną ratą składki? Bo
    składka jest naliczana za rok z góry!

    I teraz ja to interpretuję tak. Powiedzmy 1 stycznia 2019 roku
    ubezpieczamy samochód. Ówczesny właściciel płaci 50% i sprzedaje
    samochód w czerwcu. Moim zdaniem na podstawie zacytowanego przez Ciebie
    przepisu nabywca pojazdu odpowiada za składkę na 2020 rok. Składka na
    2019 rok została naliczona i jedynie skredytowana przez ubezpieczyciela,
    ale przecież to nadal składka już naliczona.

    Wzmiankowana w przepisie "solidarna odpowiedzialność" dotyczy składki za
    2020 rok, gdyby zbywca pojazdu nie powiadomił ubezpieczyciela o zbyciu
    pojazdu i nie rozwiązał umowy. Nie dochodzi do zawarcia nowej umowy i
    naliczenia nowej składki przed upływem umowy i 1 stycznia 2020 roku
    umowa się automatycznie przedłuża. Za tę nową składkę odpowiadają
    solidarnie.

    --
    Robert Tomasik