  • 1. Data: 2005-11-02 23:54:31
    Temat: Zachowek - jak praktycznie egzekwowac?
    Od: "bleser" <s...@p...onet.pl>

    Mam takie pytanie, moj ojciec zgodnie z ustawa moze sie ubiegac o 1/4 wartosci
    spadku (jako syn spadkodawcy).

    Osoba do ktorej zostaly skierowane roszczenia (glowny spadkobierca), na razie
    ustne, od ponad roku udziela wciaz wymijajacych odpowiedzi, chociaz kwota ktora
    zostala zaproponowana jest nawet nizsza od 1/4 wartosci.

    Teraz w zamiarze jest wyslanie listu poleconego z potwierdzeniem, ktory bedzie
    zawieral juz oficjalna pisemna prosbe o uregulowanie zachowku w wyznaczonym
    terminie.
    I tu pierwsze pytanie - czy nalezy robic kopie i potwierdzic przed wyslaniem u
    notariusza czy nie ma sensu, bo same potwierdzenia nadania i odbioru nie mowi o
    zawartosci listu?

    Idac dalej, jezeli osoba nie zechce droga ugodowa nadal zalatwic sprawy, to
    zostaje skierowac wniosek do Sadu...
    Czy sad moze odmowic lub zmniejszych wartosc zachowku z jakicholwiek przyczyn
    (nikt nie zostal wydziedziczony, nie bylo dodatkowych pieniedzy przekazywanych
    ktore moglo by tu juz sie wliczac do zachowku)...
    Ile czasu moze trwac taka sprawa, czy wazna jest data jej rozpoczecia, czy po 3
    latach od otwarcia spadku, nawet jezeli bedzie w trakcie - bedzie przedawniona?

    I na sam koniec, czy wartosc 1/4 majtku mozna podac w przyblizeniu samemu, czy
    obowiazkowe jest powolanie bieglego i dokonanie wyceny ?

    Z gory dziekuje za karta rzeczowa odpowiedz.
    Pozdrawiam.

  • 2. Data: 2005-11-03 05:24:04
    Temat: Re: Zachowek - jak praktycznie egzekwowac?
    Od: "Lookasik" <l...@o...pl>

    idz do sadu i pilnuj terminu

    pozdrawiam
    Łukasz

  • 3. Data: 2005-11-03 06:24:19
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    bleser napisał(a):
> [...]
    > notariusza czy nie ma sensu, bo same potwierdzenia nadania i odbioru nie mowi o

    potwierdzenia kopii bez sensu, nie ma obowiązku wezwania do zapłaty -
    takie wezwanie ma jedynie uchronić przed ewentualnym ponoszeniem części
    kosztów procesu jeśli pozwany uznałby od razu roszczenie; ale do tego w
    zupełności wystarczy zwykła kopia pisma i potwierdzenie nadania

    > Czy sad moze odmowic lub zmniejszych wartosc zachowku z jakicholwiek przyczyn
    > (nikt nie zostal wydziedziczony, nie bylo dodatkowych pieniedzy przekazywanych
    > ktore moglo by tu juz sie wliczac do zachowku)...

    to nie

    > Ile czasu moze trwac taka sprawa, czy wazna jest data jej rozpoczecia, czy po 3
    > latach od otwarcia spadku, nawet jezeli bedzie w trakcie - bedzie przedawniona?

    nie będzie, liczy się wniesienie pozwu (skuteczne)

    > I na sam koniec, czy wartosc 1/4 majtku mozna podac w przyblizeniu samemu, czy
    > obowiazkowe jest powolanie bieglego i dokonanie wyceny ?

    podać samemu, ale jeśli druga strona będzie taką wartość podważać, to
    trzeba będzie ją udowodnić - czyli biegły

    KG

  • 4. Data: 2005-11-03 06:50:23
    Od: "KAZIMIERZ KOTOWICZ" <k...@w...pl>

    Użytkownik "bleser" <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    czy
    > obowiazkowe jest powolanie bieglego i dokonanie wyceny ?
    >

    > Z gory dziekuje za karta rzeczowa odpowiedz.

    WITAM
    Należy wystąpić do Sądu REJ. o stwierdzenie nabycia spadku.
    Późniejsze postępowanie i ew. roszczenia zgodnie z orzeczeniem sądu.
    Pozdrowienia KK

  • 5. Data: 2005-11-03 09:14:40
    Od: "bleser" <s...@p...onet.pl>

    Spadek zostal odczytany oficjalnie rok temu, rowniez w obecnosci mego ojca...
    czy trzeba wystepowac do sadu o te pismo specjalnie ??

    Jakie dokumenty sa potrzebne oprocz
    -kopi i potwierdzenia nadania wezwania do zaplaty;
    -metryki urodzenia pozywajacego ;

    - i samego pisma z roczeniem ?

    Czy wszystkie dokumenty nalezy skladac osobiscie w miescie gdzie otworzona
    spadek, czy mozna przeslac je droga pocztowa?

    I czy sad moze odrzucic moje roszczenia, rozlozyc na ratym czesc umorzyc..?
    Moze mi na to odpowiedziec..

  • 6. Data: 2005-11-03 11:26:29
    Od: "KAZIMIERZ KOTOWICZ" <k...@w...pl>

> [...]
    > spadek, czy mozna przeslac je droga pocztowa?
    >
    > I czy sad moze odrzucic moje roszczenia, rozlozyc na ratym czesc

    Witam
    Sprecyzuj co zostało odczytane i przez kogo.
    Jest to bowiem b. istotne, gdyż jak sądzę to odczytano testament spadkodawcy
    , gdyż tak wynika z tego co piszesz.
    Samo odczytanie testamentu bez sądowego potwierdzenia/orzeczenia/nic nie
    oznacza.
    Pozdrowienia KK

  • 7. Data: 2005-11-03 17:20:12
    Od: "bleser" <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > , gdyż tak wynika z tego co piszesz.
    > Samo odczytanie testamentu bez sądowego potwierdzenia/orzeczenia/nic nie

    Tego nie widzialem, dziekuje za wazna informacje.

    A mozesz mi jeszcze powiedziec o co sie dokladnie zwrocic do sadu ? Moze jakis
    wzor pisma, albo chociaz pod jakim haslem tego szukac?
    Bo faktycznie jakies formalne na pismie poswiadczenie by sie przydalo.
    Dlugo mozna na to czekac?

  • 8. Data: 2005-11-05 15:39:28
    Od: "bleser" <s...@p...onet.pl>

    Jakich dokumentow bede potrzebowac podsumowujac aby zalozyc pismo do sadu w
    sprawie tego zachowku, czego moge sie spodziewac od wyroku sadu?

    Czy ktos moglby mi w skrocie napisac, jak wyglada taka procedura..?

    Bylbym bardzo wdzieczny.

    Pozdrawiam.