  • 1. Data: 2009-12-21 11:28:57
    Temat: Właściwe postępowanie wobec komucha
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    Witam,

    znajomy dostał mandat w autobusie za niemanie biletu, choć bilet miał.
    Wg Kontrolera(tm) za długo go szukał po kieszeniach i na pewno to ktoś
    mu podał ze współpasażerów. Teraz już zapewne przesrane, ale jakie
    powinno być poprawne prawnie zachowanie w takiej sytuacji? Niepodpisanie
    mandatu? Czy to coś zmienia?

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 2. Data: 2009-12-21 11:32:11
    Temat: Re: Właściwe postępowanie wobec komucha
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Przemysław Adam Śmiejek pisze:
> [...]
    > mu podał ze współpasażerów. Teraz już zapewne przesrane, ale jakie
    > powinno być poprawne prawnie zachowanie w takiej sytuacji? Niepodpisanie

    Prawidłowym postępowaniem jest:

    1/ Złożenie reklamacji u przewoźnika
    a jeśli to nie pomoże
    2/ złożenie sprzeciwu w przypadku otrzymania nakazu zapłaty i
    udowodnienie, że bilet się posiadało.

    Podpisanie "wezwania do zapłaty" (bo nie jest to mandat) nie wyłącza
    możliwości dokonania obydwu powyższych czynności.

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2009-12-21 11:36:29
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    > Teraz już zapewne przesrane, ale jakie
    > powinno być poprawne prawnie zachowanie w takiej sytuacji?

    W rubryce uwagi zamieścić oświadczenie, że bilet posiadasz, ewentualnie
    podać jego nr i podpisać. Można jeszcze napisać pismo do przedsiębiorstwa
    wyjaśniające tę kwestię.

    >Niepodpisanie
    > mandatu? Czy to coś zmienia?

    Nic, pogorsza sytuację. To nie jest mandat, a protokół-wezwania.

  • 4. Data: 2009-12-21 12:08:13
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    Liwiusz pisze:

    > Prawidłowym postępowaniem jest:
    >
    > 1/ Złożenie reklamacji u przewoźnika
    > a jeśli to nie pomoże
    > 2/ złożenie sprzeciwu w przypadku otrzymania nakazu zapłaty i
    > udowodnienie, że bilet się posiadało.

    Ale bilet nie jest imienny. Więc nie można udowodnić, że się bilet
    posiadało.

    > Podpisanie "wezwania do zapłaty" (bo nie jest to mandat) nie wyłącza
    > możliwości dokonania obydwu powyższych czynności.

    A już w trakcie zdarzenia, jakie było poprawne działanie?

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 5. Data: 2009-12-21 12:09:35
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    Piotr [trzykoty] pisze:
    > W rubryce uwagi zamieścić oświadczenie, że bilet posiadasz, ewentualnie
    > podać jego nr i podpisać. Można jeszcze napisać pismo do
    > przedsiębiorstwa wyjaśniające tę kwestię.

    No ale brak dowodów na posiadanie biletu. Słowo pasażera kontra słowo
    kontrolera.

    > Nic, pogorsza sytuację. To nie jest mandat, a protokół-wezwania.

    Niepodpisanie się pogarsza? Gość od początku się nie zgadza z
    podwyższoną opłatą i ten brak zgody pogarsza sytuację? Czyli co,
    kontrolerzy są bezkarni i mogą walić karami wg uznania?

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 6. Data: 2009-12-21 12:16:55
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Użytkownik "Przemysław Adam Śmiejek" <n...@s...pl> napisał
    > No ale brak dowodów na posiadanie biletu. Słowo pasażera kontra słowo
    > kontrolera.

    Miał bilet czy nie? Skoro ma bilet to to jest dowód, niech go przwoźnik
    podważa.
    Bilet jest skasowany, oznaczony w kasowniku nadrukiem?

    > Niepodpisanie się pogarsza?
    >Gość od początku się nie zgadza z
    > podwyższoną opłatą i ten brak zgody pogarsza sytuację?

    Pogarsza, właśnie brak wyrażenia w dokumencie tego braku zgody. Jak
    podpisujesz protokół to masz prawo zamieścić tam własne stanowisko
    (przeciwne). Podpisanie to nie jest zgoda na karę! To nie mandat.
    Jak nie wpiszesz uwag, to dowodowo jest Ci trudniej, bo na początku sprawa
    wygląda po prostu zwyczajnie dla kogoś kto to będzie egzekwował. A jak być
    wpisał własne uwagi przeciwne, to jest dowód na to, że od samego początku
    się nie zgadzałeś i sprawa była sporna.

  • 7. Data: 2009-12-21 12:20:27
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Przemysław Adam Śmiejek pisze:

    > Ale bilet nie jest imienny. Więc nie można udowodnić, że się bilet
    > posiadało.

    To już oceni sąd.

    > A już w trakcie zdarzenia, jakie było poprawne działanie?

    Okazać bilet. W naszej sytuacji mamy:

    1. Kontrola - pasażer szuka biletu
    2. W międzyczasie daje swoje dane lub dowód (po co?) - i nadal szuka biletu
    3. Podpisuje wezwanie do zapłaty (po co?)- i nadal szuka biletu
    4. Po skończeniu kontroli - bilet się cudownie znajduje.

    Na miejscu sądu nie uwierzyłbym w to :)

    Jeśli pasażer faktycznie miałby bilet, to:

    1. Kontrola - pasażer szuka biletu
    2. Nie podajemy danych - szukamy biletu
    3. Niech wzywają policję - my nadal szukamy biletu
    4. I go w końcu znajdujemy.

    Jak nie znajdujemy, to znaczy że nie mamy. Trudno. Zgubienie biletu jest
    pechem, który rodzi pewne konsekwencje.

    Po namyśle muszę zatem stwierdzić, że możliwość obalenia tezy o braku
    posiadania biletu jest mocno wątpliwa. Ponadto samo posiadanie biletu to
    za mało, trzeba go okazać przy kontroli. Jak wynika z opisu, kanary nie
    napadły na pasażera i nie dały mu czasu na wyciągnięcie biletu. Czas
    był. Biletu nie było. Kara jest zasadna.

    --
    Liwiusz

  • 8. Data: 2009-12-21 12:21:32
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Piotr [trzykoty] pisze:
> [...]
    > podważa.
    > Bilet jest skasowany, oznaczony w kasowniku nadrukiem?

    Kara może być również nałożona za nieokazany bilet, a nie tylko za
    nieposiadanie.

> [...]
    > A jak być wpisał własne uwagi przeciwne, to jest dowód na to, że od
    > samego początku się nie zgadzałeś i sprawa była sporna.

    I co by napisał? Nie okazałem biletu, bo się zgubił? To też jest
    powód do nałożenia kary.

    --
    Liwiusz

  • 9. Data: 2009-12-21 12:31:59
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Użytkownik "Liwiusz" <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał w
    > I co by napisał? Nie okazałem biletu, bo się zgubił? To też jest powód
    > do nałożenia kary.

    "Wg Kontrolera(tm) za długo go szukał po kieszeniach i na pewno to ktoś
    mu podał ze współpasażerów"
    Ja rozumiem, że on go miał i kontrolerowi okazał. Skoro ma w momencie
    kontroli, a kontroler nakłada karę to powinien wpisać, że bilet taki, a taki
    posiada.
    Jak do kontrolera pobiegł z biletem dopiero po zakoczeniu kontroli, to można
    mówić o nieokazaniu.

  • 10. Data: 2009-12-21 12:39:35
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

> [...]
    > 3. Podpisuje wezwanie do zapłaty (po co?)- i nadal szuka biletu
    > 4. Po skończeniu kontroli - bilet się cudownie znajduje.

    Byłeś tam? A może wyglądało np. tak:
    1. Kontrola - pasażer szuka biletu
    2. Kontroler wnerwia się.
    3. Pasażer daje bilet. Bilet jest np.ulgowy, kontroler dostaje też
    legitymację.
    4. Kontroler stwierdza, że "za poźno" i wypisuje karę...

    Mnie się wydaje (moge się mylić), że dzieciaki chciały się zabawić z
    kontrolerem i utrudnić mu pracę dla popisu, myśląc, że są czysci. Tak więc
    ociągały się z okazaniem biletu kontrolerowi, a ten z tego czy innego powodu
    odgryzł się na nich jak umiał...