  • 1. Data: 2009-11-15 17:45:08
    Temat: Umowa o pracę, o dzieło czy zlecenia??
    Od: Rostov <r...@o...pl>

    Witam,

    Chciałbym zasięgnąć takiej porady.

    Jestem osobą niepełnosprawną, pobierającą rentę socjalną - czyli
    dorobić mogę do niej niewiele.
    Mój znajomy ma firmę zajmującą się tworzeniem stron internetowych -
    chciałbym od niego, od czasu do czasu, wziąć jakieś zamówienie na
    stronę, żeby co nieco sobie do tej renty dorobić.

    Teraz moje pytania z tym związane:
    Co w tym przypadku będzie lepsze - jeśli zatrudni mnie na umowę o
    pracę z wynagrodzeniem na poziomie maksimum, które mogę zarobić? Czy
    jeśli zleci mi wykonanie takiej strony dla klienta na zasadzie umowy -
    i teraz, o dzieło czy zlecenia?

    Czy jeśli chciałby mi zlecić wykonanie strony internetowej dla klienta
    na umowę o dzieło/zlecenia, to musiałbym mieć zarejestrowaną własną
    działalność gospodarczą? Czy może mógłby zlecić taką pracę osobie
    fizycznej?

    Chodzi mi tutaj o to, jakie korzyści płyną z obu tego typu umów dla
    pracownika i pracodawcy.
    Domyślam się, że zapewne, jeśli jeden typ umowy jest korzystny dla
    pracodawcy, to nie jest korzystny dla pracownika i odwrotnie.
    Głównie zależy mi tu na jak najkorzystniejszym rozwiązaniu podatkowym
    oraz pełnym i legalnym uregulowaniu zobowiązań składkowych.

    Z góry dziękuję za jakiekolwiek wskazówki,

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2009-11-15 18:18:16
    Temat: Re: Umowa o pracę, o dzieło czy zlecenia??
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości
    z.googlegroups.com
    Rostov <r...@o...pl> pisze:

> [...]
    > chciałbym od niego, od czasu do czasu, wziąć jakieś zamówienie na
    > stronę, żeby co nieco sobie do tej renty dorobić.
    Dla kogo ma być lepiej?

    > - jeśli zatrudni mnie na umowę o
    > pracę z wynagrodzeniem na poziomie maksimum, które mogę zarobić?
    Umowa o pracę raczej nie wchodzi w grę (cechy stosunku pracy definiuje art.
    22 §2 KP).

    > Czy
    > jeśli zleci mi wykonanie takiej strony dla klienta na zasadzie umowy -
    > i teraz, o dzieło czy zlecenia?
    Umowa zlecenia to umowa starannego wykonania (dobrym przykładem np.
    okazjonalne szkolenia, korepetycje).
    Umowa o dzieło to umowa rezultatu (klient odbiera dzieło gdy spełnia ono
    umówione cechy).
    Więc IMO umowa o dzieło.

    > Czy jeśli chciałby mi zlecić wykonanie strony internetowej dla klienta
    > na umowę o dzieło/zlecenia, to musiałbym mieć zarejestrowaną własną
    > działalność gospodarczą?
    Nie.

    > Czy może mógłby zlecić taką pracę osobie
    > fizycznej?
    Tak.

    > Chodzi mi tutaj o to, jakie korzyści płyną z obu tego typu umów dla
    > pracownika i pracodawcy.
    W przypadku umów cywilnoprawnych (dzieło, zlecenie) nie ma pracownika ani
    pracodawcy.

    > Domyślam się, że zapewne, jeśli jeden typ umowy jest korzystny dla
    > pracodawcy, to nie jest korzystny dla pracownika i odwrotnie.
    Nie, niekoniecznie, ważne żeby treść umowy była dobrze sporządzona.

    --
    Jotte

  • 3. Data: 2009-11-16 10:28:49
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Sun, 15 Nov 2009 09:45:08 -0800 (PST), Rostov napisał(a):

    > Chciałbym zasięgnąć takiej porady.

    I tu zamykasz sobie drogę do dyskusji. Nie ma tutaj radców.

> [...]
    >
    > Czy jeśli chciałby mi zlecić wykonanie strony internetowej dla klienta
    > na umowę o dzieło/zlecenia, to musiałbym mieć zarejestrowaną własną

    Wbrew pozorom, rencista może FIZYCZNIE uzyskiwać dochody na poziomie rzędu
    kilku milionów złotych miesięcznie, a i tak będzie otrzymywał rentę :)
    Szczegóły w Ustawie z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu
    Ubezpieczeń Społecznych:

    //
    Art. 104. 1. Prawo do emerytury lub renty ulega zawieszeniu lub świadczenia
    te ulegają zmniejszeniu, na zasadach określonych w ust. 3-8 oraz w art.
    105, w razie osiągania przychodu z tytułu działalności podlegającej
    obowiązkowi ubezpieczenia społecznego, o której mowa w ust. 2 oraz z tytułu
    służby wymienionej w art. 6 ust. 1 pkt 4 i 6.
    1a^45) Dla emerytów i rencistów prowadzących pozarolniczą działalność za
    przychód, o którym mowa w ust. 1, przyjmuje się przychód stanowiący
    podstawę wymiaru składki na ubezpieczenia społeczne w rozumieniu przepisów
    o systemie ubezpieczeń społecznych.
    //
    Tego luksusu nie maja renciści którzy pracują na podstawie umów o pracę czy
    umów cywilnych. jak widać ogromnym plusem jest tutaj prowadzenie DG przez
    rencistę :)