  • 1. Data: 2007-07-03 14:08:00
    Temat: Wykładnia systemowa
    Od: " artur" <a...@N...gazeta.pl>

    Witam forumowiczów! Mam pytanie co do wykładni systemowej.

    Czy waszym zdaniem efektem wykładni systemowej może być pominięcie
    dosłownego brzmienia analizowanego przepisu? Czy też wykładnia systemowa nie
    moze wykraczac poza dosłowne brzemienie tego przepisu?

    Przykład:
    Przepis wprost stanowi, że podatnik nie może uzyskac zwrotu podatku po
    wyrejestrowaniu sie z rejestru podatnikow.

    Ale jest to niezgodne z zasadami konstrukcyjnymi tego podatku, wiec w wyniku
    wykladni systemowej dochodzimy do wniosku, ze ma takie prawo. Czy taka
    wykladnia jest dopuszczalna, skoro doslownie zaprzecza jezykowej tresci
    analizowanego przepisu?

    Pozdrawiam,
    artur

  • 2. Data: 2007-07-03 14:57:42
    Temat: Re: Wykładnia systemowa
    Od: a...@p...onet.pl

> [...]
    > wykladni systemowej dochodzimy do wniosku, ze ma takie prawo. Czy taka
    > wykladnia jest dopuszczalna, skoro doslownie zaprzecza jezykowej tresci

    Tu nie chodzi o wykładnię systemową tylko funkcjonalną

  • 3. Data: 2007-07-04 10:24:35
    Od: " artur" <a...@g...pl>

    a...@p...onet.pl napisał(a):

    > Tu nie chodzi o wykładnię systemową tylko funkcjonalną

    Jak zwał tak zwał. Chodzi mi o meritum. Czy w efekcie wykładni mogę de facto
    pominąć literalną treść przepisu i postąpić wbrew jego treści - uznając ze
    taki jest efekt wykładni.

    Pozdrawiam,
    artur

  • 4. Data: 2007-07-04 18:31:53
    Od: a...@p...onet.pl

    > Jak zwał tak zwał. Chodzi mi o meritum. Czy w efekcie wykładni mogę de facto
    > pominąć literalną treść przepisu i postąpić wbrew jego treści - uznając ze
    > taki jest efekt wykładni.

    możesz, ale uwazaj: wykladnia jezykowa (zwlaszcza w prawie podatkowym) ma
    absolutny prymat, wiec naprawde musisz udowodnic ze wyniki wykladni jezykowej
    nie są jednoznaczne. Jesli są jednoznaczne ale (akurat jesli chodzi o podatek
    VAT) sprzeczne z dyrektywą vatowską UE to wówczas możesz spokojnei zastosować
    wykładnie funkcjonalną.