  • 31. Data: 2020-10-05 11:50:50
    Temat: Re: Zakup samochodu i brak informacji o niezapłaconym OC
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    > OK! Czyli jest przepis szczególny. Jakbyś jeszcze napisał gdzie, to bym
    > nie musiał szukać. Ale nie do końca mnie przekonałeś, że jest tak, jak
    > tu piszecie.

    W tej ustawie, która określa warunki ubezpieczenia OC.

    > Nadal nie jestem pewien, czy Twoja interpretacja jest słuszna. Przy AC
    > na pewno ubezpieczyciele sobie to interpretują tak, że składka należy
    > się za cały okres ubezpieczenia, choć przykładowo rozwalisz samochód w

    Przy AC jak sprzedasz samochód, to ubezpieczenie znika, więc nie ma tematu.

    > Czemu chcesz inną zasadę stosować przy OC. Składka za cały roczny okres

    Temu, że po sprzedaży samochodu OC nadal działa i trzeba jakoś
    zdecydować, kto odpowiada za przyszłe składki. To, że odpowiadać ma ten,
    co ma samochód i ma ubezpieczenie, a nie ten, co nie ma samochodu i nie
    ma ubezpieczenia nie jest akurat głupim pomysłem.

    > jest naliczana w chwili zawarcia umowy i rozłożona na raty. Jeśli
    > dojdzie do skasowania samochodu w trakcie roku, to pozostałej składki
    > można nie płacić? Co będzie w takim wypadku z kolejną ratą składki? Bo
    > składka jest naliczana za rok z góry!

    Jeśli dojdzie do skasowania samochodu w ten sposób, że dojdzie do jego
    wyrejestrowania, to za okres od wyrejestrowania do końca trwania polisy
    składka już się nie należy.

    > I teraz ja to interpretuję tak. Powiedzmy 1 stycznia 2019 roku
    > ubezpieczamy samochód. Ówczesny właściciel płaci 50% i sprzedaje
    > samochód w czerwcu. Moim zdaniem na podstawie zacytowanego przez Ciebie
    > przepisu nabywca pojazdu odpowiada za składkę na 2020 rok. Składka na
    > 2019 rok została naliczona i jedynie skredytowana przez ubezpieczyciela,
    > ale przecież to nadal składka już naliczona.

    Odpowiada za składkę płatną zgodnie z umową po dacie zakupu samochodu,
    czyli za ratę płatną powiedzmy tego 30.06.2019.

    > Wzmiankowana w przepisie "solidarna odpowiedzialność" dotyczy składki za

    Solidarna odpowiedzialność dotyczy tej składki z 30.06.2019, i tylko
    wówczas, jeśli sprzedawca nie poinformował ubezpieczyciela o fakcie
    sprzedaży.

    > 2020 rok, gdyby zbywca pojazdu nie powiadomił ubezpieczyciela o zbyciu
    > pojazdu i nie rozwiązał umowy. Nie dochodzi do zawarcia nowej umowy i
    > naliczenia nowej składki przed upływem umowy i 1 stycznia 2020 roku
    > umowa się automatycznie przedłuża. Za tę nową składkę odpowiadają
    > solidarnie.

    Nie mogą odpowiadać solidarnie za składkę z 1.01.2020, ponieważ po
    sprzedaży samochodu umowa nie przedłuża się, więc nie ma sensu rozważać
    rodzaju odpowiedzialności za składkę, która nie jest należna. Również
    brak informacji o sprzedaży nie powoduje, że polisa się przedłuża -
    nawet jeśli tak się stanie, to jest to potem podstawa do jej anulowania,
    jako błędnie przedłużonej, a nie do windykacji nienależnych składek.

    --
    Liwiusz

  • 32. Data: 2020-10-05 11:53:24
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2020-10-04 o 21:59, Budzik pisze:
    > Użytkownik Liwiusz l...@b...tego.poczta.onet.pl ...

    > Liwiusz, a co w takiej teoretycznej sytuacji ze:
    > - własciciel zakłada polise OC w lipcu ale nie płaci za nia.
    > - sprzedaje samochód w sierpniu.
    > We wrzesniu TU przypomina sie o zapłacie. Kto powinien zapłacic?

    Osobiście interpretuję, że nabywca jest odpowiedzialny za składkę
    proporcjonalnie za okres od sierpnia. W przepisie jest o "składce
    należnej za okres", a nie o "składce, której termin płatności przypada
    po terminie zakupu samochodu". Skoro zatem składka za okres od sierpnia
    nie została jeszcze uiszczona, to odpowiada za nią nabywca.

    --
    Liwiusz

  • 33. Data: 2020-10-05 12:59:59
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

> [...]
    > przypada po terminie zakupu samochodu". Skoro zatem składka za
    > okres od sierpnia nie została jeszcze uiszczona, to odpowiada za

    Rozumiem.
    Ale wtedy powinien zapłacic ile:
    - proporcjonalnie od poczatku polisy do dnia sprzedazy auta
    - w zaleznosci od sposobu ustalonego sposobu płatnosci za polise -
    jezeli była ustalona na 2 raty to pierwsza rate a jezeli była w 1 racie
    to całosc?

    --
    Pozdrawia... Budzik

  • 34. Data: 2020-10-05 13:39:50
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2020-10-05 o 12:59, Budzik pisze:
    > Użytkownik Liwiusz l...@b...tego.poczta.onet.pl ...

    > Rozumiem.
    > Ale wtedy powinien zapłacic ile:
    > - proporcjonalnie od poczatku polisy do dnia sprzedazy auta

    Od początku polisy do dnia poinformowania ZU o zbyciu (bo wówczas
    dopiero po sprzedaży odpada jego solidarna odpowiedzialność za składkę).

    > - w zaleznosci od sposobu ustalonego sposobu płatnosci za polise -
    > jezeli była ustalona na 2 raty to pierwsza rate a jezeli była w 1 racie
    > to całosc?

    Właśnie ten drugi wariant (w 1. racie całość) rozważam.

    --
    Liwiusz

  • 35. Data: 2020-10-05 16:04:28
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 05.10.2020 o 11:50, Liwiusz pisze:

> [...]
    > co ma samochód i ma ubezpieczenie, a nie ten, co nie ma samochodu i nie
    > ma ubezpieczenia nie jest akurat głupim pomysłem.

    No jak widzisz tutaj na tym przykładzie może prowadzić do rożnych
    problemów.

    > Jeśli dojdzie do skasowania samochodu w ten sposób, że dojdzie do jego
    > wyrejestrowania, to za okres od wyrejestrowania do końca trwania polisy
    > składka już się nie należy.

    A zwracają tę nadpłaconą część?

> [...]
    > nawet jeśli tak się stanie, to jest to potem podstawa do jej anulowania,
    > jako błędnie przedłużonej, a nie do windykacji nienależnych składek.

    Nie przekonałeś mnie :-)

    --
    Robert Tomasik

  • 36. Data: 2020-10-05 17:59:59
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

> [...]
    > składkę).

    > Właśnie ten drugi wariant (w 1. racie całość) rozważam.

    Nie rozumiem.
    To która wersja? Pierwsza czy druga?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Demokracja prowadzi do dyktatury"

  • 37. Data: 2020-10-05 19:16:28
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    > A zwracają tę nadpłaconą część?

    Powinni, skoro nie było ochrony ubezpieczeniowej.

    Cóż poradzę...

    --
    Liwiusz